پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طبیعت گردی با آبشار «اسبه او» در مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه: اگر از آن دست از افرادی هستید که به طبیعت گردی علاقه مند هستید سفر به استان مازندران را به شما پیشنهاد می کنیم.

 گرم شدن هوا و تعطیلات بهانه ای می‌شود که مسافران برای فرار از شلوغی و گرمای شهر، چند روزی زندگی مدرنیته را رها کرده و به طبیعت‌گردی و مناطق ییلاقی و آبشار ها، پناه ببرند. شاید هیچ چیز نتواند مثلِ شنیدن صدای آبشار، حس فوق العاده آوای طبیعت را منتقل کند.

آبشار ها، نمای فوق العاده از طبیعت هستند که فقط یک حجم عظیم از آب که به پایین سرازیر می شود نیست، مثل یک جلوه باشکوه، مانند اثر یک هنرمند، برای خلق زیبایی و یا حتی می شود گفت همانند صدای طبیعت هستند.

مازندران ما، هم خوشبختانه از استان هایی است که از این دست زیبایی های طبیعت، کم ندارد از این  رو به معرفی یک آبشار بکر به نام «اسبه او» پرداختیم.

اکرم دروگر، کارشناس حوزه گردشگری محیطی به خبرنگار ایسنا گفت: آبشار “اسبه او”، در دل قسمتی از بخش خاوری بهشهر و در منطقه‌ای واقع شده که گسل خزر مهم‌ترین گسل موجود در منطقه و مابین دو واحد لس (Q1) و واحد آبرفت – لس (Qla) رخنمون دارد. گسل خزر یک گسل معکوس با شیب به سوی جنوب است که با طول 600 کیلومتر یکی از مهم‌ترین گسل‌های مورفولوژی البرز شمالی محسوب شده و عارضه فیزیوگرافیک مهمی را در مرز کوه و دشت تشکیل می دهد.

وی افزود: دلیل پیدایش آبشار تشکیل چشمه هایی در بالادست اثر وجود لیتولوژی های متفاوت از کنتاکت دو سازند متفاوت لار مربوط به ژوراسیک و سازند واحد سنگی کرتاسه پایین است.

دروگر ادامه داد: این آبشار پس از سرازیر شدن از ارتفاعات به سمت پایین دست به دلیل نوع لیتولوژی و فیزیوگرافی متفاوت با سایر مناطق تشکیل آبشار را موجب شده است. همچنین تراس های پلکانی آبشار با توجه به سنگ base بستر آبشار در اثر فرسایش تشکیل شده است و  وجود غار آهکی در قسمت پایینی آبشار به دلیل عملکرد آبی است که در لایه های زمین فرو می رود از نکات حایز اهمیت و دیدنی این منطقه محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، یکی از مزیت های این استان که موجب شده همواره مورد اقبال مسافران داخلی و خارجی قرار بگیرد وجود موهبت های الهی همانند کوه، دریا، جنگل و آبشارهای طبیعی است. یکی از این مزیت‌های طبیعی همان آبشار اسبه او است که می توان با استفاده از این ظرفیت های الهی از آن برای رونق گردشگری و افزایش رونق اقتصادی بهره گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.