پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روزشماری برای جلوگیری از انتقال زباله به گویچاله/ مردم چهاردانگه در انتظار افتتاح کارخانه زباله‌سوز

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: مسابقات جام جهانی کشتی  بهانه‌ای شد تا ۱۴ سال پیش کم‌کاری مدیران شهری و استانی دامن‌گیر مردم چهاردانگه مازندران  و در منطقه‌ای به نام گویچاله شود.

در ارتباط با معرفی این منطقه به عنوان محل دپو زباله حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد که در حوصله این گزارش نیست اما مدیران استانی و شهرستانی برای جبران کم‌کاری در بحث پسماند به این نتیجه رسیدند که زباله‌های شهر ساری را حدود ۹۰ کیلومتر دورتر از این شهر در منطقه بکر کوهستانی دپو کنند.

احمد حسین‌زادگان فرماندار وقت ساری در ۱۴ سال گذشته تصمیم گرفت که زباله‌های شهرستان ساری را به چهاردانگه انتقال دهد تا برخی از کم‌کاری‌های موجود در شهرستان ساری را پاسخ دهد، البته مدت زمان تعیین شده برای انتقال زباله ساری به چهاردانگه تا زمان دریافت مجوز و برگزاری مسابقات جهانی کشتی بوده است و نهایتا تا ۶ ماه؛ اما این روند کوتاه مدت ۱۴ سال زمان برده است.

فاصله داشتن مکان دپو زباله و دفن بهداشتی آن یکی از الزامات قانونی است که باید اجرایی شود اما در ارتباط با زباله چهاردانگه هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است.

روستای اراء در نزدیک‌ترین مکان به محل دپو زباله واقع شده و از دفن بهداشتی خبری نبوده است.

انتقال روزانه بیش از ۳۰۰ تن زباله

انتقال روزانه بیش از ۳۰۰ تن زباله به تناسب گردش مالی زیادی دارد که در آخرین آمار و ارقام مسؤولان شهری و استانی خبر از اختصاص اعتبار سالانه ۳۰ میلیارد تومانی برای انتقال زباله دادند.

البته مباحث دیگری درباره گردش مالی و ثابت بودن پیمانکار طی این چند سال واگذاری انجام امور بدون تشریفات اداری از موضوعات دیگری است که درباره  انتقال زباله به چهاردانگه مطرح است.

آنچه که مردم چهاردانگه از بابت انتقال زباله به روستای ارا و منطقه گویچاله آسیب دیده‌اند فریادهای بی‌صدایی که تا چند وقت اخیر مسؤولان حاضر به شنیدن آنها نشده و حتی دل‌نگرانی‌های مردمی را جدی نگرفتند.

ریزش شیرابه‌های زباله در حین انتقال که در مقعطی سیاهی یک طرف جاده به دلیل انتقال نامناسب زباله بسیار برجسته بوده است، تصادفات مکرر جاده‌ای در سمتی که جاده دستخوش تغییر و تخریب شده و مسؤولان شهری حاضر به قبول اشتباهات خودشان در این زمینه نبودند از همه مهم‌تر دپو زباله بدون توجه به بحث قانونی دفن بهداشتی مناسب، آلوده شدن دام‌های منطقه به دلیل وجود انواع پرندگان و حشره‌ای که در منطقه بکر کوهستانی تا پیش از دپو زباله قابل مشاهده نبودند، وجود زباله‌های بیمارستانی که در زمان تلاش مردم برای جلوگیری از زباله بیشتر این چالش‌ها دیده شده است، نفوذ شیرابه زباله به آب‌های سطحی و زیر سطحی، عدم کارایی دستگاه تصفیه شیرابه زباله‌ای که برای کاهش دل‌نگرانی مردم منطقه خریداری شده اما عملا این دستگاه کارایی لازم را نداشته و تنها هزینه‌ای برای شهروندان ساروی در پی داشت.(بیشتر اینجا بخوانید)

گلایه‌های مردم چهاردانگه مازندران در ارتباط با مشکلاتی که برای آنها دفن و دپوی نامناسب زباله در منطقه گوی‌چاله بسیار زیاد است؛ آنها سعی کردند بیشتر از آنچه مسؤولان می‌دانند معضلات حمل و دفن نامناسب زباله به منطقه گویچاله را در قالب ساختن کمپین‌ها، دیدارها، نشست‌ها و جلسات متعدد به گوش مسؤولان برسانند؛ اواخر سال 95 کمپین نه به انتقال زباله به چهاردانگه به صورت خودجوش از سوی مردم چهاردانگه و جوانان این منطقه تشکیل شد حتی نخبگان این منطقه در سطح ملی هم همراهی داشتند( بیشتر اینجا بخوانید)

