پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تب پزشک شدن همچنان در تن جامعه دانش‌آموزی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، شور و اشتیاق فراگیر پزشک شدن در کشور همچنان واقعیتی است که بسیاری از جامعه دانش‌آموزی و خیلی از خانواده‌ها را درگیر خود کرده است.

مطب‌های شلوغ و دستمزدهای آنچنانی پزشکان بابت هر ویزیت یا جراحی برای هر کسی می‌تواند وسوسه کننده باشد. سوار شدن بر خودروهای لوکس، خانه های آنچنانی، لباسهای گرانقیمت و در مجموع زندگی مرفه پزشکان، پزشکی را در شرایط اقتصادی امروز برای هر دانش آموزی به نخستین اولویت تبدیل کرده‌است.

خانواده‌هایی که اغلب گذرشان به این مطب‌ها افتاده تمام آرزوی خود را در دکتر شدن فرزندانشان می‌بینند و از همین روست که رشته‌های پزشکی در ایران به شدت پرطرفدار شده و مؤسسات کنکور همه تلاششان این است که دانش آموزان را با وعده پزشک شدن به سوی خود جلب کنند.

در مدارس هم وضع همینطور است. بیشتر دانش آموزان برای پزشک شدن یا حداقل یکی از زیر شاخه رشته تجربی که به پزشکی مرتبط باشد تلاش می‌کنند. بسیاری از دانش آموزان امروز معتقد شدند که پول و تضمین آینده اقتصادی یعنی قبولی در رشته تجربی و پزشکی و متعاقب آن پزشک شدن.

بر اساس آمار امسال نیز مانند سال‌های گذشته، رشته تجربی در جذب متقاضیان کنکور بیشترین آمار را داشت. براساس آمار یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵۲ داوطلب در آزمون سراسری امسال شرکت کردند که از این تعداد ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر متقاضی گروه تجربی و فقط ۱۶۴ هزار و ۴۱ نفر در گروه ریاضی و مابقی در گروه علوم انسانی و سایر گروه‌ها شرکت کردند.

این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین آماری که از سوی معاونت توسطه آموزش و پرورش مازندران منتشر شد، عدم تناسب جالب توجه تعداد شرکت‌کنندگان و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها برای تجربی در مقایسه با رشته‌های ریاضی و انسانی را نشان می دهد.

در این تحلیل آماری آمده است که “شانس قبولی گروه انسانی در کنکور امسال ۱۵۰/۳۶ درصد، شانس قبولی گروه ریاضی ۱۶۳/۵۴ بود در حالی که درصد قبولی یا همان شانس موفقیت در پذیرش رشته تجربی ۲۷/۲۴ بود.
البته در این تحلیل بدون اعلام ظرفیت دانشگاه‌های کشور آمده است که در گروه‌های انسانی و ریاضی نه فقط تمامی شرکت کنندگان کنکور در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته خواهند شد بلکه ظرفیت خالی نیز وجود خواهد داشت ولی در برابر هر چهار دانش اموز تجربی تنها یک نفر امکان قبولی در دانشگاه را دارد.

به گفته کارشناسان آموزشی، یکی از علت‌هایی که امروز خانواده‌های دانش‌آموزان و بسیاری از متقاضیان کنکور به رشته تجربی گرایش دارند مساله شغل و درآمد و همچنین جایگاه اجتماعی است. در جامعه ما باوری درست یا غلط مبنی بر پردرآمد بودن شغل پزشکی شکل گرفته است که همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای گرایش به رشته تجربی باشد. جدا از ان بیکاری بسیاری از متخصصان علوم انسانی و مهندسی نیز مزید بر علت شده است.

صرف‌نظر از باور پول‌ساز بودن رشته پزشکی، می‌توان میل به تحصیل و کار در این رشته را به مسائل فرهنگی و ارزش‌های جامعه نیز گره زد.

برای روشن شدن ماجرا کافی است نیم نگاهی به سوژه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی داشته باشیم. معمولاً در همه فیلم‌ها پزشک‌ها را افرادی متمول و باپرستیژ معرفی کرده که همه در مقابل‌شان خم و راست می‌شوند و همچنین در بسیاری از این فیلم‌ها رشته پزشکی فراتر از یک شغل معرفی شده است.

در تجربی چه می گذرد!؟
آرمین حسینی یکی از پشت کنکوری های سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ به خبرنگار ایرنا گفت: با مشورت خانواده به این جمع بندی رسیدم که باید در پزشکی قبول بشوم و هیچ گزینه ای دیگری ندارم.

وی که به گفته خودش از سه سال پیش با حضور در کلاس های فشرده کنکور و تحت مشاوره های مستمر برنامه ریزی درسی در حال آماده شدن برای قبولی در رشته پزشکی بوده، گفت: برای من مهم نیست که در کدام رشته پزشکی قبول شوم، اما مطمئن هستم با پزشک شدن می توانم آینده خودم را تضمین کنم.

آرمین ادامه داد: ۲ برادر بزرگترم در رشته مهندسی شیمی آن هم در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کردند که اکنون در یک شرکت پخش مواد غذایی بازاریاب هستد.

