پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری آئین سوگواری شام غریبان در مازندران

0

به گزارش خبرنگاران ایرنا از شهرهای مختلف مازندران ، مردم این دیار اندوهناک ترین شامگاه خود را به خاطر رقم خوردن واقعه عاشورا در دشت نینوا و به اسارت رفتن آل الله ، علم به دست و بر سر و سینه زنان با برپایی آئین سنتی و مذهبی شام غریبان در هر کوی و برزن سپری کردند.

اماکن مذهبی مازندران در شامگاه حزن و ماتم بزرگ ، مملو از محبان سیدالشهداء بود و ارادتمندان حسین ابن علی (ع) با حضوری پرشکوه و گسترده ، عزای سالار شهیدان دشت نینوا را اقامه کردند.

مردم دیار علویان اعم از زن و مرد ، پیر و جوان دسته های عزاداری در هر کوی و برزن تشکیل دادند و با نزدیک شدن به غروب آفتاب با حرکت در خیابان ها و معابر و همچنین با حضور در گلزار شهدا ، مقابر و مزار های عمومی و بقاع امامزادگان ، در این شب ماتم و عزا ، نوحه خوانی و سینه زنی کردند تا به این ترتیب شام غریبان صحرای کربلا را یادآوری کنند.

ارادتمندان خاندان نبوت در دیار علویان پس از برگزاری شام غریبان ، به مساجد ، تکایا ، حسینیه ها و اماکن متبرکه بازگشتند تا به عزاداری های ماه محرم ادامه دهند.

زنان روستایی مازندران  با روشن کردن شمع و به صورت مجزا از مردان  آیین سنتی خیمه سوزان را در آستانه شام غریبان شهادت حضرت اباعبدالله حسین علیه السلام  برگزار کردند.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.