پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طی 40 سال اخیر 30 تا 50 درصد جنگل های شمال از بین رفت

دبیر علمی شبکه سازمانهای مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران گفت : طی 40 سال اخیر 30 تا 40 درصد جنگل های شمال کشور را از دست دادیم.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از ایرنا، داریوش عبادی شامگاه شنبه در جلسه اتاق فکر استان مازندران که با حضور برخی از فعالان زیست محیطی و استادان دانشگاه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شد ، افزود : این درحالی است که تنها دو درصد در این مدت جنگل کاری داشتیم.

81584875-6411593

وی اظهارداشت : سالانه به پنج و نیم میلیون مترمکعب چوب در کشور نیاز داریم که از این مقدار سه و نیم میلیون مترمکعب آن در کشور تامین می شود و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

وی گفت : 700 هزار متر مکعب از نیاز کشور را شرکت های بهره بردارقانونی از جنگل ها تامین می کنند و یک میلیون و 200 هزار مترمکعب نیز از طریق برداشت توباغی ( درختانی که در اراضی ملکی مردم وجود دارد ) انجام می شود.

وی یاد آورشد : حدود 320 هزار هکتار از این برداشت ها در حوزه مازندران اتفاق می افتد.

وی اثرات مخرب برداشت چوب از درختان توباغی را به مراتب بدتر و بیشتر از جنگل ها بیان کرد و گفت : این درختان مامن و پناهگاه پرندگان هستند که با قطع این درختان مشکلات زیست محیطی پرندگان بوجود خواهد آمد.

وی ادامه داد : حدود 600 هزار مترمکعب نیز برداشت های قاچاق از جنگل ها انجام می شود .

وی همچنین با بیان اینکه 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هکتاردر عرصه های منابع طبیعی وجود دارد افزود : سالانه 200 هزار تن زباله وارد جنگل های شمال می شود.

وی افزود : از واحد ها دفع زباله فوق 28 واحد در جنگل ، 11 مرکز در مناطق تالابی و سه مرکز در مرتع وجود دارد.

عبادی اضافه کرد : هر تن زباله در مازندران حدود 600 لیتر شیرابه و 400 مترمکعب گاز گلخانه ای تولید می کند.

وی مهمترین عوامل تخریب جنگل ها را حضور جوامع محلی و خسار ت های ناشی از حضور دام و مصارف چوبی ، قاچاق و بهره برداری غیراصولی و غیرقانونی ، بهره برداری های که در قالب طرح های جنگل داری انجام می شود بودن در نظر گرفتن تغییر اقلیم و کاهش حجم تولیدی جنگل ، تملک اراضی جنگلی توسط اشخاص با استفاده از ابرازارهای قانونی و غیرقانونی ، توسعه بی رویه روستا و شهر و نداشتن مرزهای مشخص شهری و روستایی ، اجرای طرح های جنگلداری بدون در نظر گرفته شراط اقلیمی منطقه ، واگذاری اراضی جنگلی به ادارات و سازمانها و اشخاص ، آفات و بیماریها ، آتش سوزی ها ، سرمازدگی و .. ، گردشگری ناپایدار و تخلیه زباله شهری و روستایی به جنگل عنوان کرد.

گفته می شود سزح جنگل های شمال تا حدود 30 سال پیش حدود چهار میلیون هکتار بوده که اکنون به حدود یک میلیون و 800 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

جنگل های واقع در نیمرخ شمالی رشته کوه البرز که در پهنه ای به طول 800 کیلومتر و به عرض 20 تا 70 کیلومتر، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد، اغلب به نام جنگل های شمال شناخته می شود ولی نام اصلی و علمی آن، جنگل های هیرکانی است.

یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد که از مجموع مساحت عرصه های طبیعی استان یک میلیون 187هزار هکتار زیر پوشش منطقه ساری است که 794هزار هکتار آن جنگل ، 387هزار هکتار مرتع و پنج هزارو 500هکتار هم پارک های جنگلی است.ک/2

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.