پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

غربت بومیان و هنجارشکنی گردشگران در سورت + تصاویر

این روزها غریبگی بومیان چشمه آب معدنی سورت در پی ورود گردشگرانی که این مکان را منطقه آزاد و لاقید گردشگری می‌دانند، مسئله‌ای زجرآور است که بومیان را از این چشمه و عادت‌های درمانی که نسبت به این چشمه داشتند، دور کرده است.

7

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از فارس، چشمه آب معدنی سورت دومین چشمه آب معدنی منحصربفرد جهان در جنوبی‌ترین نقطه مرکز مازندران، مقصد سفر بسیاری از گردشگرانی است که از راه دور و نزدیک، مسیر طولانی و پرخطر را برای رسیدن به این چشمه شور و ترش طی می‌کنند.

 

این روزها غریبگی بومیان چشمه آب معدنی سورت در پی ورود گردشگرانی که این مکان را منطقه آزاد و لاقید گردشگری می‌دانند، مسئله‌ای زجرآور است که بومیان را از این چشمه و عادت‌های درمانی که نسبت به این چشمه داشتند، دور کرده است؛ بومیان برای استفاده از این چشمه قانون‌های نانوشته‌ای داشتند که با ورود گردشگران از بین رفته است.

 

 

* خودمراقبتی تنها راه جلوگیری از تخریب سورت

با هر تعطیلات تقویمی گردشگران زیادی به این چشمه رهسپار می‌شوند، سایت سورت با شهرت جهانی که طی این سال‌ها پیدا کرده است، همچنان نداشته‌های فراوان داشته‌های طبیعی زیاد برای عرضه دارد.

 

جاده‌های خاکی و پرپیچ و خم، نداشتن امکانات برای ماندن گردشگر و حتی نداشتن آب شرب، بهانه‌ای نمی‌شود تا خودروهای شاسی‌بلند و پلاک‌های متفاوت از ایران‌زمین به این منطقه رهسپار نشوند.

 

در یک بعد از ظهر روز تعطیل، گردشگران زیادی به این منطقه می‌آیند سوال‌های زیادی دارند و انتظارات زیاد اما با همه این اوصاف همچنان سورت را مقصد گردشگری خود دانسته و خودمراقبتی برای سورت را تنها راه جلوگیری از تخریب این زیبایی خفته می‌دانند.

 

 

مهوش نادری یکی از گردشگران تهرانی که بنا به گفته خودش برای نخستین‌بار به این منطقه گردشگری آمده است، در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: سورت منطقه‌ای فوق‌العاده است، از راه طولانی به اینجا آمدم، زیبایی بی‌نظیری دارد اما همچنان سنتی اداره می‌شود.

 

* سورت باید بکر بماند

محمود حسینی که خود مهندس معماری است، از کرمان به سورت آمده، اظهارنظر جالبی در این زمینه دارد و با ارائه امکانات تفریحی و توریستی در این منطقه مخالف است و می‌گوید: هرجا که ما انسان‌ها با ارائه امکانات ورود پیدا کردیم، تخریب در آن صورت گرفته و آن منطقه از حالت بکر خود درمی‎آید، من سورت را با همین داشته‌ها و نداشته‌های طبیعی می‌پسندم.

 

سید قاسم موسوی، پزشکی که از شهرستان شاهرود برای چندمین‌بار به سورت آمده است نیز ایده جالبی برای این منطقه دارد، وی بیان می‌کند که اگر همه ما گردشگران و مسافران از راه دور و نزدیک به این منطقه گردشگری ملی می‌آییم و هزینه گزافی را برای دیدن این زیبای خفته صرف می‌کنیم، می‎توان با مدیریت صادقانه مسئولان با دریافت کمترین وجه ورودی از گردشگران، زیرساخت‌های توریسم آن ایجاد شده و امکانات اولیه برای جذب توریست مهیا شود.

