پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سبوس آرد نانوایی‌های مازندران افزایش یافت

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، حسن مکرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس این دستورالعمل که از مهرماه برای تمام نانوایی ها اجباری شد، نرم سبوس آرد مورد استفاده در نانوایی های بربری بین ۱۸ تا ۲۱ درصد، نان لواش ۱۵ درصد و نان سنگگ نیز ۱۲ درصد است.
وی اضافه کرد : نانوایی هایی که از اجرای دستورالعمل شورای سلامت شانه خالی کنند، با برخورد قانونی و قضایی مواجه می شوند.
مکرمی ادامه داد :  تولید نان‌ با  آرد سفید ارزش غذایی پایین دارد و مصرف مداوم این نان سبب بروز بیماری‌های گوارشی واحتمال  بیماری دیابت ( قند خون ) را در انسان افزایش می‌دهد

وی اضافه کرد : این استان از لحاظ بیماری چاقی در رتبه اول کشور قرار دارد و بخش عمده ای از این بیماری ناشی از نوع سبک زندگی و مواد غذایی مصرفی رخ می دهد و باید تغییر اساسی در سبک زندگی و مصرف مواد غذایی در استان مازندران صورت گیرد.
مکرمی افزایش میزان سبوس در آرد مصرفی نانوایی ها را برنامه پیشگیرانه برای کاهش برخی بیماری های گوارشی در استان بیان کرد.
مدیرنظارت بر مواد غذایی آشامیدنی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد : براساس پژوهش های پزشکی بدن ما روزانه به ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که نیمی از این فیبر از قبل مصرف نان با سبوس مناسب به دست می آید.
وی اضافه کرد : با افزایش میزان سبوس در آرد مصرفی نانوایی های مازندران  نیمی از این فیبر روزانه تامین می شود و تا حدودی در پیشگیری برخی از بیماری های گوارشی و سرطان که عامل ۱۵ درصد از مرگ و میر در این استان است، گرفته خواهد شد.
مکرمی با انتقاد از استقبال شهروندان از نان سفید و تغییر ذائقه مصرف کنندگان از نانوایی های آزاد پز که یک سوم نانوایی های مازندران را تشکیل می دهند که عنوان متهمان اصلی در تغییر ذائقه نان مصرفی در استان یاد کرد که به دلیل نبود نظارت بر عملکردشان موفق به ترویج فرهنگ استفاده از نان سفید شدند.
وی اضافه کرد : در حال حاضر این نانوایی ها نیز تحت پوشش شرکت غله و بازرگانی دولتی قرار گرفتند که می تواند تا حد زیادی نظارت بر این واحدها را برای پخت نان متناسب با دستورالعمل شورای سلامت تسهیل کرد.
وی یادآور شد : با اجرای این طرح رنگ نان تا حدودی نسبت به گذشته حتی در آزادپرا تیره تر می شود که نیاز به همکاری بیشتر مصرف کنندگان برای جا افتادن این طرح داریم.
مدیرنظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از رسانه های استان نیز خواست تا با اطلاع رسانی درست برای اجرای کامل این طرح فرهنگ سازی کنند.
در مازندران افزون بر ۵ هزار نانوایی فعالیت دارند که یک هزار و ۷۰۰ واحد آن را آزادپر تشکیل می دهند.
مازندران در بیماری چاقی رتبه اول، دیابت نیز رتبه ششم کشور را داراست به طوری که حدود ۲۸۰ هزار مازنی به بیماری دیابت مبتلا هستند و حدود ۴۲۰ هزار نفر نیز پیش دیابت محسوب می شوند.
۶۹۸۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.