پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمین لغزشهای قدیمی از جمله در محور ساری – کیاسر باید شناسایی شود

0

مشاور کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه های زمین گفت: زمین لغزشهای قدیمی از جمله در محور ساری – کیاسر باید شناسایی شود، اگر این زمین لغزشها شناسایی نشود، در صورت ایجاد جاده با مشکل و خسارت مواجه می شویم.

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از خبرگزاري مهر، از مجموع مخاطرات طبیعی، زلزله، سیل، آتش سوزی، خشکسالی، سرمازدگی جزو مخاطراتی است که هر ساله خساراتهای کلانی را در کشور به بار می آورد، این وضعیت درحالیست که به تاکید کارشناسان، توجه به علوم زمین می تواند، علاوه برای پیشگیری از مخاطرات، روند توسعه پایدار را شتاب بخشد.

در حال حاضر سالانه بیش از 14 هزار زلزله در کشور ثبت می شود و وجود 73 هزار هکتار بافت فرسوده، میزان آسیب پذیری و تلفات جانی این حادثه را در کشور نگران کننده می کند درحالیکه درصورت مقاوم سازی ابنیه و رعایت قوانین و ضوابط ایمنی، دیگر زلزله هایی با قدرت 5 تا 6 ریشتری مایه خسارتهای مرگبار و کلان نخواهد شد.

نبود برنامه مدون و منسجم مدیریت بحران، تهیه نشدن نقشه های زمین شناسی، هدفمند نبود مطالعات زمین شناسی، عقب ماندگی درباره هشداردهی و پیش آگاهی ها و در نهایت کم توجهی به علوم زمین شناسی آسیب پذیر مناطق مختلف کشور از جمله مازندران را برابر مخاطرات طبیعی بیشتر کرده است.

ضعیف بودت بانک اطلاعات زمین لغزش

مشاور کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه های زمین با تاکید بر اینکه اجرای طرح جامع پیشگیری و مدیریت زمین لغزش در کشور امری ضروری است، اظهار داشت: بانک اطلاعات زمین لغزش در کشور بسیار ضعیف است.

رضا میرصانعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: باید در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری شود و به آموزش کارشناسان مرتبط با علوم زمین نیز توجه اساسی شود.

وی با شاره به اینکه زمین لغزشهای قدیمی از جمله در محور ساری – کیاسر باید شناسایی شود، اظهار داشت: اگر این زمین لغزشها شناسایی نشود، در صورت ایجاد جاده با مشکل و خسارت مواجه می شویم.

وی آشنایی با بلایای طبیعی و روشهای مقابله با آن را برای مسئولان ارشد ضروری دانست و گفت: آشنایی با این روشها سبب می شود تا در زمان بحران، اقدامات و تصمیمات درستی اتخاذ شود.

میرصانعی با اشاره به اینکه در ژاپن محدودیت استفاده از مناطق شیبدار بسیار قانونی و محکم است، گفت: این درحالیست که قوانین استفاده از مکانهای شیبدار را نداریم.

مشاور کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه های زمین گفت: مدیریت زمین لغزش نسبت به سایر بلایا مدیریت پذیرتر است و با شناسایی لغزشهای قدیمی و دست کاری نکردن طبیعت به راهکارهای پیشگیری برسیم.

شناسنامه دار شدن حوزه های آبخیز

میرصانعی همچنین خواستار شناسنامه دار کردن حوزه های آبخیزداری  که از پارمترهای آن یکی سیل و دیگری زمین لغزش است، شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان نیز توجه به علوم زمین شناسی را برای مقابله با مخاطرات طبیعی و دستیابی به توسعه پایدر لازم و ضروری دانست و گفت: باید این علم را جدی بگیریم و برایش وقت گذاریم و هزینه کنیم.

ضرورت توجه به علوم زمین

محسن مرتضوی مخاطره آتشفشان دماوند را از جمله خطرات بیان کرد و گفت: بررسی فعالیتهای انفجاری این آتشفشان نشان می دهد که احتمال انفجار این آتشفشان وجود دارد و فوران حتما شدید خواهد بود.

وی یادآور شد: پیش بینی این فوران شدنی است و هزینه زیادی را نمی طلبد و باید در این زمینه برنامه ریزی شود و  نباید فراموش کرد که جریان گدازه از جمله مخاطرات آتشفشان دماوند است که می تواند تمام شهرهای مازندران را تحت تاثیر قراردهد.

