پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضد انقلاب و خودرو!

جناب آقای وزیر … متاسفانه باید گفت، کسانی که از روی سهل انگاری و بی اهمیتی، خودخواهی یا بی دانشی به ارزشهای واقعی انقلاب که همان خدمت به مردم و توجه به خواسته آنان است بی توجهی می نمایند و جان و مال مردم برایشان اهمیتی ندارد و محصولات بی کیفیت تولید و به خورد مردم می دهند، زمینه ساز چنین نارضایتی هایی می شوند و بستر ساز حرکت ضد انقلابند.

1

 

خودرو، صنعت چالش برانگیزی که بحث آن مدتهاست در میان بخشهای گوناگون جامعه جاریست و به نوعی می توان گفت همه افراد جامعه را (با این تفکر که خطرجانی برای کسی که حتی خودرو ندارد و به اندازه بسیار کمی شاید بعنوان مسافر یا رهگذر خیابان، کوچه و جاده ممکن است با یک خودرو برخورد کند وجود دارد) درگیر خود کرده است. مناظره ها و مقالات گوناگونی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و محافل عمومی درباره آن برگزار شده است؛ تا هم اکنون که کمپینی درباره آن برپاست و مردم را دعوت به نخریدن خودروهای صفر کیلومتر می کند؛ تا آنجا که صدای وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم بلند می شود و آنرا محکوم می کنند و می گویند که راه اندازی و تشویق به این کمپین، کار ضد انقلاب است و این کار به صنعت و تولید داخلی زیان می رساند. در تایید فرمایش وزیر محترم صنعت و تجارت می بایست گفت: کاملا درست است! این حرکت به صنعت و تولید داخلی زیان می رساند، اما ضروریست عوامل و زمینه های به وجود آورنده این حرکت را نیز شناخت و بررسی نمود تا به رفع آن پرداخت. یک اصل پذیرفته شده در تولید، تجارت و فروش وجود دارد که به آن” اصل نفع ذینفعان ” می گویند. این اصل به آن اشاره دارد که: هر تجارتی که می خواهد پیروز و موفق شود    می باید به این اصل توجه نماید و به نفع تمام ذینفعان بیندیشد و عمل کند. اما متاسفانه در ایران و صنعت خودروسازی به آن بسیار بی توجهی شده و فقط به نفع بخشی از ذینفعان صنعت خودرو (تولید کننده و واسطه ها) توجه می شود در صورتی که مشتریان، مهم ترین ذینفعان هر تجارت و خدمات  می باشند که در ایران سالهاست مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند. هرچیزی یک پایان و نهایتی دارد، حتی جهان هستی هم روزی به پایان خود می رسد. چطور توقع داریم که مردم صبور ایران پس از سالها شکیبایی هنوز هم اعتراض مسالمت آمیزی نکرده و همچنان قفل بر دهان و گوش به فرمان مجبور به خرید خودروهای بی کیفیت داخلی باشند؟! خودرو سازی و بسیاری از خدمات و صنایع داخل، سالهاست که مهم ترین ذینفعان خود (مردم ومشتریان) را نادیده می گیرند و با توجه به فضای غیر رقابتی و انحصاری که در اختیارشان قرار دارد هر نوع خدمات و محصول را با هر کیفیتی تولید و به مشتریان می فروشند. در صورتی که استراتژی تولید و تجارت در دنیا سالهاست که تغییر و رشد کرده و مدیران این بخشها به گونه ای دیگر می اندیشند و به شناسایی نیاز و خواست مشتری می پردازند و به نفع تمام ذینفعان خود عمل می کنند. گواه آن هم فروش محصولات و خدمات آنهاست.

 

یکی از اساسی ترین اصول در فروش، شناسایی نیاز، ذائقه و درخواست مشتری است و از اساسی ترین نیازهای مشتری هم می توان به کیفیت، قیمت و خدمات اشاره کرد که دنیای مدرن و تولید کننده حرفه ای، بیشترین توجه و اهمیت را به این بخش می گمارند. گویند: ” دو فروشنده بودند که هر دو، کیسه قند را به یک قیمت می خریدند. اما یک نفر با یک تومان سود و دیگری به قیمت خرید می فروخت. در پایان روز آنکه با یک تومان سود می فروخت ۳ کیسه و آنکه به قیمت خرید می فروخت یکصد کیسه فروخته بود؛ سود آنکه سه کیسه فروخته بود ۳ تومان بود، او که یکصد کیسه فروخته بود ۲۰ تومان. چرا که قیمت کیسه های خالی فروخته شده فروشنده دوم۲۰ تومان میشد که سود او بود و همین را در ماه و سال حساب کنید… “. مهم رعایت همین نکات ریز و فوت کوزه گری است که بسیاری از صنایع ایران با توجه به این که میلیاردها تومان هزینه کرده اند، نادیده می گیرند و زیان می کنند.

