پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تحصیل حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، کوروش نوذری عصر امروز سه شنبه در نشست شورای اداری مازندران که با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: این تعداد حدود ۲۳ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند و سهم دانشگاههای دولتی استان در آموزش عالی تنها ۱۵ درصد است.

وی با اعلام این که ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور مازندران و ۴۳ هزاز دانشجو هم در دانشگاه آزاد استان مشغول تحصیل هستند، افزود: دانشگاه علمی کاربردی هم ۱۲ هزار دانشجو دارد.

نوذری بیشترین سهم آموزش عالی در مازندران پس از دانشگاه آزاد را مربوط به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی دانست و تعداد دانشجویان این مجموعه در استان را ۴۱ هزار دانشجو اعلام کرد.

وی با اعلام این که سهم دانشگاه‌های بزرگ از آموزش عالی در مازندران تنها ۱۵ درصد است، بر ضرورت تقویت دانشگاههای بزرگ در استان تاکید کرد و گفت: سهم دانشگاههای بزرگ در آموزش عالی در استان اصفهان ۵۰ درصد است. 

رییس دانشگاه مازندران گفت: هم اکنون در مازندران دانشگاه آزاد کمتر از استاندارد ملی و دانشگاه غیر انتفاعی سه برابر استاندارد ملی دانشجو دارند.

سهم ۶ درصدی مازندران در تولید علم  

نوذری با اشاره به ظرفیت بالای مازندران در جذب دانشجو و تولید ۶ درصد علم کشور در این استان، گفت: ۲هزار و ۵۰۰ دانشجوی نخبه و یکهزار عضو هیات علمی که در مسیر دانش گام‌های بلندتری برداشته‌اند، در مازندران شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه علوم پایه مازندران در جایگاه شاخص قرار دارد، افزود: علوم پایه گنجینه‌ای است که نباید به فراموشی سپرده شود.
 
رییس دانشگاه مازندران از جامعه محور نبودن نظام آموزش عالی، جزیره‌ای عمل کردن دانشگاه‌ها، ارتباط ضعیف و توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها بدون توجه به آمایش سرزمین، متناسب نبودن تربیت دانش‌آموختگان با بازار کار و افزایش صندلی خالی در دانشگاه‌ها به عنوان چالش های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مازندران نام برد.

وی با اعلام این که امسال صندلی های دانشگاهها در مازندران بیشتر از سال های پیش خالی شده است، خواستار توجه به حل مشکلات این مراکز علمی بویژه در تامین بودجه شد.

نوذری با اشاره به محدودیت تخصیص اعتبارات متوازن استان به مراکز آموزش عالی در مقایسه با استان‌های مجاور، گفت: مراکز آموزش عالی در استان، توسعه متوازن ندارد و این تمرکز در مرکز و شرق مازندران است. 
وی افزود: آموزش عالی باید شالوده توسعه اقتصادی استان باشد و نمی‌توان بدون دانشگری به توسعه و پیشرفت رسید و انتظار است دانشگاه‌ها بازیگر اصلی توسعه استان قرار گیرند.

نوذری با بیان اینکه اگر آمایش در مازندران اتفاق افتد چابکی خاصی برای توسعه استان فراهم می‌شود، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد گردشگری، بازنمایی فرهنگ کهن ایران اسلامی و توجه به محیط زیست از اقدامات مورد توجه دانشگاه است.
وی افزود: دانشگاه‌های نوین نمی‌توانند از مسائل روز جامعه، فاصله بگیرند و آنچه را در این زمینه از ما تقاضا شود، ورود می‌کنیم. این مسئول خاطرنشان کرد: امروز زمان هم‌افزایی است و باید با وحدت، به مسائل استان، رسیدگی کنیم.

۹۹۲۷/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.