پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رسکت روستائی که زباله تفکیک نشده در آن یافت نمی شود

روستای رسکت علیا در ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساری متعلق به بخش دودانگه در کنار کوه های سر به فلک کشیده و زیبا و جنگلهای سرسبز و طبیعی بی نظیر واقع می باشد.

0

 

جمعیت این روستا حدود ۲۰۰ نفر در قالب ۶۵ خانوار می باشد که این آمار در تابستان به ۳۵۰ نفر افزایش می یابد.
به گزارش چهاردانگه نیوز به نقل از تولید نیوز رسکت به دلیل طبیعت زیبا و جذاب و وجود آثار تاریخی به جا مانده از قرن پنجم هجری از جمله برج رسکت از نظر گردشگری بسیار با اهمیت و یکی از مهم ترین  اماکن استان مازندران می باشد.

گروه اقتصاد روستائی پایگاه خبری تولیدنیوز بر آن شده است تا در جهت معرفی این روستا از حیث های مختلف با سفر به این روستا و گفتگو با دهیار آن این روستای زیبا را بهتر اطلاع رسانی نماید که نظر شما خوانندگان و کاربران عزیز تولیدنیوز را به آن جلب می نمائیم.

داود محمدی دهیار روستای رسکت علیا در ابتدای گفتگویش با خبرنگار ما به شغل غالب مردم روستا اشاره کردو گفت: شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی بوده که در کنار آن به دامپروری هم مشغول می باشند کشت اول این روستا نیزگندم و جو می باشد.

 

 

وی ادامه داد: کشاورزی این روستا هم چنان به صورت سنتی در حال انجام می باشد که عدم تسطیح اراضی نبود ماشین آلات کشاورزی باعث شده تا کشاورزی این منطقه چهره سنتی خود را حفظ کرده و کسی به دنبال مکانیزه کردن کشاورزی نرود که این موضوع خودش یک مشکل برای کشاورزی منطقه به شمار میرود لذا برای رفع این مشکلات و موانع  دهیاری با جهاد کشاورزی تماس هائی را برقرار نموده که متاسفانه  به نتیجه قابل توجهی جهت توسعه کشاورزی دست نیافته ایم و همچنان مشکلات پابرجاست.

دهیار رسکت علیا به کارهای عمرانی صورت گرفته در روستا اشاره کردو گفت: طرح هادی در این روستا به خوبی انجام شده است و امکاناتی نظیرغسالخانه و خانه بهداشت و در این روستا به بهره برداری رسیده اند اما با این حال رسکت از امکاناتی نظیر مراکز آموزشی محروم می باشد که امید است با حمایت های مسئولین مربوطه این محرومیت برطرف گردد.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۱۰ سال از تأسیس خانه بهداشت روستا می گذرد اما این مرکز فاقد امکانات بهداشتی و کمبود نیرو بوده و هیچ گونه اقداماتی در این رابطه از طرف مسئولین ذیربط صورت نگرفته است.
محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه برج رسکت جزو آثار تاریخی با اهمیت استان محسوب می شود در حفظ و نگهداری و مرمت آن از طرف سازمان میراث فرهنگی کم توجهی صورت گرفته است که از نمونه های بارز آن می توان به اقدامات حفاظتی و بازسازی انجام شده بر روی گنبد برج اشاره کرد که غیر کارشناسی بوده و توجیح علمی نداشته که این موضوع موجب بدنما شدن برج شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا با توجه به گلایه مردم  به خاطر بدنما شدن برج، تعاملاتی با سازمان میراث فرهنگی استان انجام شده که تا کنون هیچ گونه اقدامی از سوی سازمان مربوطه صورت نگرفته است.

محمدی در پاسخ به پرسشی در مورد جمع آوری زباله در روستا گفت: با توجه به عملکرد بهداشتی و محیطی به ویژه در بحث پسماند و زباله، دهیاری فعالیت چشمگیری داشته که مردم این روستا با همت دهیار و شورای روستا در تفکیک پسماند آموزش های لازم را دیده اند و می توان گفت که از این حیث یکی از روستاهای موفق در این زمینه بوده ایم. ولی متاسفانه از طرف مسئولین و سازمانهای مربوطه هیچ گونه حمایتی مانند اهدا ماشین حمل زباله انجام نشده است.

وی در ادامه به نبود آب شرب بهداشتی در روستا اشاره کردو گفت : با توجه به بهداشتی نبودن آب شرب روستا که مورد تائید کارشناسان بهداشت قرار گرفته، دهیاری این روستا با توجه به درخواست خانواده معظم شهدا و اهالی محترم برای انتقال آب شرب بهداشتی به روستا به فاصله ۷۵۰ متر  نیاز به حمایت مسئولین دارد تا مشکل پروژه آب رسانی به این ناحیه که یکی از دغدغه های مهم مردم روستا می باشد هرچه سریعتر انجام شود.

دهیار رسکت علیا گفت: همچنین عدم تخصیص اعتبار برای تعمیر مسجد و بازسازی مزار ۱۲ تن شهید این روستا از مشکلات دیگر این روستا بشمار میرود.

وی ادامه داد: جاده ها به عنوان شریان های حیاطی هر منطقه و روستا و یا آبادی محسوب میشوند که متاسفانه به دلیل نبود جاده دسترسی خوب به روستای رسکت با توجه به اینکه زمینه خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و گردشگری وجود دارد باعث شده تا سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این روستا نداشته باشند

محمدی در پایان اظهار امیدواری کرد، که مسئولین سازمان راه و شهرسازی استان مازندران درتعریض و مرمت راه دسترسی ساری به دودانگه در نهایت به رسکت اقدامات لازم مبذول نمایند تا انشالله در آینده ای نزدیک شاهد توسعه و رونق اقتصادی منطقه باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.