پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت باران در دیار سبز مازندران/افزایش 25 درصدی بارش طی 10 ماهه سال زراعی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سال زراعی از مهر ماه آغاز می‌شود که امسال در مازندران شرایط مطلوبی را پشت شر گذاشتیم، درست است در ماه‌های خرداد و تیر بارش در استان کاهش داشت ولی بارش‌های خوب پاییزی، زمستانی و همچنین دو ماه نخست فصل بهار توانست این کاهش را جبران کند.

البته بحث تغییرات اقلیمی و تغییر در میزان و شدت بارش‌ها سر جای خودش است و به جای اینکه بارش‌ها مداوم باشد حالت سیل‌آسا به خود گرفته حتی بارش در روزهای اخیر نیز مشکلاتی را در استان برجای گذاشت.

 

معمولا ماه‌های تیر و مرداد جز کم‌بارش‌ترین ماه‌های سال در استان مازندران است که مردم این استان نیز در این ماه از سال مشغول برداشت خوشه‌های طلایی هستند.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این‌باره اظهار کرد: باتوجه به اینکه ماه‌های خرداد و تیر شاهد کاهش بارندگی نسبت به نرمال در سطح استان بودیم اما باتوجه به بارش‌های متناوب و خوبی از اول مهر ماه ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ مجموع بارش طی ۱۰ ماهه گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی بودیم.

وی افزود: میانگین میزان بارش تیرماه امسال در سطح استان مازندران(براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران) حدود 28 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری حدود 10 درصد کاهش و نسبت به تیر ماه سال گذشته، حدود 56 درصد کاهش داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران اضافه کرد:همچنین میزان بارش در تیر ماه سال جاری نسبت به دوره بلندمدت در  ایستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات افزایش و در ایستگاه‌های ساحلی و جلگه‌ای کاهش داشت. 

 

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: همچنین بارش 10 ماهه نخست سال زراعی جاری منتهی به 31 تیر 99 (براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور): حدود 714 میلی‌متر بوده که نسبت مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود 570 میلی متر بوده حدود 25 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 9 درصد کاهش داشت.

 اسدی ادامه داد: میانگین دمای هوای تیرماه سال 99 استان مازندران (براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران)، 24.3 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ، 0.2 درجه سانتی گراد افزایش و نسبت به تیر ماه سال گذشته 0.7درجه سانتی‌گراد کاهش داشته است.

وی درباره پیش‌بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران، گفت: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه‌های مرداد تا مهر 1399،میانگین بارش در ماه‌های مرداد و شهریور 99 ، متمایل به کمتر از نرمال  و در ماه‌های مهر و آبان ، کمتر از نرمال پیش‌‏بینی می‌‏شود.

 

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران افزود: میانگین دمای هوا در ماه‌های مرداد ، شهریور و همچنین نیمه اول فصل پاییز 99 تا یک درجه بیش از نرمال پیش‏‌بینی می‏‌شود.

اسدی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش، افزایش دما و انتظار وقوع خشکسالی هواشناسی تا پایان سال جاری، تشدید تبخیر تعرق و افزایش استفاده از آب برای مصارف کشاورزی و بهداشتی در شرایط شیوع ویروس کووید 19 ، موجب کاهش منابع آب کشور در سال زراعی 1400- 1399 می‌شود که برنامه‌ریزی چندماهه برای مدیریت منابع آب و انرژی را طلب می‌کند.

وی یادآور شد: توانایی مدل‌ها در پیش‌بینی بارش و دما در استان‌های ساحلی خزر با توجه با شرایط  جغرافیایی و اقلیمی پایین‌تر از دیگر نقاط کشور است.

 

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای کشور بین 65 تا 70  درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

 /86034/ع


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.