مرتضوی با اشاره به این که آخرین فعالیت دماوند هفت هزار سال پیش تعیین سن شده افزود: فعالیت انفجاری دماوند به صورت ضرباتی بوده و در هر بار فعالیت و تناوب فعالیت فقط در حد چند روز یا چند ساعت بوده که فقط خاکستر بر جای گذاشته است.

مرتضوی با اشاره به این که تجمع بیش از 50 سانتیمتر از نهشته های ریزشی بر روی سقف منازل موجب تخریب منازل می شود افزود: 35 هزار نفر در دامنه های البرز زندگی می کنند که در صورت انفجار تحت تاثیر تخریب قرار می گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان افزود : 2 میلیون نفر نیز در استانهای همجوار در معرض خطر خاکستر هستند و برخی از استانها نیز با آلودگی هوا و مخاطرات کشاورزی در بهار و تابستان رو برو خواهند شد.

مرتضوی تاکید کرد: آتشفشان از جمله مخاطرات زیست محیطی است که به روزقابل پیش بینی است و برای جلوگیری از مخاطرات آن می توان اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داد.

بانک اطلاعات زمین لغزش نداریم

محمد پدرام استاد دانشگاه در حاشیه همایش زمین شناسی در ساری به خبرنگار مهر گفت: مطالعات زمین شناسی در قالب اولویتها باید هدفمند و مشخص شود و یکی از چالش ها در شمال اینست که بانک اطلاعات زمین لغزش در شمال نداریم.

وی با عنوان اینکه مطالعات زمین شناسی هدایت و کامل شود، گفت: طرح جامع مطالعات زمین لغزش باید انجام شود و اکنون در زمینه هشداردهی عقب هستیم و باید از روشهای بومی قابل استفاده در زمین لغزش بهره گیریم.

حسین بهار فیروزی از کارشناسان شرکت کننده در همایش بین المللی زمین شناسی نیز به خبرنگار مهر گفت: در زمین شناسی به ویژه زمین شناسی ساختمان، قدم اول بسیار مهم است.

زمین شناسی دریایی مورد توجه قرار گیرد

وی اظهار داشت: یکی از جنبه های اصلی توسعه پایدار استانهای شمالی، زمین شناسی دریایی است و مخاطرات دریایی باید در محاسبات توسعه در نظر گرفته شود.

وی وجود یک برنامه مدون برای مدیریت بحران کشور را ضروری دانست و گفت: باید نقشه زمین شناسی استانها از جمله مازندران تهیه شود و برای هر کاری نیاز به نقشه های زمین شناسی است.

حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز مهم ترین حوادث رخ داده در کشور را شامل زلزله، سیل، خشکسالی، رانش زمین، سرمازدگی و .. اعلام کرد و گفت: زلزله به عنوان مهم ترین حادثه باید مورد توجه قرار گیرد،  17درصد تلفات حوادث طبیعی جهان مربوط به زلزله است.

بی توجهی به سازمان زمین شناسی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: کشور ایران چهارمین کشور زلزله خیز آسیا است که باید به مباحث پیش گیرانه برای کاهش خسارت ها برنامه ریزی و نیاز سنجی شود.

وی تصریح کرد: سازمان زمین شناسی یکی از ابزارها است که استفاده از وظایف این سازمان در سالهای گذشته مغفول مانده است.

به گزارش مهر و به تاکید کارشناسان علوم زمین، در حال حاضر کار زیست محیطی بدون توجه به علوم زمین در جهان انجام نمی شود و ما نیز باید به این بخش توجه کنیم.

مشکل کمبود آب، آلودگی آب، در دسترس نبودن آب سالم و کافی، فرسایش خاکها، آلودگی محصولات کشاورزی، شهرنشینی و توسعه شهرنشینی، دفع زباله از جمله آسیب هاست.

قرار گرفتن مازندران بر روی کمربندی کوه زایی البرز، کمبود اطلاعات زمین شناسایی برای اجرای طرح های عمرانی، تغییر کاربری اراضی، کاهش پوشش گیاهی، شرایط ویژه اقلیمی، مکان یابی نامناسب در انتخاب ساختگاهها بخشی از مشکلات استان به شمار می رود که در صورت توجه به علوم زمین شناسی و رفع مشکلات،روند توسعه پایدار در استان شتاب خواهد گرفت و آسیب پذیری برابر حوادث کمتر خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.