آنها اعتراضات خود را در راستای حل مشکلات بارها و بارها مطرح کردند که تمدید زمان بهره‌برداری از امسال به سال بعد تنها دلخوشی آنها بود اما اواخر شهریورماه مردم  20 روز مانع تخلیه زباله به منطقه گویچاله شدند و منهای استاندار به عنوان مسؤول استانی معاون سیاسی و امنیتی استاندار، فرماندار ساری، مسؤولان نظامی و انتظامی  از منطقه دفن زباله بازدید داشتند و ضمن  حق دادن به مردم به خاطر مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده است، وعده‌ها را پررنگ‌تر از قبل به مردم نوید دادند اما باز هم مردم منتظر تحقق وعده‌های هستند که حل آن 14 سال زمان برد.( بیشتر اینجا بخوانید).

وعده 6 ماهه  انتقال زباله به گویچاله 6 ماهه است تیتر گزارشی بود که خبرگزاری فارس در سال 95 به همه آنچه که مسؤولان وعده داده بودند پرداخت (بیشتر اینجا بخوانید).

وعده ۶ ماهه انتقال زباله به چهاردانگه اژدهای ۱۴ ساله شده

یکی از روستاییان این منطقه از اهالی پشتکوه در این باره می‌گوید؛ این منطقه به منطقه محروم چهاردانگه معروف است، منطقه‌ پشتکوه چهاردانگه که شاید تا قبل از بحث زباله کسی این منطقه را حتی نمی‌شناخت؛ هوای خوب این منطقه تنها دلخوشی ما بود و تخلیه زباله ساری خیلی برای ما گران تمام شد، همان اویل که قرار بود زباله به  گویچاله بیاید مخالف بودیم؛ گفتند ۶ ماه الان ۱۴ سال است؛ هر بار مسؤولان با عده و وعده زمان ساخت زباله‌سوز را به عقب می‌اندازند؛ مگس و حیوانات موذی و بیماری‌ها و حتی فرزندان ما که  قبلا با افتخار خودشان را منتسب به این منطقه می‌دانستند و از کوهستان‌های اینجا به افتخار یاد می‌کردند، به خاطر شرایطی که به خاطر زباله برای ما ایجاد شد؛ هویت خود را پنهان می‌کنند.

ما روزی خود را از زمین‌های سنگ‌لاخی منطقه ییلاقی پشتکوه به دست می‌آوریم با چیدن میوه‌های خودروی کوهی، کشاورزی در زمین‌های کم‌ثمر و پررنج، انتظار کمک از کسی نداریم؛ زباله را سر ما خالی نکنند.

یکی از بانوان روستایی منطقه چهاردانگه که  به سختی فارسی صحبت می‌کند و کمی هم تند و تند سعی می‌کند؛ حرفش را بزند؛ می‌گوید؛ ما روزی خود را از زمین‌های سنگ‌لاخی منطقه ییلاقی پشتکوه به دست می‌آوریم با چیدن میوه‌های خودروی کوهی، کشاورزی در زمین‌های کم‌ثمر و پررنج، انتظار کمک از کسی نداریم؛ زباله را سر ما خالی نکنند.

*محل دپو مورد تایید بهداشت نیست

واقعیت موجود دپو زباله در منطقه چهاردانگه بسیار اسفناک‌تر از مسائلی است که  برزگر مسؤول بهداشتی شهرستان ساری دکتر برزگر در گفت‌وگوی با ما تشریح کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما از محل دپو زباله شهرستان ساری بازدید کردید این طور پاسخ داده است: چندین بار از نزدیک بازدیدهای میدانی انجام دادم.

 به نظر می‌رسد که این مرکز دفن زباله می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد که در حال حاضر شرایط دفن مناسب‌تر شده اما مورد تایید بهداشت و محیط زیست نیست.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان ساری، با اعلام اینکه وضعیت محل دپو زباله بسیار نسبت به سایت‌های دیگر استان بهتر است، افزود: به نظر می‌رسد که این مرکز دفن زباله می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد که در حال حاضر شرایط دفن مناسب‌تر شده اما مورد تایید بهداشت و محیط زیست نیست.

وی بیان کرد: شهرداری بنا را بر بهبود وضعیت مناسب‌تر دفن گذاشته و برنامه‌ریزی‌ها برای بهره‌برداری از کارخانه زباله سوز در دستور کار قرار دارد، باید اقرار کنیم که نسبت به گذشته بهتر است.

