پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جلوی سفرهای بی‌حساب و کتاب آخر هفته به مازندران را بگیرید

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ بهزاد پورمحمد| در روزهای اخیر وقتی نقشه وضعیت شهرهای کشور در خصوص کرونا را مشاهده می‌کنیم، شاهد آن هستیم که بیشتر شهرهای کشور وضعیتی زرد و آبی داشته، ولی برخی شهرهای شمالی به‌ویژه شهرهای استان مازندران  وضعیتی قرمز و یا نارنجی دارند که آن هم نسبت به کل کشور مطلوب نیست.

هر چند که برخی مسؤولان کشوری در مصاحبه‌های روزهای اخیر خود از عبارت‌هایی همچون دردسر استان‌های شمالی برای کل کشور، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شمال کشور استفاده کرده و مسؤولان و مردم شمال کشور را متهم فرض کرده و خود را در رأس توانمندی و اقدام خوب قرار دادند، ولی جا دارد تحلیلی کوتاه بر این مسئله داشته باشیم و اینکه واقعا چه عاملی باعث تداوم وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی برخی شهرهای شمالی کشور هست.

جا دارد چند نکته در این زمینه مطرح کنیم؛ مردم شمال کشور به تمیزی و رعایت اصول بهداشتی، نه در شرایط کرونایی بلکه همیشه به همین مسئله معروف بوده و هستند و قطعاً در شرایط خاص کرونایی ضمن رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر اینکه باید از جان خود و اطرافیان خود مراقبت کنند، خیلی باید مراقب باشند تا گل و بلبلی که شما عزیزان برای شهرهای دیگر کشور با رنگ زرد و آبی دیدید، با انتقال بیماری از طریق مسافران عزیز، به این محیط‌ها و ساکنان این سرزمین وارد نشود،  پس مشکل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مازندران نیست.

زیرساخت‌های پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی در استان مازندران باوجود تلاش شبانه‌روزی کادر زحمتکش درمانی که تعداد آنها با توجه به توانمندی‌شان قطعاً پاسخگوی جمعیت ثابت و شناور در این مناطق از کشور نیست در کمترین سطح ممکن قرار دارد.

 قطعاً مانورها و مصاحبه‌های هیجانی برخی مسؤولان کشوری در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه بهداشت و درمان، کمبود زیرساخت‌های پیش بیمارستانی و بیمارستانی را برطرف نخواهد کرد، بلکه نیازمند همت بلند و اقدامی عملی در تأمین سریع و به موقع این زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز، نه در داخل استان، بلکه با نگاه کارساز ملی است.

چون اگر زیرساخت‌ها در حوزه بهداشتی ـ درمانی به میزان کافی و با کیفیت لازم در مازندران وجود داشت، قطعا با توانمندی اجرایی و علمی که در بین کادر درمانی این استان وجود دارد، علاوه بر پیشگیری و مهار این بیماری، رسیدگی به بیماران کرونایی بهتر و مطلوب‌تر و سرعت بهبود بیماران بیشتر و مرگ و میرهای ناشی از کرونا کمتر خواهد بود.

این سخن ما نیست بلکه واقعیت‌های میدانی در این شرایط خاص است و شاید گلایه بسیاری از خانواده‌های داغداری که در این روزها عزیزان خود را در اثر کرونا از دست دادند و شهروندان مازندرانی و حتی کادر درمان همین باشد، عزیزان اگر واقعا امکانات بهداشتی و درمانی و یا فضاهای مراقبتی، در شهرهایی که شما وضعیت آن را قرمز و یا نارنجی اعلام می‌کنید، به میزان کافی و با کیفیت لازم وجود داشت، شاهد سرعت بخشیدن به درمان بیماران و یا کاهش مرگ و میرهای ناشی از کرونا نبودیم؟

قطعاً باور دارید در عصر تکنولوژی با امکانات اندک نمی‌توان به دنبال بهترین‌های مطلوب خود باشیم، شاید این وضعیت قرمز و نارنجی ماندگار طی روزهای اخیر باعث آسیب شناسی بیشتر امکانات بهداشتی و درمانی در شمال کشور و رفع کمبودها و موانع توسط متولیان امر در سطح ملی شود.

کسی منکر ترددهای ضروری به استان‌های شمالی نیست، زیرا چرخ زندگی و چرخ کسب و کار باید با همین سفرها به بهترین نحو ممکن بچرخد، گلایه ما از عدم مدیریت صحیح در سفرها است، به‌خصوص سفرهای بی‌حساب و کتاب اواخر هفته قبل که بسیاری از خودروها حتی مجوز تردد  نداشتند. شاید ناتوانی مسؤولان در کنترل آلودگی هوای تهران، عامل سفر خیل عظیمی از جمعیت تهران به شمال کشور و آن هم بدون مجوز تردد بوده است. 

متولیان امر بخش‌های مختلف ستاد ملی کرونا باید بدانند با مصاحبه و مقصر دانستن مسؤولان و مردم شمال کشور مشکل برطرف نمی‌شود، در میدان باید بود و نظر داد. زیرا واقعاً هم مردم حداکثر موارد پروتکل‌های بهداشتی را در شمال کشور رعایت می‌کنند و هم مجموعه کادر بهداشتی و درمانی با حداقل امکانات از تلاش شبانه‌روزی غافل نیستند و هم اعضای ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا حداکثر تلاش خود را برای حفظ سلامت و آرامش مردم انجام می‌دهند. 

پس بیاییم به‌جای دلسرد کردن و نادیده گرفتن زحمات ارزشمند کادر بهداشتی و درمانی و اعضای پشتیبان ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا در شمال کشور، به‌خصوص استان مازندران و به حرمت مردم نجیب و مهمان‌نواز شمال کشور از مصاحبه‌های دلسرد کننده و انداختن توپ
 ناتوانی خود به زمین استان‌ مازندران، حمایت‌ها و مساعدت‌های خود را بیشتر کرده، تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مهار و کنترل این بیماری خانمان‌سوز در سطح کشور باشیم.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.