 

جناب آقای وزیر … متاسفانه باید گفت، کسانی که از روی سهل انگاری و بی اهمیتی، خودخواهی یا بی دانشی به ارزشهای واقعی انقلاب که همان خدمت به مردم و توجه به خواسته آنان است بی توجهی می نمایند و جان و مال مردم برایشان اهمیتی ندارد و محصولات بی کیفیت تولید و به خورد مردم می دهند، زمینه ساز چنین نارضایتی هایی می شوند و بستر ساز حرکت ضد انقلابند. اما از دید حقوق بشری، دموکراسی، مردم سالاری و دین باید گفت اگر مردم نسبت به این قضیه ناراحت باشند که هستند ! حق مسلم آنان است که اعتراض مسالمت آمیز نمایند و جبهه گیریهای سیاسی و ایجاد جو و فضای امنیتی، ظلم به حق مردم است و نتایج ناخوشایندی را برای جامعه به بار می آورد. به نظر بنده که این کمپین کار ضد انقلاب نمی باشد و ربط دادن آن به این مسائل هم چاره و درمان این درد نیست و تشکیل چنین اجتماعاتی در واقع نوعی ابراز نارضایتی مصرف کنندگان می باشد و می خواهند اعتراض و درخواست ندیده و نشنیده شده خود را به نحوی به گوش مسئولان و مدیران محترم برسانند. اما اگر صحبت شما نیز درست باشد و این حرکت کار ضد انقلاب باشد، آنها از نقطه ضعف و کاستی که وجود دارد استفاده نموده و هدف خود را پیش می برند و کار انقلابیون واقعی این است که با عمل صحیح یعنی توجه به خواست مشتریان جلو این حرکت را بگیرند و این ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنند. به یاد دارم که در دوران دبیرستان در درس بینش اسلامی درسی داشتیم که به خدمات متقابل اسلام و ایرانیان به هم اشاره می کرد که این فکر را به ذهنم روانه کرد: خدمات متقابل خودروسازی داخلی و ایرانیان به هم چیست؟ مردم ایران با پرداخت دسترنج سالها زحمت و بی خوابی های خود برای خرید محصولات خودروسازی داخل و به خطر انداختن جانشان، خدماتشان مشخص است؛ اما خودروسازی در جهت نفع ذینفعانش و نیاز آنها (ارتقا کیفیت، خدمات و قیمت عادلانه) چه کرده است؟

 

گویند: ” شخصی نزد طبیب رفت و از بی توجهی همسرش و اینکه هر سوال را می بایست چندین مرتبه بپرسد تا به او جواب دهد شکایت کرد. طبیب گفت: این بار که از همسرت سوال کردی و جوابی نشنیدی هر دفعه کمی به او نزدیکتر شو و سوالت را دوباره بپرس. در آن روز شخص از همسرش پرسید غذا چه داریم؟ اما جوابی نشنید و کمی به همسرش نزدیکتر شد و دوباره پرسید و این روند تکرار شد تا به فاصله یک متری همسرش رسید و دوباره سوالش را پرسید و این بار همسرش گفت: برای بار چهارم است که می گویم ماکارونی… و مرد به اصل ماجرا پی برد”. اگر آن مرد به طبیب مراجعه نمی کرد و به جای آن، همسرش را محکوم و با وی مشاجره می کرد چه میشد؟! آیا مساله حل می شد؟ پس صنعت خودرو سازی به جای محکوم کردن انتظار مردم، کمی در خود کاوش کند و بیشتر مساله را کارشناسی و تحلیل کند و با دیدن و شنیدن خواست مشتریان، به وضوح و روشنی برسد تا به حل بهتر و سریعتر مساله کمک کند و اشتیاق مشتریان را به خرید محصولاتش برانگیزد. اما بدانیم که کم شدن تولید و خرید، زیانی است که به هر دو طرف (تولید کننده و مصرف کننده ) وارد می شود و به عبارتی باخت- باخت است. این تولید برای خود ملت ایران است و نبود آن به زیان خود مردم نیز می باشد و سهم زیان تولید کننده هم در جای خود قرار دارد. اما ایران ما نیازمند مهربانی و دوستی بیشتر است. بیاییم به خود فرصتی دیگر دهیم و با حمایت از صنایع داخلی به جایگاه واقعی که لیاقت ایرانیست برسیم و توانمندی و قدرت علم خود را بیابیم و با خرید محصولات داخلی چرخه اقتصاد، کار و فعالیت را به حرکت بیشتر و کارآمد تر برسانیم. تولید کنندگان محترم نیز به خواست و نیاز مشتریان اهمیت ویژه دهند و با در نظر گرفتن منافع آنان به عنوان اصلی ترین ذینفعان، اعتماد و خرید آنان را به دست آورند؛ که اگر این اصول اساسی رعایت نشود، ” چرخ همان چرخ است و روزگار نیز ” .

” دست در دست هم دهیم به مهر             میهن خویش را کنیم آباد “

 

نویسنده: داریوش کشاورز – شیراز

 

1 نظر
  1. کاربر می گوید

    اول انقلاب که همین به ااصطلاح دلواپسان بودند تا یک حرف به حق میزدی میگفتی خدا ببامرزدش از روزی که از این کوچه رفت این تیر برق برق نداره حالا چون طرف خدا بیامرز ارمنی بود میگفتن تو ضد انقلابی که این حرف رو میزنی وزیر صنعت ما هم با توجه به سن وسالش که از دلواپسان است این حرف را به ارث برده که هرچه با ذائقه با جور در نیاید ضد انقلاب است کارگر به کار فرما میگفت اقاجان این چاه که من حفر میکنم اب نداره کارفرما میگفت به تو ربطی نداره تو بکن برای من اب نداره برای تو که نان داره غروب پولت را بگیر برو الان حکایت ان است برای مردم این اتومبیل امنیت نداره برای اقایان که پول داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.