به گفته این پشت کنکوری، سرنوشت برادرانم برای من درس عبرتی است که جز پزشک شدن در این کشور نمی توان پول درآورد.

فاطمه درزیان نیز دانش آموز دیگری است که تیرماه سال آینده باید به مصاف کنکوری ها برود، وی به ایرنا گفت: همه می گویند باید پزشکی قبول شوم و اگر می خواهم موفق شوم راهی جز پزشکی برای من وجود ندارد.

این دانش آموز که مهاجرت از ایران به اروپا را نیز در سر دارد، افزود: متاسفانه همه فکر می کنند ما دنبال کار کارمندی هستیم، در صورتی که اغلب خانواده من کارمند هستند و در رشته های انسانی درس خوانده اند و همیشه با شرایط اقتصادی بد دست و پنجه نرم می کنند.

وی بابیان اینکه فقط پزشکان از رفاه و پول برخوردار هستند، گفت: چرا باید در رشته هایی درس بخوانم که هیچکس برای من آینده شغلی تضمین نمی کند.

فاطمه با اشاره به اینکه خیلی از کارشناسان و معلمان به ما نصیحت می کنند که به دنبال رشته تجربی و پزشکی نرویم، گفت: همه در جواب این سوال که آیا شما آینده مرا تضمین می کنید؟ بی جواب هستند.

نکته جالب دیگر که این دانش آموز به ان اشاره کرد این بود که اغلب مشاوران و مسئولان آموزش و پرورش که رشته‌های فنی و حرفه ای، انسانی و ریاضی را توصیه می کنند، فرزندان خود آنها در رشته‌های پزشکی مشغول تحصیل هستند.

یک جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: شرایط به گونه ای است که افراد در کنکور به دنبال رشته هایی می روند که در آینده برایشان پول سازی داشته باشد، برای همین رشته های مثل پزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند چرا که درآمد زیادی در آن وجود دارد.

طیبه محمدی افزود: ارزش تحصیل در جامعه بیشتر ناظر به ابعاد مادی شده است و دانش آموزان نیز به خاطر شرایط جامعه تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته اند و برخی والدین نیز چون در دوران کودکی و یا تحصیل خود آرزوی رشته‌ای را داشته و به آن نرسیده اند امروز برای جبران شکست خود فرزندان شان را قربانی می کنند.

وی ادامه داد: قطعاً جامعه برای رشد و توسعه جدای از پزشک و دندانپزشک به نظریه پرداز علوم انسانی، مهندس خوب و بسیاری رشته های دیگر نیاز دارد، اما مسأله بزرگی که امروزه جامعه ما را تهدید می‌کند این است که تمام انسان های با هوش، توانا و تیزهوش می خواهند پزشک و دندانپزشک شوند و این مسأله برای جامعه بسیار خطرناک است.

نبود شغل و دستمزد خوب برای رشته‌های دیگر عامل افزایش اشتیاق به رشته‌های تجربی

کارشناس آموزشی در گفت گو با ایرنا عیب را در بی عدالتی شغلی و دستمزد برای تحصیل کردگان رشته‌های دیگر دانست و افزود: من به شخصه بسیاری از دانش‌آموزان را به رشته های مهندسی سوق دادم که اکنون پس از سالها تحصیل و سختی یا بیکار در خانه نشسته اند و یا در مشاغل نامرتبط در حال فعالیت هستند.
علی پیش نماززاده استقبال دانش آموزان از پزشک شدن را عیب ندانست و افزود: دانش آموزان حق دارند نسبت به آینده اقتصادی خود نگران باشند، حتی اگر تصور پول ساز بودن پزشکی اشتباه باشد.

به گفته او سطح نابرابر درآمدی، زندگی مرفه، درصد اشتغال بالا و همچنین پرستیژ از مزایای پزشکی است که در رشته‌های دیگر نمی توان دید.

این کارشناس و مشاور آموزشی با بیان اینکه زندگی به اصطلاح “لاکچری” پزشکان بر کسی پوشیده نیست، گفت: متاسفانه همه فکر می کنند دانش آموزان نباید واقعیت ها را ببینند و باید نگاه دانش آموزان عوض شود، درحالی که باید نظام اشتغال و درآمد کشور عوض شود.

پیش نماززاده با بیان اینکه نمی توانیم به دانش آموزان القا کنیم که یک پزشک از اقتصادی برابر با یک مهندس برق و یا یک کارمند برخوردار است، اظهار داشت: در سالهای آینده در کنار فارغ التحصیلان بیکار رشته های مهندسی، انسانی و فنی، بیکاران رشته‌های پزشکی نیز به آنها اضافه خواهد شد.

استقبال از رشته تجربی از سوی دانش‌آموزان و میل به پزشک شدن از سوی آنان، موضوع مهم و قابل تأملی است که شاید اکنون چندان مشکل‌ساز به نظر نرسد، اما بدون تردید آثار مخرب آن در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

اگر روند موجود ادامه داشته باشد خیلی دور از ذهن نیست که در آینده نه چندان دوری با جامعه‌ای مواجه شویم که افراد آن یا پزشک هستند یا در آرزوی پزشک شدن پشت کنکور موهای‌شان سفید شده و سرخورده شده‌اند.

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.