پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عکس قدیمی از مدرسه ابتدایی روستای پرور – سال ۱۳۴۱

روستای پرورپَروَر (به گویش محلی: پِلوِر pelver) یکی از روستاهای شهرستان مهدی شهر دراستان سمنان است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: روستای پرورپَروَر (به گویش محلی: پِلوِر pelver ) یکی از روستاهای شهرستان مهدی شهر دراستان سمنان است. این روستا در ۵۰ کیلومتری شمال شهر مهدی شهر  (۶۶ کیلومتری سمنان ) و دردهستان پشتکوه  و در طول جغرافیایی: ۵۳:۳۸:۰۷  و عرض جغرافیایی : ۳۵:۵۸:۵۰ و در تنگه کاورد و در دره غربی کوه گلوورد در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است جمعیت این روستا در سال ۱۳۷۵، ۸ نفر (۳ خانوار) بوده است.

 

در فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۳، درباره پرور در سال ۱۳۲۹ آمده است: «پرور قصبه از دهستان پشتکوه، بخش دودانگه شهرستان ساری، ۳۰ کیلومتری جنوب خاوری سعیدآباد، ۱۰ کیلومتری ملاده، کوهستانی، سردسیر، سکنه ۱۵۵۰ نفر، شیعه، زبان: فارسی و مازندرانی، آب از چشمه‌سار، راه مال‌رو و صعب‌العبور. محصولات عمده: گندم و لبنیات. شغل: زراعت و گله‌داری. صنایع دستی زنان: شال، گلیم، جاجیم و کرباس‌بافی. توضیح: گله‌داری از مشاغل مهم سکنه محسوب می‌شود و عده‌ای گله‌های خود را حدود گرمه و جاجرم قوچان می‌برند. مراتع تابستانی پرور به کثرت و مرغوبیت معروف است.

 

از سال ۱۳۵۹ پرور همراه با سایر روستاهای دهستان پشتکوه، بهاستان سمنان الحاق شد.

 

با تشکر از آقای محمد نژاد که این عکس را جهت انتشار در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه قرار داد.

از کیفیت پایین عکس از بازدید کنندگان  محترم عذر خواهی می نماییم  . چون عکسی که در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه قرار گرفت کیفیت پایین داشت، اما به علت اهمیت موضوع و تاریخی بودن آن این عکس منتشر شده است.

در این عکس استاد مهدی محمدنژاد که در سال ۱۳۴۱ معلم آنجا بودند، حضور دارند.

 

photo_2016-06-14_16-52-40

از سمت راست نفر چهارم استاد محمد نژاد کیاسری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.