پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«زباله» غده سرطانی مازندران، بی‌توجهی مسؤولان مازندران به منشور حقوقی رئیس‌جمهور در حوزه محیط زیست چهاردانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه: ساماندهی زباله یکی از دغدغه‌های جدی مردم در اقصی نقاط استان مازندران است، مطالبه اجتماعی که این روزها برخی‌ها تلاش دارند به آن رنگ و بوی سیاسی بدهند و مردم مازندران را از حق طبیعی آنها محروم کنند.

همین چند هفته قبل بود که رئیس‌جمهور منشور حقوق شهروندی در کشور را مطرح کردند و متولیان محیط زیست هم بخش حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست را منتشر کردند.

در ماده ۱۱۲- حفاظت از محیط‌ زیست – که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند- وظیفه‌ای همگانی است. از این ‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن‌که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل‌جبران آن همراه باشد، ممنوع است. حفاظت، بهسازی و زیباسازی محیط‌زیست و گسترش فرهنگ حمایت از محیط‌زیست حق شهروندان است و دولت این حق را در برنامه‌ها، تصمیمات و اقدام‌های توسعه‌ای، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی مدنظر قرار می‌دهد و با آلودگی و تخریب محیط‌زیست مقابله می‌کند.

ماده ۱۱۳- هر شهروند حق بهره‌مندی از محیط‌زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی، ازجمله آلودگی هوا، آب و آلودگی‌های ناشی از امواج و تشعشعات مضر و آگاهی از میزان و تبعات آلاینده‌های محیط‌زیست را دارد. دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در شهرهای بزرگ تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.

ماده ۱۱۴- هرگونه اقدام به‌منظور توسعه زیربنایی و صنعتی مانند احداث سدها و راه‌ها و صنایع استخراجی، پتروشیمی یا هسته‌ای و مانند آن باید پس از ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی انجام شود. اجرای طرح‌های توسعه‌ای منوط به رعایت دقیق ملاحظات زیست‌محیطی خواهد بود.

ماده ۱۱۵- دولت با ایفای نقش بین‌المللی مؤثر از طریق همکاری‌های اقتصادی، تبادل اطلاعات، انتقال دانش فنی و مبادله فرهنگی برای تحقق توسعه پایدار همه‌جانبه و متوازن و رفع موانع بین‌المللی اقدام خواهد نمود. حق شهروندان است که از مزایا و منافع فن‌آوری‌های نو در کلیه زمینه‌ها از جمله بهداشتی، پزشکی، دارویی، غذایی، اقتصادی و تجاری بهره‌مند شوند.

سوال اینجا است آیا رعایت دغدغه‌های زیست محیطی در حوزه پسماند در استان مازندران انجام می‌شود.

مدت ۱۷ سال است که موضوع عدم ساماندهی پساماند گریبانگیر مردم در بابل است، چندین سال است که زباله‌های نوشهر به صورت نامناسب دفن می‌شود، ۱۱ سال است که مشکلات اجتماعی شدید بابت حمل نامناسب زباله گیربانگیر مردم در منطقه چهاردانگه مازندران است، اخیرا مردم منطقه چهاردانگه مازندران و چندین سال است که مردم بابل در انتقاد به ساماندهی نامناسب زباله مواردی را مطرح کردند، متولیان امور به جای حل مسئله تلاش دارند این انتقادها را به نوعی نامناسب پاسخ دهند.

چرا مسؤولان بهداشتی استان مازندران وقتی رئیس محیط زیست ساری نسبت به وجود زباله‌های عفونی انتقاد کرد در راستای حمایت از این مدیر اقدام اثرگذار و موجه‌ای در این مدت نداشتند.

چرا با وجود مطرح شدن آلودگی در آب شرب مردم در منطقه تلمادره ساری، آب منطقه‌ای مازندران و آب فاضلاب روستایی سکوت اختیار کردند، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اگر نسبت به دفن نامناسب زباله انتقاد و حرفی داشتند چرا دغدغه‌های خویش را مطرح نکردند.

چرا دغدغه مردم در بابل تا زمانی که مطرح می‌شود سیاسی تلقی شده و همه مشکلات و نارسایی‌های خودشان را پای نظام می‎گذراند.

بحث ساماندهی زباله در استان مازندران در دوره طاهایی مطرح و در این دوره استاندار مازندران هم اعلام کرد که نسبت به ساماندهی آن اقدام مناسب انجام می‎دهد اما آنچه تاکنون دیده شد همه‌اش وعده وعید است. وقتی با انتقاد مردمی مواجه می‌شوند به جای حل کردن مسئله، صورت مسئله را پاک می‌کنند و به مردم انگ سیاسی بودن را می‌زنند.

آیا فرصت ۱۷ ساله مردم برای ساماندهی زباله در بابل، مشکلات و آلودگی چند ساله در نوشهر و صبر چندین ساله مردم در چهاردانگه مازندران کافی نیست، آیا واقعا حق کسانی است که زباله مردم سایر نقاط استان را تحمل کردند و محیط زیست آنها به شدت آلوده شد و امروز با انواع و اقسام بیماری در حال مبارزه هستند و نمی‎خواهند که دیگر شاهد انتقال زباله به محل زندگی آنها باشیم، انگ سیاسی بودن بزنیم.

متولیان بهداشتی چند بار نسبت به ساماندهی نامناسب پسماند هشدار دادند؟ هشدار ندادید اشکال ندارد، چرا نسبت به ساماندهی پسماند مراکز درمانی خصوصی که متولی آنها هستید اقدام اساسی نکردید؟

این روزها بحث آلودگی آب‌های زیر سحطی در منطقه چهاردانگه ساری مطرح شد، شهرداری مرکز استان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در جلسه‌ای که در شورا داشت از مطرح شدن آلودگی آب در این منطقه گلایه کرد و بحث احداث تاسیسات ۲ میلیارد تومانی که در محل دفن زباله ساری را پیش کشید، اگر این دستگاه کار می‌کرد در حال حاضر مردم با مشکل آلودگی آب که آزمایشات آن موجود هست مواجه نمی‌شدند.

انتظار است مسؤولان امور به جای فرافکنی، واقعیت و مشکلات را پذیرا باشند و از همه ظرفیت خویش برای ساماندهی پسماند در استان اقدام کنند.

نکته آخر، کم‌کاری خودمان را به پای نظام نگذاریم، زباله مشکل اجتماعی است و باید اجتماعی بماند، از افرادی که نسبت به انتقال نامناسب زباله حرف دارند، حرف‌شان پذیرفته و با همه وجود برای ساماندهی مناسب زباله اقدام شود./بلاغ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.