برزگر در پاسخ به این سوال که آیا در زمان تجمع شیرابه در محل حضور پیدا کرده‌اید، گفت: بله شیرابه در محل تجمع پیدا می‌کرد اما شهرداری به دنبال انعقاد قرار داد با شرکت دانش بنیان برای تصفیه شیرابه است تا برای کارهای کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این موضوع که محل دپو زباله با روستای ارا فاصله مطرح شده در قانون پسماند را ندارد، گفت: با توجه به نمونه‌ای که از آب شرب روستاها دریافت کردیم مشکل میکروبی مرتبط با دپو زباله مشاهده نشده است.

مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان ساری در پاسخ به دیگر پرسش مطرح شده خبرنگار فارس درباره عدم رعایت فاصله محل زندگی با محل دپو زباله آنچه را که در قانون پسماند آمده است، دوباره همان پاسخ تکراری نبود آلودگی میکروبی در نمونه‌های آب را مطرح کرده است.

وی یادآور شد: با دریافت نمونه‌های انجام شده مشکل خاصی از این بابت آلودگی میکروبی آب در روستاهای اطراف مشاهده نشده است.

برزگر در واکنش به دریافت نمونه‌ آب توسط مردم منطقه و بررسی آن در آزمایشگاه‌های معتبر گفت: نحوه دریافت نمونه‌گیری بسیار مهم است و باید استانداردهای لازم رعایت شود.

100 درصد منابع آب و خاک  تهدید می‌شود

اما حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاطت محیط زیست استان مازندران نظرات مسؤولان بهداشتی را نه تنها رد می‌کند بلکه آنها را مسبب برخی کم‌کاری‌ها در این بخش می‌داند.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در ارتباط با وضعیت زباله و اقداماتی که باید انجام شده و وضعیت فعلی، اظهار کرد: محیط زیست نقش ناظر عالی بر اجرای قانون را دارد، اجرای اصلی برخورد با عدم مدیریت صحیح پسماند براساس ماده ۳۶ اجرایی قانون مدیریت پسماند برعهده وزارت بهداشت و وزارت نیرو است.

وی با اعلام اینکه نقش وزارت بهداشت در مدیریت مناسب پسماند باید بسیار پررنگ باشد، گفت: محیط باید نظارت مناسب بر عملکرد وزارت بهداشت در این بخش را داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: در گذشته شاید انتظارات مردم اینگونه نبوده است، اما در حال حاضر دو سالی است این نگاه‌ها تغییر کرده و از دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مدت گزارش می‌خواهیم که در حوزه پسماند چه اقداماتی انجام داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه محیط زیست ناظر عالی بوده اما فراتر از قانون هم رفتار کرده است در بسیاری از مواقع کم‌کاری‌ها را به دستگاه قضایی گزارش داده و زمینه معرفی افراد متخلف در این بخش را فراهم کرده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که شما چه گزارش‌های از وزارت بهداشت در ارتباط با وضعیت زباله مازندران دریافت می‌کردید، بیان کرد: قبل از سال گذشته نماینده وزارت بهداشت در استان مازندران هیچ‌گونه برخوردی با مصادیق تخلف با پسماند انجام نداده و این موضوع جای تاسف دارد.

وی اضافه کرد: از سال گذشته مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با پسماند عفونی و عادی وارد کار شده اقداماتی را در دستور کار دارند اما خیلی دیر به این مباحث ورود پیدا کرده‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: بررسی، پیگیری و برخورد با کم‌کاری‌ها در حوزه پسماند برعهده دانشگاه علوم پزشکی از نظر قانون‌گذار است و باید نتایج آن را به محیط زیست اعلام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در طی این یکسال چه گزارش‌های از وضعیت زباله در مازندران از جانب دانشگاه علوم پزشکی مازندران دریافت کرده‌اید، افزود: در حال حاضر اقداماتی در دست اجرا است اما بسیار کند و اثربخشی لازم را ندارد اما چون تازه شروع شده ممکن است به وضعیت مناسب‌تر برسیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران در واکنش به بدون مشکل بودن وضعیت انتقال زباله ساری به چهاردانگه در منطقه گویچاله گفت: از قول بنده بنویسد در ۲۷ سایت رسمی و ۱۰ سایت غیررسمی همه آنها غیربهداشتی و غیرقانونی بوده، سلامت بهداشت و محیط را به شدت تهدید می‌کند.

