پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جهت‌گیری طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی باید رفع مشکل استانی باشد

0

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین‌زادگان در نشست کارگروه آموزشی ،پژوهشی و فناوری استان مازندران افزود: طرح‌ها زمانی می تواند گره گشا باشد که جهت‌گیری آنها متناسب با نیازهای استانی تعریف شود و این فرایند نیازمند تعامل دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با دستگاههای اجرایی دانست.

وی اضافه کرد: جهت گیری تحقیقات و پژوهش ها باید بنحوی باشد که منجر به تغییرات اساسی و حل برخی مشکلات و گره های جدی در حوزه های مهم استان مازندران شود.

رئیس شورای پژوهش استان مازندران وظیفه  این کارگروه را سیاست گذاری اصولی پژوهش، برقراری ارتباط و تعامل دانشگاه و مراکز تحقیقاتی با دستگاه های اجرایی و تعیین اولویت های پژوهشی دانست و اضافه کرد: باید مسیرهای تازه و مهم نظیر حوزه های اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی و زیربخش های آن، جوانان، بانوان و … مورد توجه کار پژوهشی در استان قرار گیرد.

حسین زادگان تاکید کرد: این کارگروه باید برای تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی ریل گذاری اساسی انجام دهد و به مقولات جدی و محوری که تاکنون به آن ها توجه لازم نشده بپردازد، بنحوی که تغییر در آن ها منجر به تحول در اقتصاد و معیشت مردم شود.

مقام عالی دولت در مازندران، یادآور شد: دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی برای تحقق این مهم دارای ظرفیت ها و توانمندی های لازم هستند و نباید در این راستا به اعتبارات صرف اکتفا نمود.

وی با اشاره به این که در کارگروه آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری استان مازندران قرار است به راهبردهای کلان پرداخته شود، گفت: هدایت نیروی انسانی تحصیلکرده جویای کار به کانال ها و مسیرهای درست از وظایف این کارگروه است.

استاندار مازندران با اشاره به این که در حوزه های مختلف با انبوه تحقیقات لازم و کافی روبرو هستیم، افزود: وجود برخی مشکلات در عدم اجرا و پیگیری مجدانه است که باید در این راستا دستگاه ها بیشتر اهتمام کنند.

حسین زادگان بر احصا پژوهش های موجود و تدوین یک بانک اطلاعاتی در این راستا در بخش های مختلف بمنظور تعیین اولویت های پژوهشی تاکید کرد و عنوان نمود: باید تحقیقات دارای اولویت و موثر بر امور استان به اجرا درآید.

استاندارمازندران با تاکید بر این که پایان نامه های دانشگاهی در راستای نیازهای استان جهت دهی شوند، اظهار داشت: باید در تحقیقات و پژوهش ها از موضوعات انتزاعی که بر اقتصاد و زندگی مردم و کاهش مشکلات در بخش های مختلف تاثیری ندارند دوری شود.

وی به تعیین اولویت های پژوهشی استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رشته نوظهور و شرکت های دانش بنیان و استارت تاپ ها به عنوان اولویت نگریسته شوند.

حسین زادگان افزود: برخی رشته ها نظیر کشاورزی و زیربخش های آن باید علمی شود و در این خصوص دانشگاه باید به کمک دستگاه های اجرایی بیاید.
براساس قانون یک درصد از اعتبار عمرانی در استان ها می تواند برای حوزه پژوهش هزینه شود.
۶۹۸۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.