پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فراز هایی از زندگی آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری

آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری در سال 1320 ه ش در شهر کیاسر متولد شد. ایشان در نوشتن تفسیر نمونه با آیت الله مکارم شیرازی همکاری نمود. ایشان چهار دوره نماینده مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی بودند.

1

 

سید حسن شجاعی کیاسری معروف به شجاعی مازندرانی در سال ۱۳۲۰ در شهر کیاسر مازندران و در خانواده ای نسل در نسل روحانی از ذریه امام موسی کاظم (ع) دیده به جهان گشود.

 

از اوان کودکی تحت هدایت پدر و پدربزرگشان با یک دوره کامل تاریخ اسلام آشنا شد و در خلال همین سالها تلاوت قرآن و مختصری از مفاهیم و معانی آن را آموخت.

 

آیت الله شجاعی در دهه 1330 با هدایت پدرش به حوزه علمیه روستای کوهستان بهشهر وارد شد و در محضر عالم و عارف کم نظیر آیت الله العظمی آقا شیخ محمد کوهستانی (ره) در کنار تحصیل علوم مقدماتی حوزه، از پرورش های تربیتی و اخلاقی آن بزرگوار بهره مند گردید و در ادامه نیز از محضر آیت الله لیمون دهی (ره) استفاده نمود.

 

در طی سالهای کودکی و نوجوانی، با توجه به جریانات استعماری حاکم بر ایران، حساسیتش نسبت به مسائل سیاسی شکوفا گشت و در سن ۱۷ سالگی پس از گذراندن دروس سطح در مدارس علمیه مازندران، وارد حوزه علمیه قم گردید.

 

از سال ۱۳۴۱ و با آغاز نهضت امام خمینی (ره) نام ایشان با لقب  «شجاعی مازندرانی» در کنار مردان شجاع و انقلابی چون آیت الله مشکینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین کروبی و بسیاری از بزرگان دیگر از فعالان شجاع و زبانزد در عرصه مبارزه با طاغوت و نظام ستم شاهی شناخته شد.

 

آیت الله شجاعی در اوایل دهه 1340 سطوح عالیه تحصیلات حوزوی را در محضر اساتیدی همچون حضرات آیات مکارم شیرازی، شیخ جعفر سبحانی، میرزا حسن نوری همدانی، حسن زاده آملی و جوادی آملی به پایان رساند و جهت فراگیری درس خارج فقه و اصول از محضر اساتید و آیات عظام آقا میرزاهاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، شیخ کاظم تبریزی و مرعشی نجفی رحمت الله علیهم بیشترین حظ و بهره را برد تا به درجه اجتهاد دست یافت.

 

از اواخر دهه 1340 تا اواسط دهه 1360 تحت نظارت و هدایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و در طول قریب هجده سال با همکاری جمعی از دانشمندان بنام  «تفسیر نمونه» قرآن مجید را در ۲۷ جلد و با زبانی ساده تالیف نمودند و به نسل جویا و پویای علم یعنی جوانان هدیه کردند.

 

از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۶۳ به مدت ۲۳ سال از مدرسین بنام حوزه علمیه قم از ادبیات تا سطوح عالیه محسوب گردید.

 

با رجوع به اسناد و گزارش های ساواک در می یابیم که وی اولین کسی بود که به نوشته توهین آمیز «رشیدی مطلق» نسبت به ساحت حضرت امام خمینی (ره) و مرجعیت در ۱۸ دیماه ۱۳۵۶ اعتراض کردند و برای افشای مقاصد پلید آنان در یک اقدام زیرکانه ودلیرانه اقدام به تعطیلی کلاس درس خود در مدرسه خان شهر قم که حاوی صدها طلبه فاضل بود، نمودند و نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب رقم زد.

 

در طول سالهای قبل از انقلاب، به دلیل خطابه های تاثیرگذار، بارها ممنوع المنبر و تبعید و مورد اذیت و آزار ساواک واقع گردید که به عنوان نمونه می توان به ممنوع المنبر شدنش توسط ساواک از سال ۱۳۴۳ به مدت ۱۳ سال اشاره کرد.

 

 آیت الله شجاعی پس از انقلاب با تدریس در دانشگاه، اهتمام خاصی به تربیت جوانان مسئول و روشنفکر داشته و به همین جهت با دعوت دانشگاه های خواجه نصیر تهران، شهید بهشتی تهران و دانشگاه تهران سالها به امر تدریس پرداخت.

 

در سال ۱۳۶۳ بنا به مقتضیات زمان و با رای قاطع مردم شهرستان ساری وارد مجلس شورای اسلامی گردید و این حضور در سه دوره پیاپی دوم ، سوم و چهارم تداوم یافت و در دوره هفتم نیز منتخب مردم شهرستان ساری در مجلس بودند. در طول 16 سال حضور در مجلس، در کمیسیون های قضایی، امور اقتصادی و دیوان محاسبات خدمت کرد. بعدها نیز در دیوان عدالت اداری به عنوان مستشار قضایی و رئیس شعبه ایفای نقش نمود .

 

ویژگیهای شخصیتی:

 از ویژگی هائی که ایشان را به عنوان چهره ای محبوب و کم نظیر نزد مردم تبدیل کرده، می توان به صراحت لهجه با مسئولان و صداقت با مردم، پایگاه رفیع و زبانزد علمی، شجاعت، سلامت نظر و عمل در عرصه های سیاسی، اقتصادی و … اشاره کرد.

 

………………………………………………………………………

 

مطالب مرتبط با مرحوم آيت الله سيد حسن شجاعي كياسري:

 

برای « آیت الله شجاعی کیاسری » دعا کنید ( ۲۵ آبان, ۱۳۹۳ )

نطق قبل از دستور آیت الله شجاعی پیرامون چهاردانگه در مجلس ( ۱۰ آبان, ۱۳۹۳ )

عیادت حضرت آیت الله نظری از آیت الله شجاعی کیاسری ( ۲۴ مهر, ۱۳۹۳ )

عیادت نماینده هاشمی رفسنجانی از آیت الله شجاعی کیاسری ( ۹ مهر, ۱۳۹۳ )

 

1 نظر
  1. نادري می گوید

    پاک زیست و پاک به دیدار حق شتافت
    روحش شاد و یادش گرامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.