پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رشد ۲ برابری صادرات کیوی نوشهر به خارج

0

همه ساله همزمان با آغاز برداشت کیوی منطقه از پانزدهم مهرماه صادرات این محصول آغاز می شود و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه خواهد داشت.

حسن پورمقدم روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در بازده زمانی یک ماهه سال گذشته یک هزار و ۲۷۵ تن محصول کیوی و مجموع  صادرات سال گذشته ۶ هزار و ۸۲۴ تن بوده است.

وی افزود : صادرات کیوی منطقه همه ساله پس از برداشت و بازدید و صدور گواهی بهداشتی از سوی کارشناسان واحد نباتات قرنطینه ای از طریق بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر به کشورهای مختلف از جمله هندوستان و بحرین آغاز می شود

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر با بیان اینکه صادرات کیوی از طریق مرز گمرگی و بندر نوشهر از دو سال گذشته آغاز شده است  گفت: پیش بینی می شود امسال شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرات کیوی به کشورهای مختلف از طریق بندر نوشهر باشیم.

پورمقدم همچنین یکی از علت های رشد چشمگیر صادرات این محصول به کشورهای مختلف را ارائه خدمات مطلوب قرنطینه ای ، برخورداری از امکانات سخت افزاری پیشرفته ، تبلیغات مناسب در کشورهای هدف و سازو کارهای تشویقی از سوی کارشناسان گمرک در این شهرستان بیان کرد.

شهرستان نوشهر از ۴۵۰ هکتار باغ کیوی برخوردار است که طبق اظهار نظر کارشناسان به تناسب شرائط آب و هوایی از هر هکتار مقدار ۲۵ تا ۳۰ تن کیوی برداشت می شود. 

آمارهای موجود نشان می دهد که از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی در کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی در مازندران بویژه غرب این استان قرار دارد و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نور کافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته نیز طبق اظهارنظر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان حدود  ۹۰ هزار تن کیوی  به ارزش ۹۰ میلیون دلار از مازندران صادر شده است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری نوشهر در غرب مازندران قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.