پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تیرماه سیزده شو؛ آیینی برای احیای سنت های فراموش شده

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، مهدی غلامی: آئین کهن تیرماه سیزده شو مازندرانی که به استنادهای تاریخی، مردم این استان به برکت گردآوری محصول، روز پیروزی کاوه بر ضحاک و روز پرتاب تیر توسط آرش از دماوند برای تعیین مرز ایران و توران جشن می‌گیرند.

محاسبه فصل‌ها، فعالیت‌های کشاورزی و جشن‌های کهن بر پایه تقویم محلی مازندرانی تا یک نسل پیش رایج بود و هنوز هم در بعضی از روستاهای مازندران بر مبنای تقویم مازندرانی محاسبات انجام می‌شود.

تلاش برای احیای سنت‌های فراموش شده

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: داشتن نگاه ارزشی به آئین‌های سنتی و محلی باعث ماندگاری فرهنگ بومی در شهرستان آمل و مازندران می‌شود.

امیر امیرنیا افزود: سنتهای محلی و ملی در راستای تقویت فرهنگ بومی ارزشمند است و باید همه مسئولان با نیت دلسوزانه در کنار دستگاه‌های متولی فرهنگی برای احیای سنت‌ها و آئین‌های فراموش شده شهرستان و مازندران تلاش کنند.

وی اضافه کرد: ایجاد هماهنگی، تعامل و انسجام در عملی کردن برنامه و به دور از شعارزدگی می‌تواند به تحقق این اهداف کمک کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل ادامه داد: در ایران اسلامی وقتی از تاریخ صحبتی به میان می‌آید، همگان از شیراز و اصفهان نام می‌برند، اما غافل از اینکه بعضی از شهرهای مازندران با قدمت چندین هزار ساله ناشناخته هستند که تاریخ آنان نیز بسیار ارزشمند است.

امیرنیا، با بیان اینکه شهرستان آمل، در همه بخش‌ها در سده‌های گذشته علما و مشاهیر به نامی داشته و اکنون نیز سرشار از این استعدادها است، ادامه داد: برگزاری این همایش‌ها ادای دین به جامعه است که نشان می‌دهد این شهرستان دارای ریشه گرانبهایی است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

مهم‌ترین بخش جشن تیر ماه سیزده شو در مازندران آماده کردن ۱۳ نوع خوراکی و خوردن آن در طول شب به همراه جشن و پایکوبی است. تیرماه در تقویم مازندرانی (مانند تقویم فرس قدیم) مصادف با آبان ماه در تقویم جلالی (تقویم امروز ایران) است.

کد خبر 5062973
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.