 

 

 

بومیان منطقه که سال‌ها در بی‌خبری مسئولان گردشگری از این چشمه مراقبت می‌کردند، این روزها حال خوشی را به لحاظ فرهنگی در این منطقه نمی‌بینند، آنها دل‌نگران هستند، از حضور بی‌ضابطه گردشگرانی که برهنگی فرهنگی را ناخودآگاه به این منطقه می‌آورند، قوانین سنتی و مذهبی در چشمه آب معدنی سورت زیر سوال رود؛ حجاب نه‌تنها در پوشش دیده نمی‌شود بلکه در استخری که بنا به گفته بومیان محلی به «گت استل» معروف است شنای مختلط زن و مرد دیده می‌شود و اینجاست که بومیان در سورت احساس غربت می‌کنند.

 

* حال این روزهای قانون نانوشته شنا

قانون نانوشته‌ای برای شنا در چشمه آب معدنی سورت توسط محمد کواتی یکی از بومیان این منطقه بیان می‌شود.

 

وی در این‌باره می‎گوید: در چند سال گذشته سورت فعلی، همان سورت قدیمی بود که به‌دلیل اعتقاد بر اینکه چشمه خاصیت درمانی دارد همانند استخر در سانس‌های زنانه و مردانه به‌صورت جداگانه و با پوشش، شنا می‌کردند اما اکنون با توجه به بی‌سامانی و شنای مختلط و بدون پوشش گردشگران در این چشمه، بومیان احساس غربت کرده و سعی می‌کنند دیگر سورت قدیم را فراموش کنند.

 

شکوه تقوی یکی از بانوان محجبه گردشگری است که با پای پیاده حدود دو کیلومتر از مسیر جاده خاکی را پیموده است. او خودروی‌ خود را در پارکینگی که توسط بومیان درست شده، پارک کرده است؛ تقوی پیشنهاد می‌دهد تله‌کابین از جاده تا سایت سورت راه‌اندازی شود.

 

 

 

اما سورت در حال پذیرایی از گردشگرانی است که فقط از زیبایی آن بهره‎برداری می‌کنند و با خراش‌های کوچک و بزرگ و بدقولی مسئولان، همچنان آنچه که دارد، به گردشگران با دست باز عرضه می‌کند.

 

با همه این اوصاف واقعاً سورت برای گردشگرپذیر شدن و ایجاد زندگی پررونق برای بومیان می‌تواند کارگشا باشد، زرشک‌های کوهی منطقه، نان‌های محلی که دست‌پخت زنان روستایی این منطقه است و گلیج به‌عنوان صنایع‌دستی مردم منطقه، می‌تواند هم زیبایی هنر مردم منطقه را عرضه کند و هم درآمدزایی داشته باشد.

 

به گزارش فارس، چشمه‌های باداب سورت در سال 1387 به عنوان اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسید، در همان سال کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به‌عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند.

 

چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است؛ این چشمه‎ها از نوع ژئوپارک محسوب شده و هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن ـ دوران چهارم زمین‌شناسی ـ شکل گرفته است.

 

7 نظرات
  1. اتابک می گوید

    بادرود. در سفری که به کاشان داشتم برای بازدید از باغ فین کاشان و حمام فین که بزرگ مرد تاریخ، امیر کبیر در آن به قتل رسیده اگر اشتباه نکنم در سه نقطه از ما ورودی و پول بلیط گرفتن. مسولین محلی باداب سورت هم باید ورودی بگیرند پول بلیط بگیرند و چند نفر از اهالی محل را استخدام کنند تا هم اشتغال زایی بشه و هم پرسنل از چشمه باداب سورت محافظت شبانه روزی به عمل آورند تا از تخریب بیشتر جلوگیری به عمل آید. من بارها در کامنتهای خودم این جمله را نوشتم که اول ورودی تلمادره باید عوارضی درست کنند.

