پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فاتحه فرهنگ را بخوانیم؟! / جاودانی: کل بودجه فرهنگی مازندران کمتر از یک میلیارد تومان است!

علیرغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد ضرورت توجه همه جانبه به مقوله فرهنگ و تاثیر بی مانندی که فرهنگ در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان دارد در کمال شگفتی شاهد هستیم که تخصیص منابع به حوزه فرهنگ قطره چکانی و غیر منطقی صورت می گیرد که جا دارد مسئولان امر با هوشیاری و بصیرت نسبت به آسیب شناسی حوزه فرهنگ اقدام نمایند چرا که در غیر اینصورت توقع هر گونه ایستادگی در برابر هجمه همه جانبه بدخواهان با دشواری های بزرگی مواجه خواهد شد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: علیرغم  تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد ضرورت توجه همه جانبه به مقوله فرهنگ و تاثیر بی مانندی که فرهنگ در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان دارد در کمال شگفتی شاهد هستیم که تخصیص منابع به حوزه فرهنگ قطره چکانی و غیر منطقی صورت می گیرد که جا دارد مسئولان امر با هوشیاری و بصیرت نسبت به آسیب شناسی حوزه فرهنگ اقدام نمایند چرا که در غیر اینصورت توقع هر گونه ایستادگی در برابر هجمه همه جانبه بدخواهان با دشواری های بزرگی مواجه خواهد شد.

 

اعلام صریح مدیر کل ارشاد اسلامی در مورد مقدار بودجه فرهنگی استان مازندران زنگ خطر را برای همه دست اندرکاران فرهنگی کشور و استان به صدا در آورده است.

 

بودجه زیر یک میلیاردی ارشاد برای یک استان تقریبا چهار میلیون نفری آنهم با در نظر گرفتن مخارج جاری جشنواره ها و هزینه های سخت افزاری قطعا قابل قبول نخواهد بود و بی تردید شرایط را برای وابستگی فکری و عملی دستگاه فرهنگی استان به نهادهای سیاسی و اقتصادی فراهم می کند.

 

تقاضای کمک مدیر کل ارشاد از فرمانداری ها و سایر دستگاه های دولتی هر چند در جای خود قابل بررسی است و اگر این اتفاق رخ دهد می توان به همکاری و هماهنگی دستگاه ها منجر شود اما همواره این خطر وجود دارد که دستگاه کمک کننده بخواهد منویات خود را به ارشاد در مورد سیاست گذاری دیکته کند و منجر به برگزاری جشنواره های فرمایشی شود.

 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استانی متولی اصلی فرهنگ سازی و رشد فرهنگی آن استان است که در کنار ارگان های دیگر مانند صدا و سیما ، حوزه هنری ، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان ها یا معاونت های فرهنگی شهرداری ها بار اصلی شکوفایی فرهنگی به ویژه در میان جوانان را بر دوش می کشند.

 

حال اگر چنین سازمانی با اینهمه شرح وظایف و ماموریت آنقدر ضعیف باشد که نتواند از پس مخارج روزانه خود برآید بی شک هیچ تاثیر مهمی بر جریان سازی فرهنگی و فرماندهی جنگ نرم نخواهد گذاشت.

 

اینکه اداره ارشاد برای برگزاری یک مراسم ساده چشم به دست دیگر نهادها بدوزد همان انحرافی است که در نهایت به سفارشی شدن مقوله فرهنگ ختم خواهد شد.

 

هر چند در اداره امور هم هنوز بسیاری از موارد به طور سنتی پیش می روند و با گسترش روز افزون فناوری های نوین ارتباطی همگام نشده اند اما اینکه نهادی مانند ارشاد حتی از پس هزینه های سنتی خود هم بر نیاید جای شگفتی و تامل دارد که بهتر است در سطح کلان مورد توجه و تدبیر واقع گردند. متاسفانه باید به مسئولان کشوری یادآور شد در استانی که ساخت تالار فرهنگی آن بیش از یک دهه به درازا کشیده است توقع چندانی از تاثیرگذاری فرهنگی نمی رود./وارش نیوز

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.