پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خبرنگار خوب؛ بد و زشت!

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: ۱۷ مرداد سالروز شهادت خبرنگار شهید صارمی مصادف با روز خبرنگار، فرصتی است تا به عنوان مسؤول یک رسانه فراگیر، پیرامون خبرنگاران و نقش آفرینی‌های جهادی آنها پردازش و پیمایشی داشته باشم.

رهبر معظم انقلاب که فرماندهی فرهنگی جامعه ما نیز به عهده معظم له نهاده شده، مدتی قبل در راستای معرفی و تبیین سلسله جنگهای استکبار جهانی با نظام مقدس جمهوری اسلامی و در ترسیم جنگ نرم، به نبرد رسانه ای غرب با ما اشاره داشته‌اند.

نبرد رسانه‌ای با توجه به قابلیت‌های فرامرزی، بودجه‌های کلان، باورپذیری‌های نسبی افکار عمومی، گستردگی توانایی‌ها، مهارت‌های حرفه‌ای، تجربه‌های عملیاتی، استراتژی‌های پروپاگاندایی، افسارگسیختگی اخلاقی، سیاست‌گذاری‌های خصمانه و ده‌ها شاخص دیگر، قطعا” جنگی نابرابر، تهدیدی جدی و مصافی خطرناک محسوب شده و حتی غفلت لحظه‌ای از این جنگ، می‌تواند موجب شورش‌ها و پذیرش‌ها و بهم ریختگی کامل جامعه خودی شده و نظام ما را از بزرگترین سرمایه اجتماعی یعنی حضور حمایتگرانه مردم در صحنه محروم کند.

در چنین ساختاری، نبرد رسانه‌ای یکی از خاکریزهای جنگ نرم و در اصل خط مقدم آن تلقی شده که طی آن خبرنگاران مستقر در سنگرهای این خاکریز، باید بطور توأمان و با استفاده از راهدارهای بصیرتی، هم شلیک‌های دشمنان را رهگیری کنند و هم مبادرت به شلیک‌هایی کنند که طی آن دشمنان را در خاک خودشان زمین گیر کرده و مکرشان را به خودشان برگردانند!

خبرنگاران به مثابه افسران ورزیده، حرفه‌ای‌ترین رزمندگان این نبردند که با تشخیص درست اهداف دشمنان، می‌توانند بهترین نسخه‌ها را تجویز کنند!

در نبرد رسانه‌ای، هر خبر به مثابه گلوله‌ای است که در خشاب ساختاری آن اعم از رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری، خبرگزاری و فضای مجازی، مترصد و مستعد هدف‌گیری و شلیک به خال سیاه سیبل روبرو با ضریب دقت بالاست.

بزرگ‌نمایی‌ها، سیاه نمایی‌ها، دروغ پراکنی‌ها، جوسالاری‌ها، هوچی‌گری‌ها، تحلیل‌های غلط و دروغین، القاءها، فریب‌ها، فتنه گری‌ها، سندسازی‌ها، تحریک‌ها، تحریف‌ها، تخریب‌ها، تهدیدها، تحقیرها، اشک تمساح‌ها و تلبیس‌ها و سایر شگردها در رأس جلوه‌های دشمنان برای جذب و به‌کارگیری مخاطبان در توطئه‌های میدانی قرار داشته و دارد!

موقعیت‌شناسی، فرصت‌شناسی، وظیفه‌شناسی، دشمن شناسی، لحظه‌شناسی و فهم درست از مرزبندی‌های خودی و غیرخودی و تعیین تکلیف نسبت به پادوهای صاحب تریبون دشمنان در جغرافیای سیاسی خودی، که همواره جاده صاف کن‌ها و توجیه گران سیاست‌های دشمنان و ایفاگران نقش‌های میانجی و حلقه‌های واسط‌اند، رئوس رسالت‌های شما خبرنگاران است که سختی کار خبرنگاری را به جایی می‌رساند که خبرنگار باید حق ملت خود را از حلقوم گرگ‌های درنده بیرون بکشد و یا حرف حق ملت خود و سایر ملت‌های مظلوم را به کرسی بنشاند!

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد و بالندگی محیرالعقول خبرنگاران و کلا” حرفه خبرنگاری در کشورمان بوده و هستیم که جا دارد این تعالی توانایی را به مناسبت روز خبرنگار به شما خبرنگاران عزیز و گرامی تبریک و تهنیت گفته و برای یکایک شما عزیزان آرزوی توفیق و سربلندی کنم.

یادداشت از: هادی ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.