پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زولبیا بامیه و تلخ‌کامی+ فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

مرتضی مجاهدی عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در گفت‌وگو با فارس مازندران، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان مصرف شیرینی خاص به نام زولبیا و بامیه بسیار رواج پیدا می‌کند.

وی افزود: بامیه از آرد گندم، تخم مرغ، روغن و مربا تشکیل شده و زولبیا از ماست و نشاسته به علاوه روغن و مربا تهیه می‌شود که تا اینجا مشکلی از نظر مواد غذایی این شیرینی‌ها نیست.

 مجاهدی تصریح کرد: مشکل از آنجایی شروع می‌شود که مرحله اصلی پخت این نوع شیرینی در روغن بسیار داغ است، هر کدام از این‌ها در فرآیند پخت باید بین پنج  تا ۱۰ دقیقه در روغن بسیار داغ در حرارت حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: شاید بتوان از مضرات خطرناک شدن این شیرینی‌ها در روغن تا حدی چشم‌پوشی کرد ولی معضل اساسی وقتی ایجاد می‌شود که به خاطر صرفه اقتصادی، تولیدکنندگان مکرر از روغن داغ جهت تهیه این دو نوع شیرینی استفاده می‌کنند.

 وی اضافه کرد: برای پخت این شیرینی‌ها بیش از یک یا دو ساعت روغن در دمای بسیار بالا در حال جوش باشد و مکرر زولبیا بامیه‌های خام داخل آن ریخته می‌شود که در این وضعیت، درصد ماده بسیار خطرناکی به نام پراکسید در روغن بالا می‌رود.

مجاهدی عنوان کرد: پراکسید عامل مهمی در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های پوستی، پیری زودرس و خیلی از مشکلات دیگر خواهد بود.

این متخصص طب ایرانی بیان کرد: در بررسی‌هایی که توسط پژوهشگران در سال‌های اخیر در مناطق مختلف کشور انجام شد، بسیاری از زولبیا بامیه‌های تولید شده یا روغن‌هایی که در آنها زولبیا بامیه تهیه می‌شود،  چندین برابر میزان استاندارد پراکسید داشتند. 

وی ادامه داد: میزان استاندارد پراکسید در این‌گونه روغن‌ها باید حدود پنج میلی اکی والان در کیلوگرم باشد که در بررسی‌های انجام شده تا ۶۵ میلی اکی والان در کیلوگرم در روغن زولبیا بامیه‌ها گزارش شده و این یعنی اینکه در صورت مصرف، ما به دست خودمان یک عامل بیماری‌زای بسیار خطرناک را وارد بدن می‌کنیم.

مجاهدی یادآور شد: باید تا آنجایی که امکان دارد از مصرف زولبیا بامیه اجتناب کنیم، در صورت علاقه زیاد در حد یکی دو عدد بعنوان تنوع اشکالی ندارد ولی بیش از آن اصلا توصیه نمی‌شود. 

 

عضو هیأت علمی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: شیرینی‌پزی و قنادی‌هایی که متعهد و اخلاق‌مدار هستند روغن حاصل از چندین بار استفاده را جهت مصارف صنعتی مانند تهیه صابون و سایر از چرخه تهیه شیرینی خارج می‌کنند ولی برخی مراکز سودجو که به دور از چشم مجموعه‌های نظارتی این روغن خطرناک را جهت تهیه انواع شیرینی‌های خوش رنگ و لعاب استفاده می‌کنند.

 /۸۶۰۴۸/ج/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.