پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمین مورثی قابل تغییر کاربری اراضی به کشت و زراعت اختصاص یافت

0


به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، عصر امروز مراسم زراعت چوب در روستای آهنگرکلای چالوس  در زمین یکی از مالکان اراضی به نام آقای یاسین براری با حضور مسؤولان منابع طبیعی غرب مازندران برگزار شد.

 مالک زمین در گفت‌وگو با فارس گفت: ۳ هکتار از زمین مورثی را به گل و گیاه و زراعت چوب اختصاص دادم.

وی افزود: سال ۸۲ این زمین خریداری و همین طور نسل به نسل چرخید و امروز به بنده رسید، زمین مذکور  قابلیت تغییر کاربری داشته است ولی ترجیح دادم در زمینه زراعت فعالیت کنم و با کمک منابع طبیعی و تحقیقاتی که انجام شد، زراعت چوب برای این زمین بهترین گزینه ممکن بوده است.

براری در پایان توصیه کرد: همه همشهریان برای حفظ طبیعت و محیط سبز، زمین‌ها را حفظ کرده و کمتر به ساخت و ساز بپردازند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس با اشاره به طرح زراعت چوب گفت: طبق تفاهم‌نامه با فرمانداری سهم این شهرستان از این طرح ۱۰ هکتار است.

هادی بزرگی اظهار کرد: در راستای دستور استاندار و رئیس سازمان جنگل‌ها در اجرای طرح زراعت چوب، اقدام به نهالکاری درختان غیرمثمر صنوبر در سطح ۲۶ هزار متر مربع با ۲ هزار اصله نهال در روستای آهنگرکلا شهرستان چالوس شده است.

وی افزود: سهم زراعت چوب شهرستان چالوس ۱۰ هکتار طی ۱۱ فقره نهال کاری است که تفاهم‌نامه‌ای مابین فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی یادداشت شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس ضمن خرید نهال و تحویل متقاضیان، بیان کرد: امروز اولین عرصه در حال نهال کاری است و همچنین در هفته منابع طبیعی شهرستان چالوس برنامه‌های نهال کاری، آموزش و ترویج را خواهد داشت.

* ارتقا پوشش گیاهی

علیزاده معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر در حاشیه مراسم به ارتقا پوشش گیاهی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای ارتقا پوشش گیاهی، کاشت گیاهان دارویی و ارتقاع مراتع می باشد که در حوزه نوشهر حدود ۶۵۰ هکتار انجام شد.

وی در ادامه افزود: در راستای میراث ماندگار و ثبت جنگل هیرکانی با همکاری فرمانداران غرب مازندران، ۲۰ هزار اصله گونه‌های بومی شمال کشور کاشته شده است.

 منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ وشهر با اشاره به تعهد ۱۰۰ هکتاری زراعت چوب در غرب مازندران بیان کرد: امسال با توجه به ضرورت‌های توسعه طرح‌های زراعت چوب که ناشی از نیاز چوب در کشور است، منابع طبیعی غرب استان ۱۰۰ هکتار در قطعات ۱۰ هکتاری تعهد زراعت چوب را بر عهده دارد، علاوه بر آن، خود اظهاری سایر دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و غیره از دیگر برنامه‌های زراعت چوب در غرب استان است که در مجموع ۲۰۰ هکتار برنامه زراعت چوب را داریم.

علیزاده با اشاره به این‌که در این زراعت، گونه‌های درختی سریع‌الرشد مانند صنوبر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ادامه داد: هم‌اکنون نهال‌های تولیدی جهت بهره‌برداری آماده تحویل به متقاضیان واجد شرایط هستند نهال برای زراعت به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و هیچگونه محدودیتی نداریم.

*چوب یکی از نیازهای اصلی انسان 

علی‌اصغر مطهری، رئیس محیط زیست شهرستان چالوس با بیان اینکه حذف چوب از زندگی انسان غیر ممکن است، بیان کرد: چوب یکی از نیازهای اساسی و کاربردی در زندگی انسان است و در مصارف مختلف زندگی کاربرد دارد و اگر برای تامین به سمت منابع طبیعی برویم قطعا به جنگل‌ها آسیب خواهد زد، برای مرتفع کردن نیازهای ضروری به چوب، زراعت چوب نیاز اساسی است.

وی به عرصه های خارج شده از منابع ملی اشاره و اظهار کرد: قطعا اگر در منابع ملی زراعت چوب انجام شود به منابع طبیعی آسیب می رساند، بیشترین زراعت چوب باید در عرصه های مستثنیات اشخاص که از منابع ملی خارج شده است انجام شود.

 /۳۱۴۱/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.