مدیرکل محیط زیست مازندران در واکنش به بدون مشکل بودن وضعیت انتقال زباله ساری به چهاردانگه در منطقه گویچاله گفت: از قول بنده بنویسد در ۲۷ سایت رسمی و ۱۰ سایت غیررسمی همه آنها غیربهداشتی و غیرقانونی بوده، سلامت بهداشت و محیط را به شدت تهدید می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال نفوذ شیرابه به منابع آب‌های سطحی و زیر سطحی وجود دارد، پاسخ داد: بافت خاک به دلیل دپو طولانی مدت زباله تغییر کرده 100 درصد منابع آب و خاک ما تهدید می‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی گریزی به قوانین موجود در بخش پسماند زد و افزود: براساس برنامه پنجم توسعه از پایان سال چهارم دفن زباله در شهرهای ساحلی و بالای 200 هزار نفر جمعیت ممنوع است به نظرم دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه وورد پیدا کنند که چرا شهرداران در این زمین تخلف می‌کنند.

وی در ارتباط با راه‌اندازی دستگاه تصفیه‌خانه زباله در چهاردانگه، بیان کرد: تصفیه‌خانه در گذشته هم موجود بوده راهبری و کارکرد آن بسیار مهم است، از زمان نصب این تصفیه خانه تاکنون کارکردی نداشته و به صورت موردی و ناقص راه‌اندازی می‌شده است.

عمق فاجعه مشکلات انتقال زباله مورد تایید مسؤولان محیط زیست قرار گرفته و متولیان وزارت بهداشت به جای پاسخگویی مناسب در عملکردها تلاش دارند که وضعیت را عادی جلوه دهند.

با وجود وعده‌های طولانی مدت در ارتباط با ساخت کارخانه زباله سوز به نظر می‌رسد که با انتصاب عباسعلی رضایی به عنوان فرماندار ساری و انتقادات جدی مردم نسبت به تعطیلی پروژه زباله سوز ساری روند رو به شد ساخت کارخانه زباله سوز به نسبت بهتر از سال‌های گذشته است.

 شهرداری باید نسبت به زمان اعلام بهره‌برداری متعهد شود

با محمد‌تاکامی مدیرکل امور شهری و شهرداری‌های استانداری مازندران که حدود چندساعتی از محل ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری برمی‌گشت، گفت‌وگو کردیم.

وی با اعلام اینکه پروژه در هر دو بخش فعال است، گفت: تعطیلی پروژه مورد تایید نیست.

محمدی‌تاکامی در ارتباط با زمان بهره‌برداری پروژه که اردیبهشت سال 99 اعلام شده است، افزود: زمان دقیق بهره‌برداری باید توسط مسؤولان شهرداری اعلام می‌شده است، شهرداری باید نسبت به زمان اعلام بهره‌برداری متعهد شود.

وی با اعلام اینکه اعتبار در اختیار شهرداری قرار دارد، افزود: پیمانکار این طرح شهرداری بوده و زمان دقیق بهره‌برداری باید توسط این مسؤولان اعلام شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شهرداری‌های استان مازندران در پاسخ به این سوال که آیا میزان پیشرفت فیزیکی متناسب با زمان اعلام شده است، افزود: بنده امروز با مشاور صحبت نکردم اما نیاز به مقداری جبران زمان به دلیل مسائل حقوقی پیش آمده دارند.

وی در ارتباط با گلایه‌های مردمی نسبت به عدم کارایی دستگاه تصفیه شیرابه و وضعیت حال حاضر، پاسخ داد: آهک پاشی انجام می‌شود و دستگاه تصفیه شیرابه راه‌اندازی شده و نمونه برای تایید محیط زیست ارسال شده است.

به گزارش فارس، آنچه که این روزها برای اهالی چهاردانگه با وجود سختی‌ها و مشکلات اقتصادی دارای اهمیت است جلوگیری از تخلیه روزانه ۳۰۰ تن زباله ساری به منطقه گویچاله در روستای ارا است، مردم روی قول مسؤولان استانی مبنی برای پایان انتقال زباله در روزهای آخر اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ حساب ویژه‌ای باز کردند؛ امیدواریم وعده‌های که ۱۴ سال پیش به مردم منطقه چهاردانگه مبنی بر اینکه ۶ ماه به صورت موقت زباله ساری به منطقه شما تخلیه می‌شود؛ برای همیشه عملی شود و رنجی که در گزارش‌های متعدد در خبرگزاری فارس از سال‌های اولیه انتقال زباله تاکنون بر مردم چهاردانگه  تحمیل شد و هر بار با وعده مسؤولان و همراهی مردم همراه بود این بار به پایان برسد به امید آن روز…

گزارش از جاوید عباسی-  خبرگزاری فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.