پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح هر مسجد، یک حقوقدان در مازندران رونمایی شد

0

این طرح با هدف کاهش مشکلات مردم و پرونده‌های دستگاه قضایی طراحی و اجرایی شده است. بر اساس مفاد این طرح، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضاییه، کانون وکلای دادگستری، سازمان بسیج حقوق‌دانان و کانون بازنشستگان قوه قضاییه از جمله نهادهای مشارکت کننده در این طرح هستند.

رونمایی از طرح هر مسجد یک حقوقدان همزمان با افتتاح  و بهره برداری مسجد “فاطمه الزهرا” دادگستری کل مازندران صورت گرفته است و این مسجد در مساحت یک هزارو ۲۰۰متر مربع در ۲ طبقه ساخته شده است.

طبق آمار ستاد اقامه نماز ، مازندران دارای حدود چهار هزار مسجد است که  کانون های فرهنگی و هنری در یک هزار و ۱۳۲ مسجد این استان فعالیت می کند .

خلاء دانش حقوقی و قضایی در جامعه 

معاون فرهنگی قوه قضاییه روز شنبه در مراسم رونمایی رسمی از طرح هر مسجد یک حقوق دان در ساری گفت که بزرگتیرن مشکل دستگاه قضا که با شمار زیاد تشکیل پرونده و در نتیجه با طولانی شدن بررسی پرونده ها مواجه است ، خلا دانش حقوقی و قضایی بین مردم جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اظهار این که افزایش دانش قضایی و حقوقی و در نتیجه کاهش تشکیل پرونده در دادگستری ها از اهداف اجرای طرح هر مسجد یک حقوق دان است ، افزود: در بررسی های صورت گرفته نشان داده است که همرمان با آغاز این طرح سراسری در کشور حضور مردم در مساجد افزایش یافته است واین نخستین بازخورد این طرح است که البته این هدف فرعی طرح بوده است.

وی با اشاره به این که در این طرح حقوقدان‌ها داوطلبانه  به صورت مرتب در مساجد حضور پیدا می کنند و آموزش و مشاوره های حقوقی به شهروندان را اریه می کند، بیان داشت: گام اول این طرح آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم در حال فراگیری است.

وی  مصالحه بین مردم را دومین قدم در اجرای این طرح  عنوان کرد و توضیح داد: در این مرحله حقوقدانان طرفین دعوا را به مساجد می آورند  و بین آنها صلح و سازش ایجاد می کنند تا پرونده های جدیدی وارد دستگاه قضا نشود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت : به رغم داشتن آگاهی و دانش لازم حقوقی و قضایی ، اگر امکان ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا نبود ، طرفین با آگاهی از قوانین ومقررات پیگیر حقوقشان می شوند.

وی با اعلام آماری مبنی بر این که ۸۰ درصد شکایت ها که وارد دادسرا ها می شود ،به صدور کیفر خواست منجر نمی شود ، گفت: این بدان معنی است که پرونده های قضایی نباید از ابتدا تشکیل شود.

صادقی تحمیل هزینه، تلف شدن وقت مردم و نارضایتی آنها را از مشکلات عنوان کرد و گفت: اگر شهروندان به درستی راهنمایی شوند بسیاری از شکایت ها و تشکیل پرونده ها صورت نمی گیرد.

معاون فرهنگی دستگاه قضا به شکل گیری پرونده های کلاهبرداری در دادگستری های کشور اشاره کرد و گفت: اعتراضات زیادی علیه دستگاه قضا در کشور را از سوی مردمی که سرشان کلاه برداری شده است را شاهد هستیم ولی وقتی پیگیری دقیقی صورت می گیرد متوجه می شویم به دلیل عدم آگاهی از قوانین و اصطلاحات قضایی ، فرد با امضا خود زمینه ایجاد و اجازه کلاهبرداری را داده است و قاضی بر اساس مستندات حکم صادر می کند.

وی بیان داشت: در صورت مشارت مردم در طرح هر مسجد یک حقوقدان ، با آشنایی و افزایش دانش حقوقی این مشکلات به مراتب کم می شود و به راحتی نمی توان درمعاملات حقوق یک دیگر را تضییع کرد.

صادقی گفت: هنوز بسیاری از مردم حتی با سواد بالا نیز  در نوشتن دادخواست با مشکل مواجه هستند، چراکه با مفاهیم و اصطلاحات اولیه  حقوقی آشنا نیستند.

معاون فرهنگی دستگاه قضا  در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری شهادت سردار سلیمانی و چهلمین روز درگذشت این مجاهد کشور ، گفت که خستگی ناپذیری از ویژگی اصلی این سردار اسلام و انقلاب ایران  بوده است و امروز همه ما برای گرفتن حق و حقوق خود از استکبار علاوه بر ایستادگی باید خستگی ناپذیری را بیش از پیش تمرین کنیم.

صادقی بیان داشت: استکبار جهانی حق و حقوق شهروندی ایران را در همه مسایل سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی  به راحتی زیر پا می گذارد و تنها راه مقابله ویژگی خستگی ناپذیر سردار سلیمانی است.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری رییس کل دادگستری استان مازندران نیز در مراسم گفت : آگاهی بخشی و ارتقای دانش حقوقی مردم باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی  افزود: طبق بررسی های صورت گرفته بی اطلاعی مردم از مسائل حقوقی سبب می شود از حقوق بحق خود غافل بمانند و متضرر شوند.

اکبری تاکید کرد: لازم است کارکنان دستگاه قضایی استان مازندران ، وکلا، کارشناسان و فارغ التحصیلان حقوق در این طرح مشارکت کنند و نسبت به افزایش سطح دانش حقوقی مردم اهتمام داشته باشند.

رئیس شورای قضایی استان مازندران با اعلام این که طرح هر مسجد یک حقوقدان محدود به زمان خاصی نیست، گفت: باید همواره از ظرفیت حقوق دانان استان استفاده شود و در این راستا، بهترین مکان برای ارائه مشاوره حقوقی و قضایی، مساجد هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.