پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغییر علائم کرونا/ مشکلات گوارشی در پی ابتلا به کرونا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، دکتر سیدحسن عابدی فوق‌تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل طی گفت‌وگویی گفت: در حال حاضر مراجعه بیماران کرونایی با علائم تنفسی کمتر شد، اما در مقابل علائم گوارشی این بیماری رو به افزایش است.

وی اعلام کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اقلیت موارد فقط با علائم گوارشی ظاهر می‌شوند و در حدود یک‌چهارم از بیماران علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ مانند اسهال و سایر علائم گوارشی را بروز دادند، این علائم در موارد خفیف کووید ۱۹ دیده می‌شد و این بیماران دیرتر از بیمارانی که دارای علائم تنفسی بودند، به دنبال دریافت خدمات درمانی رفتند.

عابدی ادامه داد: عدم تشخیص زودهنگام این بیماران، به طور غالب ممکن است منجر به گسترش ناخواسته این بیماری در بیماران سرپاییِ مبتلا به بیماری خفیف شود که بیماریشان تشخیص داده نشده و از پتانسیل خود برای آلوده کردن دیگران آگاه نیستند.

فوق‌تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این مطالعه نشان داد که تمام  بیماران مبتلا به علائم گوارشی، اسهال داشته و از این تعداد، در یک نفر از هر پنج نفر، اسهال اولین نشانه ابتلای آنها بوده است که اسهال حدود یک تا ۱۴ روز به طول انجامیده و به طور میانگین مدت زمان بیش از پنج روز و حدود چهار بار دفع در روز گزارش شده است.

وی عنوان کرد: اسهال آبکی روزی پنج مرتبه، دل پیچه،کاهش اشتها ، تب خفیف و کاهش حس بویایی و چشایی از جمله علائم گوارشی بیماران کرونایی است.

 عابدی با اشاره به اینکه محققان دریافتند که حدود یک‌‌سوم بیماران مبتلا به علائم گوارشی، تب ندارند، بیان کرد: بیماران مبتلا به علائم گوارشی نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌روند که این مدت به طور حدودی ۱۶ روز در مقایسه با ۱۱ روز بوده است.

این پزشک ابراز کرد: مطالعات جدید نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به علائم گوارشی مدت زمان شروع علائم تا بهبود کامل از ویروس، طولانی‌تر بوده و احتمال دارد که ویروس در مدفوع این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی به میزان بیشتری دیده شود، این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی مدت زمان طولانی‌تری بیمار بودند.

وی تصریح کرد: پزشکان باید بدانند که این علایم اولیه جدید و حاد گوارشی در بیمار مشکوک به کروناویروس حداقل باید باعث سرعت بخشیدن در رسیدگی به این بیماری و بیماران شود، بنابراین علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ باید مدنظر درمانگران باشد.

عابدی خاطرنشان کرد: این تحقیق بسیار حیاتی است برای اینکه نشان می‌دهد ۸۰ یا بیش از ۸۰ درصد از بیماران به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند، بنابراین تشخیص مشخصه‌های اساسی این بیماری بسیار ضروری است، چرا که می‌تواند نیاز به خود قرنطینگی را ایجاد کند.

این فوق تخصص گوارش افزود : بیماری خفیف کرونا همچون بیماری شدید قابل درمان نیست و می‌تواند برای افراد کشنده باشد که این امر برای بیماران زمینه ای خطرناک تر است .

وی اذعان داشت: متاسفانه در روزهای اخیر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و فکر می‌کنند کرونا به روزهای پایانی خود رسیده است در حالی که احساس کاذب شکست ویروس کرونا می‌تواند خطرآفرین باشد و زمینه ایجاد موج دوم این ویروس را در جامعه فراهم کند.

عابدی یادآور شد: تا زمانی که واکسن این ویروس تولید نشود یا درمان قطعی برای شکست این ویروس فراهم نشود مردم باید نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

این مسؤول اضافه کرد: هر چند تعداد افراد بستری افراد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل کاهش یافت اما این امر دلیل بر شکست این ویروس نیست و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم شاهد موج دوم ویروس کرونا خواهیم بود.

 /۸۶۰۴۸/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.