پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش اول)

در چند مقاله قصد دارم پتانسیل های توسعه ای بخش چهاردانگه را معرفی نموده تا انشا الله با توجه قرار گرفتن آن توسط مسئولین بخش و استان شاهد ترقی و پیشرفت این منطقه محروم باشیم.

0

 

بخش چهاردانگه با داشتن 99 روستا و یک شهر و نزدیک به 1500 کیلومتر مربع مساحت  از وسیع ترین بخش های استان مازندران می باشد. چهاردانگه هم مرز با شهرستان دامغان و مهدی شهر استان سمنان می باشد.   بخش چهاردانگه با داشتن پتانسیل های متعدد از قبیل جنگل های وسیع، زمین های کشاورزی ، مراتع سرسبز، معادن متعدد، اماکن گردشگری، آثار تاریخی، اماکن زیارتی ، شهرک ها و نواحی صنعتی ، کارخانه سیمان  و جاده اصلی  و مهم ارتباطی زمینه ی اشتغال و توسعه فراوانی  دارد.    اما در اثر بی توجهی و عدم استفاده از ظرفیت های خدادادی  آن باعث شده است سیل مهاجرت از بخش چهاردانگه به استان های دیگر انجام شده و شاهدیم روستا ها زیادی  با کاهش شدید جمعیت مواجه شده است. اگر به پتانسیل منطقه توجه و زمینه اشتغال جوانان در منطقه فراهم شود مجددا روستاها فعال و پویا شده و می تواند زمینه ای  برای مهاجرت معکوس فراهم نماید.

در چند مقاله قصد دارم پتانسیل های توسعه ای  بخش چهاردانگه را معرفی نموده تا انشا الله با توجه قرار گرفتن آن توسط مسئولین بخش و استان شاهد ترقی و پیشرفت این منطقه محروم باشیم.

 

جاده

 یکی از شاهرگ های حیات و توسعه هر منطقه داشتن جاده ی مناسب و استادندارد می باشد. جاده مطلوب موتور محرکه بخش های صنعت ، تجارت، کشاورزی و توریسم  می باشد.

 جاده های منطقه :

  الف) جاده ساری-  کیاسر – سمنان

 بخش چهاردانگه با توجه به قرار کرفتن در کریدور شمال به شرق و جنوب کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد اما متاسفانه جاده اصلی ساری – کیاسر-  سمنان  و دامغان که استان مازندران و استان های شمالی را به شرق کشور  و جنوب کشور ( از طریق جاده جندق) پیوند می دهد ،  جاده ای غیر استاندارد و بسیار خطرناک می باشد که هر روزه شاهد تصادفات وحشتناکی  در این جاده هستیم .غیر استاندارد بوده جاده باعث شده است تا عبور تریلرها و اتوبوس ها از این جاده ممنوع بوده باشد. در صورت اصلاح جاده و چهاربانده کردن این شریان اصلی ارتباطی ، زمینه ی  اشتغال بسیاری در سطح منطقه خواهد شد. این جاده از آن جهت اهمیت خواهد داشت که مسیر شمال جنوب را کوتاه تر نموده و باعث کاهش ترافیک در جاده هایی مثل فیرزکوه و هراز شده و همچنین باعث صرفه جویی در سوخت و وقت مردم می شود.

 با احداث کارخانه سیمان کیاسر و تردد کامیون های متعدد لزوم توجه بیش از بیش مسئولین به این جاده را دو چندان شده است.

 ب) جاده دودانگه – چهاردانگه

 احداث این جاده اهمیت بسیاری برای ارتباط  این دو بخش دارد  و همچنین مسیر ارتباطی بخش چهاردانگه به تهران را کوتاه تر می نماید و همچنین بخش دودانگه را از بن بست خارج می نماید و زمینه توسعه را در بخش های دودانگه و چهاردانگه فراهم می نماید. متاسفانه احداث این جاده به صورت نیمه کاره رها شده است. لازم است مسئولین محترم توجه ویژه ای به این جاده مهم داشته باشند.

 جاده های روستایی منطقه( جاده فرعی)

 با توجه به اینکه بخش چهاردانگه از مرکز اصلی کشاورزی و دامپروری و توریستی استان مازندران است به داشتن جاده ایمن و استاندارد  نیازمند می باشد. اما متاسفانه را ه های روستایی منطقه بسیار کم عرض ساخته شده است و هنوز مقدار زیادی از راه های روستایی اسفالت نشده است. همین عامل باعث شده است تردد در راههای روستایی به سختی انجام گیرد و حتی راههای اسفالته ساخته شده نیز به علت کم عرض بودن  با توجه به کوهستانی بودن منطقه بسیار خطرناک باشد.

 یکی از عوامل اصلی مهاجرت از منطقه نبود راه های مناسب می باشد.

 

 نویسنده : حامد خلیلی ازنی

منبع: وبلاگ چهاردانگه ساري با تاريخ كهن

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.