پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توقف کامل سد فینسک نیازمند دستور صریح دولت سیزدهم

0

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی خبری دیشب گفت: استقرار صنایع تبدیلی در استان نیازمند برق و آب است که به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر مازندران از تنش آبی در بخش‌های کشاورزی و آب آشامیدنی رنج می‌برد.


منصورعلی زارعی کیاپی ادامه داد: نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی استان از همان آغاز کار در بحث توقف کامل ساخت سد فینسک ورود پیداکردند تا تحت هیچ شرایطی سرشاخه‌های تجن تحت تاثیر پیامد‌های سوء ساخت این سد قرار نگیرد.


او گفت: دو سال گذشته از رییس جمهور و دولت سیزدهم تقاضا کردیم تا ساخت سد فینسک متوقف شود که تلاش‌ها نتیجه داد، اما به دنبال دستور صریح دولت سیزدهم و رییس جمهور برای توقف کامل احداث سد فینسک هستیم که اگر این اتفاق نیفتد در آینده با فاجعه بزرگی روبرو می‌شویم.


زارعی همچنین ادامه داد: زیرساخت‌های استان مازندران نیازمند سرمایه است و دولت مکلف به تامین و انجام این سرمایه است


نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوع‌های مهم که می‌تواند استان را نجات دهد تبدیل سرمایه غیر مولد به مولد است


او افزود: یکی از سرمایه‌های غیرمولد استقرار پلاژ‌های دولتی در سواحل استان است که هرساله برای نگهداری، بهسازی و نوسازی آن هزینه هنگفتی بر دوش دستگاه‌های دولتی می‌گذارد.


زارعی خواستار  تبدیل سرمایه‌های غیرمولد به مولد و از جمله فروش و واگذاری این پلاژ‌ها در سواحل مازندران به بخش خصوصی شد.

سد فینسک، سدی ۱۲ میلیون متر مکعبی که در ۷۰ کیلومتری سمنان در حال ساخت است، روی رودخانه اسپ یکی از سرشاخه‌های تجن واقع شده و قرار است به شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه آب برساند.

این سد دشت‌های سبز و بکر مازندران را مورد تهدید قرار می‌دهد و با توجه به هشدار کارشناسان این طرح سبب کمبود منابع آبی و بروز تنش‌های آبی و آسیب‌های جدی به جنگل‌های هیرکانی خواهد شد.

طرحی که به رغم دستور مسئولان ارشد کشور برای بررسی مطالعاتی هرچه بیشتر به منظور جلوگیری از تهدیدات جدی زیست محیطی، اما همچنان چراغ خاموش در حال ساخت است.

مردم منطقه و دوستداران محیط زیستی معتقدند با ساخت این سد زندگی حدود ۲۲ روستا از بین خواهد رفت. از طرف دیگر در ۲۵ کیلومتری سد فینسک سد شهید رجایی قرار دارد که با ساخت این سد مهمترین منبع آبی خود یعنی اسپرو با سالانه ۱۶ میلیون متر مکعب آب را از دست می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.