پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دردسرسازی واکسن مننژیت برای زائران مازندرانی اربعین

0

 مدیرکل حج و زیارت مازندران روز گذشته در اظهار نظری رسانه ای از زایران اربعین خواست تا قبل از رفتن حتما واکسن مننژیت ترزریق کنند. این مسئول ضرورت تزریق این واکسن را مصوبه پدافند غیرعامل اعلام کرد ، موضوعی که سبب شد تا زیران با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خواستا تزریق این واکسن شوند در حالی که این مراکز نه قادر به تامین حجم بالای این واکسن هستند و به دستورالعملی برایشان در این باره صادر شده است.

بر اساس آمار حج و زیارت مازندران تاکنون حدود ۹۰ هزار نفر در این استان برای شرکت در راهپیمایی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند. تامین واکسن حتی برای درصدی از این افراد نیازمند آمادگی های قبلی از جمله تامین واکسن مورد نیاز و دسترسی آسان است ضمن این که دستگاههای دیگر مرتبط هم باید همکاری داشته باشند.

ساعاتی پس از اعلام مدیرکل حج و زیارت مازندران در باره ضرورت تزریق واکسن مننژیت ، خبرنگار ایرنا متوجه شد که تدابیر خاصی برای تامین واکسن اندیشیده نشده و زایرانی که برای راهپیمایی اربعین ثبت نام کردند به خاطر کمبود یا حتی نبود این واکسن در مراکز بهداشتی و درمانی و داروخانه ها نگران شده اند.

همچنین بررسی های خبرنگار ایرنا نشان داد که دستگاههای متولی مانند مسئولان بهداشت و درمان هیچ گونه اطلاعی از ضرورت یا اجباری بودن تزریق واکسن مننژیت ندارند و هیچ گونه هماهنگی هم چه در سطح کشوری و چه داخل استانی در این باره صورت نگرفته است. 
تکذیب مصوبه پدافند غیر عامل 
مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران با تکذیب وجود مصوبه برای تزریق واکسن مننژیت به خبرنگار ایرنا گفت : پدافند غیر عامل هیچ مصوبه ای در ارتباط با اجباری بودن و یا ضرورت تزریق واکسن مننزیت به زایران اربعین حسینی نداشته است.
حسین منفردی افزود: اگر چنین مصوبه ای در پدافند غیر عامل به تصویب می رسید، قطعا دانشگاه علوم پزشکی مازندران  به عنوان متولی سلامت باید این واکسن تامین می کرد، ضمن این که مصوبات پدافند غیر عامل در حوزه بهداشتی و درمانی باید به درخواست متولی امر سلامت براساس ضروریاتی که آنها تشخیص می دهند، باشد که چنین درخواستی نیز از سوی این دانشگاه نرسیده است.

اجباری در کار نیست  
معاون فنی مرکز بهداشت مازندران هم گفت : اگر قرار بر اجباری بودن واکسن مننژیت و یا هر واکسن دیگری  برای زایران عتبات عالیات و یا حج باشد، باید ابلاغیه آن از سوی مرکز مدیریت بیماری های واگیردار به استان های ابلاغ و واکسن نیز به میزان مورد نیاز در استان ها تامین شود.
دکتر نادر آهنگری افزود : تاکنون ابلاغیه ای مبنی بر اجباری بودن تزریق این واکسن به استان مازندران و یا استان های دیگر ارسال نشده است و ما نیز پیشنهادی برای تزریق این واکسن به پدافند غیر عامل استان ارائه نکردیم .
وی گفت: مرکز بهداشت استان واکسن مننژیت دو ظرفیتی را به تعداد محدود برای تزریق سربازان در پادگان ها دارد و زمان اعزام نیز در مراکز بهداشتی شهرستانی مشخص این واکسن به این سربازان تزریق می شود.
این مسئول افزود: واکسن مورد نیاز برای زایران حج چهار ظرفیتی است و این کار را نیز جمعیت هلال احمر با دریافت هزینه واکسن از حجاج انجام می دهد ضمن آن که همه این موارد پس از ابلاغیه مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت و درمان خواهد بود.

محدودیت واکسن مننژیت در کشور
معاون درمان جمعیت هلال احمر مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : واکسن مننژیت در زمره داروهای وارداتی است که باید از خارج تامین شود و در شرایط فعلی به نظر نمی رسد حتی به میزان زایران استان مازندران هم این واکسن در سازمان مرکزی جمعیت هلال احمر نیز وجود داشته باشد.
دکتر آرش سید صالحی افزد : اگر ما بتوانیم جمعیت هلال احمر را راضی به دریافت کل موجودی واکسن مننژیت بکنیم، تمام این واکسن ها نیز جواب یک سوم زایران استان مازندران را نمی دهد و اجرای این طرح  به صورت نیمبند می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
وی موجودی واکسن چهار ظرفیتی در جمعیت هلال احمر مازندران را کمتر از ۶۰ دوز اعلام کرد و گفت : اگر جمعیت هلال احمر نیز بخواهد این واکسن را تزریق کند؛  باید مصوبه وزارت بهداشت و درمان را در اختیار داشته باشد و علاوه بر آن برای واردات این واکسن در حد نیاز هم باید مجوز واردات تهیه کنیم که به نظر نمی رسد به زایران اربعین سال جاری برسد.
وی قیمت این واکسن را با تعرفه این جمعیت حدود ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

پیشینه دردسرسازی واکسن مننژیت 
تزریق یا عدم تزریق واکسن مننژیت برای زایران اربعین در ایران پس از میلیونی شدن این برنامه و ملحق شدن زایرانی از کشورهای مختلف به آن مطرح بود و بررسی سوابق رسانه ای نشان می دهد در سال های گذشته در استان های مختلف برای زایران و مسئولان بهداشت و درمان مشکل ساز شده بود.

یکی از مواردی که کارشناسان بهداشت و درمان برای تزریق واکسن مننژیت توصیه می کنند ، حضور در تجمع های انسانی بزرگ است که در آن جمعیت از مناطق مختلف با سطح بهداشتی گوناگون حضور دارند و ضریب احتمال وجود افراد ناقل ویروس مننژیت در آنجا بیشتر است.  

در ایران بر اساس دستورالعمل سازمان حج و زیارت ، تزریق این واکسن برای زایران حج عمره و تمتع اجباری است ولی تاکنون برای سفر به عتبات عالیات چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.

مننژیت انواع مختلفی دارد ولی به طور کلی التهاب پوشش اطراف مغز و نخاع است که بر اثر عفونت عفونت ایجاد می شود. عفونت این بیماری بیشتر کودکان و بزرگسالانی را که بدنشان دارای سیستم ایمنی ضعیف است تهدید می کند.

بیماری مننژیت دارای علائمی شامل تب ناگهانی و شدید، سردرد، خشک شدن گردن، درد، خستگی، بثورات و لکه‌های ارغوانی‌رنگ روی بازو و پاها و تهوع و تغییر در وضعیت ذهنی است .

ترشحات تنفسی بزاق و گلو اصلی‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال و انتشار بیماری مننژیت است . بر اساس پژوهش های صورت گرفته افراد خانواده و اطرافیان فرد مبتلا به مننژیت ۱۲ برابر خود فرد مبتلا به این بیماری در معرض حامل بودن این ویروس قرار دارند.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.