پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی پرده از وضعیت ویروس کرونا در کانادا از زبان شهروند ساروی مقیم شهر اتاوا

0

در ادامه سلسله گزارش های بررسی وضعیت ویروس کرونا در جهان برای روشنگری و برای اینکه تصویری از وضعیت ویروس کرونا در کشورهای گوناگون داشته باشیم، این بار به سراغ کشور کانادا می رویم. این کشور در امریکای شمالی و در شمال کشور ایالات متحده امریکا قرار دارد.

جهانگیر بهزادپور شهروند ساروی مقیم شهر اتاوا پایتخت کشور کانادا به طور اختصاصی گزیده ای از وضعیت ویروس کرونا در این کشور را برای پایگاه خبری چهاردانگه نیوز ارسال کرده است. آقای بهزادپور نزدیک 20 سال در این کشور اقامت داشته و مطمئنا از وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن آشنا بوده و این یادداشت ایشان که در ادامه مشاهده خواهید کرد مطمئنا بررسی اجمالی از وضعیت ویروس کرونا در این کشور خواهد بود.

 

کانادا (به انگلیسی و فرانسوی: Canada) کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است که از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده‌ است. این کشور از شرق تا اقیانوس اطلس، از غرب تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی گسترده‌ است و از جنوب با ایالات متحده آمریکا همسایه است. کانادا با مساحت ۹٬۹۸۴٬۰۰۰ کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی است. مرز مشترک کانادا با ایالات متحده، طولانی‌ترین مرز زمینی در جهان است. پایتخت کانادا اتاوا و تورنتو بزرگترین شهر آن کشور است. بخش زیادی از خاک کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است.

هرچند کانادا پس از روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان است، اما جمعیت آن تنها، حدود یک‌پنجم جمعیت روسیه است. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور در امتداد مرز جنوبی آن، تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری آمریکا زندگی می‌کنند. پرجمعیت‌ترین شهرهای کانادا به ترتیب تورنتو، مونترآل و ونکوور هستند. ( ویکی پدیا )

 

کانادا و بیماری کووید 19

کشور مهاجر پذیر کانادا مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا مشغول مبارزه و بیماری عالمگیر کوید -۱۹ هست. از آنجا که بسیاری از مهاجرین به این کشور از چین هستند اولین مورد بیماری هم بوسیله مسافری که از ووهان چین بازگشته بود در کانادا دیده شد . در هفته های اول ۹۰ درصد بیماران را مسافران تشکیل می دادند اما به تدریج این وضعیت معکوس شد امروز ۳۰% بیماران از مسافران و ۷۰% آنها به واسطه تماس نزدیک دچار بیماری کرونا شدند.

 

آمار و ارقام ویروس کرونا تا روز 10 آوریل 2020 ( 22 فروردین 99 )

کل جمعیت کانادا         ۳۷,۷۴۲,۱۵۴  نفر

تعداد کل مبتلایان        22,559 نفر

تعداد متوفیان            569 نفر

بهبود یافته ها         6,013 نفر

* لازم به ذکر است که اکثر متوفیان شهروندانی در سنین بالا با زمینه بیماریهای دیگر بوده اند .

 

پرستاران کانادایی در حال آمادگی برای انجام اولین تستهای کرنا در یک ورزشگاه بر روی کسانی که عوارض  اولیه بیماری  را نشان داده اند

 

همسر نخست وزیر جزء اولین بیماران

صوفی تردو همسر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا جزء اولین کسانی بود که قبل از همه گیر شدن بیماری بواسطه فعالیتهای اجتماعی به این بیماری مبتلا شد و پس از گذراندن دوران قرنطینه در منزل بهبودی کامل پیدا کرد.

 

اولین روزها

مردم این کشور مانند بیشتر نقاط دنیا خودشان را برای ایزوله شدن در منزل برای مدتی طولانی حاضر میکردن . این بود که با مراجعه به فروشگاههای بزرگ شروع به خرید مایحتاج ضروری کردند و بسیاری از قفسها خالی شدند . اما با گذشت ۲ هفته اوضاع به شرایط نسبتا عادی بازگشت.

 

توقف کسب و کارهای غیر ضروری

با جدی تر شدن و وخامت بیشتر اوضاع دولت لیبرال این کشور کلیه مشاغل و فعالیتهای غیر ضروری رو تعطیل اعلام کرد و این شامل بخش خصوصی و دولتی است . بسیاری از کارکنان شرکتها و دولت کار از راه دور و منزل رو آغاز کردند و شرکتهای خصوصی امکاناتی مثل مانیتور کامپیوتر و میز و صندلی برای کارکنانشان فراهم کردند . فقط فروشگاههای مایحتاج  عمومی با رعایت دقیق نکات بهداشتی و ایمنی مثل فاصله گذاری  به کارشان ادامه دادند.

با کاهش تردد خیابانها خلوت شدند و مردم فقط خرید ضروری و ورزش پیاده روی منزل خارج شدند. البته همه مردم  هنگام عبور از کنار هم فاصله ۲-۳ متری را رعایت میکنند . کلیه پارکها از امروز بسته شدند و هرکس وارد این پارکها بشود با جریمه ۸۰۰ دلاری روبرو خواهد شد . پلیس با همکاری شرکت گوگل امکان پیدا کردن مراکز تجمع و مهمانی های احتمالی را داراست .اما ورزش و پیاده روی همچنان ادامه دارد.

 

نقش دولت کانادا

نخست وزیر هر روز از طریق رادیو و تلویزیون با مردم کانادا صحبت کرده و آخرین تحولات را برای آنها توضیح داده و راهکارها و اقدامات دولت را برمیشمرد . از جمله مهمترین آنها اعلام پرداخت ماهانه ۲۰۰۰ دلار به مدت ۴ ماه  به همه کسانی است که کارشان را از دست داده و یا مجبور به بستن مغازه های کوچک خود شدند . ثبت نام آنلاین دیروز آغاز شد و تا ۳ روز دیگر این وجوه به حساب مردم واریز خواهد شد . لازم به ذکر است که هیچ مدرکی برای این ثبت نام درخواست نشده . و کمکهای بیشتر برای آنهایی که بخشی از درآمدشان از دست رفته در راه است .

همچنین باید افزود که پزشکی و خدمات درمانی اعم از ویزیت پزشکان متخصص و عمومی , بستری در بیمارستان ها و هر گونه عمل جراحی  از سالها پیش در این کشور رایگان می باشد .و بیماران تا وقتی در بیمارستان بستری هستند دولت وظیفه تامین داروی مورد نیاز آنها را به عهده دارد . و افراد بالای ۶۵ سال فقط ۲ دلار برای هر دارو خواهند پرداخت.

وضعیت پیشرفت ویروس کرونا در کانادا

 

کانادا مرزهای خود را به روی همه سفرهای غیر ضروری بسته است و هیچ توریستی برای مقابله با کرونا اجازه ورود به کشور را ندارد . شهروندان کانادایی هم که به کانادا وارد خواهند شد باید ۲ هفته در منزل خود اقامت کرده و تحت هیچ شرایطی آنجا را ترک نکنند که ترک منزل جرم محسوب شده و مجرم  تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

مهمانداران خط هوایی ایر کانادا در حال پذیرایی از مسافران موقع  بازگشت به کانادا

 

تهیه گزارش: جهانگیر بهزادپور

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.