پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمينه هاي توسعه بخش چهاردانگه ( بخش هفتم/ باغداري)

در سال هاي اخير شاهد باغداري علمي در منطقه مي باشيم و شاهد باغ هاي گردو، سيب ، گيلاس و.. مي باشيم. بيش از 1200 هكتار از زمين هاي منطقه به باغ درختان سياه ريشه تبديل شده است. اكنون سيب منطقه شهرت ملي و بين المللي پيدا كرده است.

1

 

در جنگل هاي بخش چهاردانگه درختان مثمر زيادي از قبيل سيب ترش ، ازگيل ، وليك ، تلكا ، به ، خرمالو ، الوچه ، گردو، زرشك  و…  رويش مي نمايد و ميوه هاي بسيار سالم و خوشمزه اي  از آن به وجود مي آيد و مردم از آن استفاده مي نمايند. همچنين اهالي منطقه از دير باز در حياط خانه هاي خود اقدام به كا شت گردو ، سيب ، آلوچه و ستي مي نمودند و ميوه هاي  مورد نياز خود را بدين صورت تامين مي كردند..

 

اما شرايط منطقه چهاردانگه  از قبيل کوهستانی بودن، اقلیم مناسب و آب كافي از عواملی مهمی می باشند که زمینه را برای باغداری مساعد ساخته است. همچنين ارزش افزوده در بخش باغداري نسبت به ساير بخش كشاورزي  بيشتر مي باشد.

شيب دار بودن زمين هاي كشاورزي خطر فرسايش خاك را بيشتر نموده و همچنين كاشت گندم و جو در اين گونه زمين ها مقرون به صرفه نمي باشد لذا شايسته است مسولان مردم را در زمينه باغداري تشويق و حمايت هاي لازم را به عمل آورند.

 

اگر گونه هاي مناسب  با شرايط آب هوايي منطقه معرفي شود و مردم تشويق به كاشت انواع  درختان مثمر شوند و حمايت هاي لازم از قبيل نهاده هاي كشاورزي و مشاوره هاي لازم به باغدار ها انجام گيرد، باعث مي شود كشاورزي  توحيه اقتصادي بيشتري داشته و با افزايش درآمد جلوي مهاجرت از منطقه گرفته شود.

 

در سال هاي اخير شاهد باغداري علمي در منطقه مي باشيم و شاهد باغ هاي گردو، سيب ، گيلاس  و.. مي باشيم. بيش از 1200 هكتار از زمين هاي منطقه به باغ  درختان سياه ريشه تبديل شده است. اكنون سيب منطقه شهرت ملي و بين المللي پيدا كرده است.

 

سيب

miveha-sib

 

سيب از اهميت بسزايي در سفره ايراني برخوردار مي باشد . كشور ايران مقام چهارم را در توليد سيب در جهان به خود اختصاص داده است.

 

سيب كه در زبان محلي به آن سه( se) گفته مي شود در جنگل هاي بخش چهاردانگه به صورت خود رو وجود دارد. اين نوع سيب ها ترش مزه و اندازه آن كوچك است.  700 هكتار از باغ هاي منطقه را باغ سيب تشكيل مي دهد. با توجه به اينكه سيب هاي بحش چهاردانگه يك تا دو ماه زودتر از سيب باغ هاي ديگر نقاط كشور وارد بازار مي شود با قيمت مناسبي به فروش مي رسد.

در سالهاي اخير كاشت درخت سيب در هر سه دهستان با حمايت دانشگاه علوم كشاورزي ساري و جهاد كشاورزي مازندران  و معرفي گونه هاي مناسب شروع و خوشبختانه محصولات  كمي و كيفي خوبي از اين باغ ها را شاهد هستيم.

کشت متمرکز سیب روی پایه‌های رویشی مالینگ از ابتدای دهه 80 در منطقه چهاردانگه و ناحیه دشت‌وری شهرستان ساری شروع شده است.

 

گردو

miveha-gerdoo

 

گردو كه به زبان محلي به آن آغوز مي گويند ، میوه مغزدار باارزشی است و به خصوص  تهيه خورشت فسنجان و انواع شيريني استفاده مي شود.

 

درختان گردو به صوت خود رو در جنگل هاي منطقه رويش دارند و هم اهالي از ديرباز چند اصله از اين درخت را براي تامين گردوي مورد نياز خود در حياط خانه خود مي كاشتند وجه مشخصه درختان گردوي بومي ارتفاع زياد اين درختان و ثمر دهي كم آن مي باشد ، اما در مقابل از كيفيت بسيار خوبي برخور دار است.

در موقع برداشت گردو به علت ارتفاع زياد اين درختان هر سال  شاهد سقوط افراد از درختان تنومند گردو هستيم كه يا جان خود  را از دست مي دهند و يا قطع نخاع  مي شوند. همچنين بهره دهي كم درختان گردو ي سنتي  باعث شده است مردم به سمت كاشت درختان گردويي بروند كه ارتفاع زيادي ندارد و محصول خوبي توليد مي نمايد.

 

گيلاس

 

DSC06159

يكي از درختان سياه ريشه اي كه در منطقه كاشته شده است و  بهره دهي خوبي دارد. مرحوم حسين اميني دبير جغرافياي منطقه يكي از اولين كساني مي باشد كه اقدام به كاشت انواع گيلاس در باغ خود در شهر كياسر نموده است.

 

آلوچه و هلو

miveha-hali

 

 آلوچه كه در زبان  محلي به آن هلي گفته مي شود به صورت خود رو در جنگل هاي بخش چهاردانگه رويش مي نمايد و مردم منطقه ترشي الوچه از آن تهيه نمود و مورد استفاده قرار مي دهند.

در سال هاي اخير كاشت آلوچه و هلو در منطقه انجام گرفته و يهره دهي خوبي دارد.

 

زرشك

miveha-zereshk

 

زرشك يكي ديگر از گياهان خودرو مي باشد كه در دهستان پشتكوه رويش مي نمايد و مردم منطقه از  آن براي تهيه زرشك خشك و آب زرشك استفاده مي نمايد .  يكي از محصولاتي كه در پشتكوه به مسافران سورت فروخته مي شود  آب زرشك مي باشد. شايسته است مسئولان زمينه كاشت گونه هاي مناسب زرشك را در منطقه فراهم آورند. تا دز مين هاي كم بهره دهستان پشتكوه زرشك به روش علمي كاشت شود.

 

با توجه به شباهت آب هواي پشتكوه باآب و هواي  دامعان،  لازم است  تحقيق مناسب براي كاشت پسته و انواع انگور صورت گيرد. چون افرادي اقدام به كاشت پسته ، انگور و كرده اند جواب مثبت گرفتند. 

 

نويسنده: حامد خليلي ازني

 

مطالب مرتبط :

 

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش اول)

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش دوم – توریسم مذهبی )

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش سوم – اکوتوریسم )

زمینه هاي توسعه بخش چهاردانگه ( بخش چهارم- معدن)

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش پنجم – صنعت )

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش ششم / کشاورزی)

 

 

1 نظر
  1. جواد خلیلی ازنی می گوید

    با سلام لطفا وبلاگ مذهبی هیات روستای ازنی را معرفی یا نمایید با تشکر http://www.azni.blogfa.com

    ……………………………………………
    پايگاه خبري چهاردانگه ساري: با سلام، نام وبلاگ شما در بخش پيوندهاي پايگاه خبري چهاردانگه ساري لينك شد. موفق باشيد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.