پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صف انتظار روشندلان مازندران برای اجرای قانون حمایت از معلولین

0

بر اساس آمارهای رسمی ، استان مازندران دارای ۴۵ هزار معلول جسمی و حرکتی است که از این تعداد حدود ٦ هزار نفر روشن دل یا نابینا هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران در این همایش، گسترش حمایت از معلولین را یکی از مهم ترین وظایف بهزیستی عنوان کرد و گفت که به علت عدم اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولین ، بسیاری از معلولان مازندران از خدمات اساسی محروم هستند. 

جمال باقری با اعلام این که هم کنون حدود ۴۲ درصد از نابینایان مازندران از مستمری و برخی دیگر از خدمات مورد نیاز محروم هستند، لازمه ارائه خدمات به این بخش از روشندلان را اجرای قانون دانست.

بر اساس گزارش بهزیستی مازندران از مجموع نابینایان استان مازندران سه هزار و ۵۰۰ نفر از مستمری برخودار هستند.

وی گفت : امروز بیش از گذشته معلولان به خصوص نابینایان نیازمند برخورداری از خدمات اساسی و حمایت همه جانبه هستند و قانون جامع حمایت از حقوق معلولین هم قانونی جامع و مصوب رئیس جمهور و مجلس می باشد که بسیاری از نیازهای معلولان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه معلولان در حال حاضر نیاز اساسی به اجرای این قانون دارند، گفت: مددجویان و روشندلان ما چیزی فراتر از قانون نخواسته و فقط خواستار تامین نیاز های اساسی خود در سایه قانون جامع حمایت از معلولان هستند.

باقری با اعلام این که از طریق اجرای قانون حمایت از معلولان تمامی نابینایان و دیگر معلولان استان از خدمات ویژه برخوردار خواهند شد، افزود: اجرایی شدن سهم سه درصدی استخدام معلولان در ادارات هم منوط به اجرای این قانون است ، قانونی که حمایت از معلولین برای ایجاد فرصت های برابر برای نابینایان و دیگر معلولان را به همراه دارد.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند سال ۹۶ است که در هشتم اردیبهشت ماه سال ۹۷ از سوی ریاست جمهوری به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد. این قانون به مسائلی مانند مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی و برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی می پردازد.

 این قانون تا کنون به دلیل نبود اعتبارات لازم که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده ، اجرایی نشد ولی رئیس بهزیستی کشور بتازگی اعلام کرد که اعتبار قانون جامع حمایت از معلولان تا پابان ماه جاری تامین خواهد شد و اجرای آن کلید می خورد. 

مناسب سازی شهری رنج تمام نشدی معلولان مازندرانی

مدیرکل بهزیستی مازندران عدم مناسب سازی چیدمان شهری استان را بزرگ ترین چالش در زندگی آنان دانست و گفت : باید مدیران شهری و عمرانی استان نسبت به اسن مسئله احساس مسئولیت کنند. 

باقری خواستار مذاکره مدیران بهزیستی شهرستان ها با شوراها و شهرداری ها شد و گفت: ،مناسب سازی فضای شهری برای دسترسی آسان معلولان و نابینایان نه تنها باعث کاهش هزینه‌های عمرانی می شود، بلکه شهرهای مازندران را از چهره نا مناسب نجات خواهد داد..

وی  تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکل نابینایان عدم دسترسی آسان این قشر به مکان های آموزشی وتفریحی است و امیدوارم این مشکل در دستور کار مدیران قرار گیرد.

بر اساس قانون حمایت از معلولان ، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابرو وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها
برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.همچنین جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان ها و اماکن عمومی،‌ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود هم باید مناسب‌سازی شود.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.