پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عبادت شیفتی مساجد را خلوت می کند

امروز بسیاری از مساجد صرفا چند ساعتی برای اقامه نمازهای یومیه باز هستند و تبعاتی نظیر خلوت شدن و عدم اقبال عمومی از فعالیت های مسجدی را به همراه خواهد داشت.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از شبستان، در روز قیامت سه چیز به عرصه محشر می آیند و به خداوند متعال شکایت مى‏کنند: قرآن، مسجد و خاندان پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم)؛ که مسجد می گوید: پروردگارا مرا تعطیل کردند و حقم را ضایع ساختند. [الخصال، ج ۱، ص ۱۷۵‏]‏

 

حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) در اولین اقدام خویش پس از هجرت مسجد را بنا نهاد تا محلی شود برای پیروان راستین دین اسلام برای عبادت، فراگیری علوم، رسیدگی به امور برادر و خواهر دینی به همت دیگر همنوعان.

 

نکته قابل توجه این است که مساجد با این کارکردهای مهم و کلیدی که برای مسلمانان نقشه راه بشمار می رود چرا در عصر حاضر با وجود این همه مشکلات در حوزه های مختلف، خلوت شدند و بعضا ساعاتی در شبانه روز برای اقامه نماز شاهد آمد و شد مردم در سنین بزرگسال و میانسال هستیم و نیروی جوان کمتر برای حضور در این پایگاه های دینی اقبال نشان می دهد.

 

 

شنیده ها از خاطرات بزرگترها بیانگر این واقعیت است که در زمان های حکومت های فاسد و شاهنشاهی نیز درب مساجد به روی مردم باز بوده و آنها با وجود مداخله های مامورین حکومتی بازهم در مساجد این میراث گرانبهای رسول مهربانی ها حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله وسلم) گردهم می آمدند و عبادت می کردند؛ سرپناه بی خانمان ها و در راه مانده ها بودند همان گونه که زمان رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) این مهم مورد توجه بوده؛ از مشکلات هم باخبر و آن را مرتفع می نمودند، مشکلات را از سر راه جوانان در شرف ازدواج برمی داشتند؛ امامان جماعت با ریش سفیدی و پادرمیانی حلال مشکلات مردم می شدند؛ برای درمان بیماران و خانه دارشدن افراد تهی دست اقدام می نمودند و…

 

 

اما امروز بسیاری از مساجد این کارکردها را ندارند و صرفا چند ساعتی برای اقامه نمازهای یومیه باز هستند و تبعاتی نظیر خلوت شدن و عدم اقبال عمومی از فعالیت های مسجدی را به همراه داشته است.

 

 

بسیار روشن و بدیهی است که این سخن عمومیت نداشته و مساجد فعال بسیاری وجود دارند، اما متاسفانه کم نیستند مساجدی که تنها کاربرد آنها اقامه نمازهای یومیه شده است و هیچ کاربرد دیگری ندارند و خیرین و مسئولین بایستی درکنار احداث مساجد و توجه به ظواهر این پایگاه های دینی برای رونق و پویایی آن نیز برنامه ریزی نمایند.

 

در این بین نمی توان عدم استقبال اقشار مختلف جامعه از مساجد را صرفا معطوف از دست دادن کاربردهای مختلف مساجد دانست و از نقش و جایگاه تریبون ائمه جماعات، نمازهای جمعه، صدا و سیما، رسانه های مکتوب و مجازی پیرامون بیان اهمیت حضور در مساجد برای گروه های مختلف سنی غافل شد.

 

حجت الاسلام یوسفعلی تیموری، امام جمعه کیاسر درپاسخ به اینکه چرا در مساجد فقط برای اقامه نماز باز است، گفت: مسجد در اسلام محلی است که باید باید به محور فعالیت‌های دینی و فرهنگی نظیر محل مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و… باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت اقامه نماز در مسجد، افزود: مسجد نباید با برخوردهای نادرست برخی از خادمین و هیئت امنای مساجد با نسل جوان فقط به محل عبادت پیرمردها و پیرزن‌ها بدل شود بلکه همه‌ سنین باید به مسجد بیایند.

 

حجت الاسلام تیموری با بیان اینکه مساجد باید شبانه روزی باشند و هر فردی در هر ساعتی بتواند از این پایگاه دینی برای عبادت و راز و نیاز بهره گیرد، اظهار داشت: امروزه به جهت کم لطفی برخی از نمازگزاران و یا مسافرین در حفظ بهداشت مساجد موجب شده هیئت امنا بعد از نماز در مساجد را ببندند تا وضع بهداشت این نهاد مقدس نامطلوب نشود.

 

 

وی در بخش دیگر سخنانش به مشکلات معیشتی خادمین و یا مستخدمین مساجد اشاره کرد و گفت: بایستی با رفع مشکل اقتصادی خادم مسجد، موجبات حضور تمام وقت خادمین را در مساجد فراهم آورد.

 

حجت الاسلام تیموری مشکلات امنیتی را یکی دیگر از دلایل بسته بودن در مساجد اعلام کرد و افزود: برخی معتادان و متکدیان با ورود به مساجد اختلال در نظم این اماکن مقدس ایجاد می کنند که می طلبد این امر مورد توجه مسئولین امنیتی باشد.

 

وی با بیان اینکه اقبال مردم به مسجد نیازمند تعامل و همکاری خانواده، مدرسه، نمازگزاران، هیئت امنا و خادم مسجد و امام جماعت مسجد است، ابراز امیدواری کرد: افرادی که تلاش دارند به دین، نماز و بندگی خدمت نمایند بایستی برای امنیت و اقتصاد مساجد نیز برنامه داشته باشند.

 

 

امام جمعه کیاسر با تاکید اینکه درب مسجد نباید بعد از نماز بسته شود، خاطرنشان کرد: بایستی درب مسجد برای مسافر و یا رهگذری که می‌خواهد نماز بخواند باز باشد.

 

گزارش: سودابه احمدپور ملکشاه

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.