  2. شریعت نژاد کیاسری می گوید

    آقای طالبی بی خیال
    طرف میاد میگه میخوام برم کوات یا نه مالخواست . اصلا برد
    شما بیا ثابت کن که داره میره سورت.
    باز خدا رو شکر نگفتی سر کمربندی کياسر و دوراهی فولاد محله عوارضی بزنن .

    نمیدونم چه مهره ماری داره این سورت که بعضي ها بی خیالش نمیشن .
    آخه از کل مردم این منطقه چند تا شون به سورت اهمیت ميدن؟
    واقعا واسه اون خانواده محروم که محتاج نون شبه سورت و گردشگراش چند می ارزه؟

    1. اتابک می گوید

      بادرود . جناب شریعت نژاد بهتره از گفتن نام کاربرها خوداری کنیم شما هم میتونی نظر سازنده بدهید . واحتمالاکامنت بنده را دقیق مطالعه نکرده اید هر کجای دنیا که عوارضی داره از هیچ کسی نمیپرسند که مقصد شما کجاست . ساخت عوارضی در منطقه تلمادره برای درامد منطقه چهاردانگه میباشد نه برای سورت وکیاسر. وقتی در منطقه ای صنعت وجود نداره و هیچ ارگان یا نهادی به فکر مردم نیست باید از راههای دیگه ای کسب درامد کنیم . مثلا گرفتن پول بلیط از گردشگران . ایجاد سوئیت . ساخت رستوران وانواع مغازه واین قبیل کارها . که باعث میشه فقر هم تاحدودی کم رنگ بشه .

  3. کاربر می گوید

    هیج امکاناتی ندارد اکثرا امدن جز خستگی چیزی برایشان نداشت از حداقل رفاه مثل سایبان و اب شرب و غیره برخوردار نیست حداقل 400 الی 500 متر مانده به سورت پارکینگ و سوپر مارکت برای مایحتاج اولیه مردم باشد خوب بود

  4. اتابک می گوید

    بادرود .جناب شریعت نژاد در هیج کجای دنیا که عوارضی نصب میکنند از کسی نمیپرسند که کجا میری کامنت بنده را دقیق بخون بعد اظهار نظر کن . گفتم که در منطقه تلمادره عوارضی نصب بشه این یعنی که هر خودرویی که وارد منطقه چهاردانگه شده باید عوارضی بده حالا مقصد مهم نیست من نگفتم که برای سورت عوارضی بگذارن . شما از تهران بخوای بری قم باید عوارض بدی حالامیخوای قم بری یا کاشان یا جنوب ایران . درضمن وقتی هیچ صنعتی در منطقه وجود نداره وهیچ کسی هم به فکر مردم نیست به قول حسین امینی خدابیامرزباید از کمربندی کیاسر گرفته تا سورت وابندان باید جذب توریست کنیم تابرای جوانان اشتغال ایجاد کنیم

  5. کیاسری می گوید

    دوست عزیز جناب شریعت نژادبنده کاملابانظر شما مخالفم. ایجاد مکانهای تفریحی .استفاده بهینه از این نعمات خدادادی مثل چشمه سورت وابندان ومکانهای دیدنی دیگه چهاردانگه وایجادمغازه در کمربندی کیاسر وایجاد عوارضی ودریافت پول بلیط از گردشگران هم ایجاد اشتغال میکند وهم تا حدودی فقر را کاهش میدهد . در ضمن سورت خیلی باارزش میباشد بنده به شما توصیه میکنم که مسافرت بری تا ببینی که ملت ایران چگونه از جاهای کویرپول در میارن.

  6. علی می گوید

    فقط حرف حرف حرف! جور بی لیاقتی بعضی ها رو تا کی باید مردم بدن؟ خداییش چکار کردن آقایون مسئول؟ تا کی من و شما باید سر هیچ باهم بحث کنیم؟ تا کی مردم زحمتکش روستاهای اطراف با هم سر مالکیت یه چنین نعمت بزرگ بجنگن؟ در صورتیکه میشه کل منطقه رو با مدیریت درست ذینفع کرد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.