پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

به جنایت روانی دامن نزنیم

0

 

اختصاصی چهاردانگه نیوز: از طالبعلی پورشریعه روان‌شناس درخواست کردیم در خصوص ابعاد روانی قتل رومینا در خانواده‌ها برای ما حرف بزنند، زحمت کشیدند و به صورت جامع این موضوع رو مورد بررسی قرار دادند.

پدری بر اثر هیجانی آنی یا مستمر یک تصمیمی گرفته، دختربچه اش را به قتل رسانده، قبلا هم شاهد حوادثی از این دست بودیم. به دلیل گستردگی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خیلی زود این موضوع به خبر اول در کشور بدل شد!
ضمن احترام به احساسات مردم، بررسی ابعاد مختلف این موضوع را به کارشناسان بسپارید.

شما در منازل‌تان بچه‌هایی دارید، ناخواسته دارید به یک نوع خشونت اجتماعی دامن می‌زنید و رومیناهای دیگری به وجود ‌می‌آورید.
اکنون با یک موبایل ساده که در دسترس عموم بچه‌ها هم هست. این خبرها دست‌به‌دست می‌شود و روح و روان کودکان ما را آزار می‌دهد.
کودکی که از راه مشاهده، یادگیری برایش اتفاق می‌افتد، قدرت تجزیه و تحلیل را ندارد. او نمی‌فهمد هیجان چیست و پدر در چه شرایطی دست به این جنایت زده.

ما در برنامه‌ریزی برای نوجوانان همیشه دچار مشکل بودیم. نوجوان در سن بلوغ بین ۱۲ تا ۱۸ سال، (کسانی که ما در برنامه‌ریزی‌هایمان فراموش‌شان کردیم)
اگر خواستید در این خصوص حرف بزنید و نگران بچه‌ها هستید اقلا جلوی کودکان بیشتر مراقب سخنان خود باشید.

پدر جایگاهی در خانواده دارد، متاسفانه در این ماجرا به شدت این نقش در نهاد خانواده خدشه‌دار شد. در ادیان مختلف حفظ شئونات والدین تاکید شده است.
وقتی ما در این خصوص حرف می‌زنیم ذهن کودکان پریشان شده و ترس بر آنان مستولی می‌شود، این اضطراب تا مدت‌ها با کودک‌تان خواهد ماند و عوارض متعددی به دنبال خواهد داشت.
کودک نگران این است نکند پدر همین بلا را سر او درآورد!

انتشار این اخبار نه تنها سودی ندارد، بلکه میزان اضطراب اجتماعی را افزایش خواهد داد.
در روان‌شناسی کلمه «جنایت روانی» را داریم، در این قتل جان یک نفر گرفته شده، اما در جنایت روانی یک خانواده، یک محله، شهر و حتی یک کشور را درگیر کرده است.

رسانه‌ها اینقدر دامن نزنند، با نشر این اخبار فالوررهایتان اضافه می‌شوند یا فروش روزنامه‌‌هایتان بالا می‌رود در ازای آن چه چیزی به دست خواهید آورد؟ ببینید چه چیزی را از دست خواهید داد؟
ما بحران سنگین کرونا را داشتیم، ابعاد مختلف آن همچنان روی روان خانواده‌ها اثر می‌گذارد، پس کمی بیاندیشد و از پرداختن غیر کارشناسی پرهیز کنید.

بچه‌ها در منزل از والدین می‌پرسند آیا پدر بچه‌اش را می‌کشد؟ این ترس ناشی از قتل یکی از ابعاد انتشار این اخبار در فضای مجازی است.
این ترس در بچه‌ در بزرگسالی به شکل ناهجاری‌های رفتاری خودش را نشان خواهد داد.
متاسفانه مشاهده شده این موضوع خانوادگی را سیاسی هم کرده‌اند.

سازمان بهزیستی یکی از نهادهایی هست که می‌تواند با مداخله به هنگام جلوی این اتفاقات را بگیرد، از طرفی مداخله نابهنگام هم داریم. افراد در صفحات مجازی و رسانه‌ها از مداخلات نابهنگام خودداری کنند.
بگذارید قانون کار خودش را انجام بدهد.
موارد مشابه را با اورژانس اجتماعی در میان بگذارید با شماره تلفن ۱۲۳.
به خاطر کودکان سرزمین‌مان ماجرای رومینا را کش ندهید.
امیدواریم با وضع قوانین بهتر بتوانیم قوه قهریه و بازدارنده‌ای به وجود آید و شاهد تکرار اینجور حوادث نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.