پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه بهبود و اصلاح خاک در برنامه ششم محقق نشد

0

علیرضا  پرستار روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری عدم تحقق این برنامه را با توجه به وضعیت ماده آلی خاک زمین های کشاورزی ایران که بسیار پایین تر از میانگین جهانی است، زیانبار توصیف کرد.

وی میانگین فرسایش خاک در ایران را تا ۱۶ تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: این در حالی است که میانگین آمار جهانی ۶ تن است.

پرستار شعار امسال روز جهانی خاک را  “جلوگیری از فرسایش و خاک برای آیندگان” عنوان و بر ضرورت توجه همگانی برای حفظ آب و خاک برای نسل های آینده تاکید کرد.

فقر مواد آلی در ۸۰ درصد زمین های کشاورزی 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اعلام این که حدود ۱۹ میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل کشت در کشور وجود دارد، گفت: فقط ۳.۲ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور به عنوان کلاس یک مواد آلی مناسبی دارد و بقیه زمین های کشاورزی کشور با محدودیت هایی نظیر سنگریزه ، کمبود ماده آلی و شوری مواجه است.

وی توضیح داد: ۶۰ درصد از زمین های کشاورزی کشور ماده آلی کمتر از نیم درصد  دارد و در واقع بشدت با مشکل فقر خاک مواجه هستیم ، در حالی که اگر ماده آلی  خاک افزایش بیاید تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

پرستار گفت: طرح مدیریت اجرایی خاک در سطح ملی از سه سال پیش فعال شد و مهم ترین اقدام در سال های اخیر هم قانون جامع حفاظت از خاک است که امسال به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

وی با اعلام این که آئین نامه اجرایی قانون جامع حفاظت خاک در وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین است، افزود: در این قانون نسبت به تهیه نقشه های بزرگ مقیاس زمین کشاورزی ، پایش کیفیت خاک و جلوگیری از قاچاق خاک توجه جدی شده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، رانش زمین ، از بین رفتن خاک، فرسایش و رسوب ، سیل و خشکسالی ، بیابانی شدن اراضی ، آلودگی آب ،خاک و هوا و کاهش حاصلخیزی خاک به عنوان تبعات اکوسیستم ناپایدار در این همایش مورد بررسی قرار گرفته است.

استادان علوم کشاورزی و منابع طبیعی در این همایش کاهش تعداد دام از مرتع ، جلوگیر از تبدیل مرتع به دیم زار، جلوگیری از قطع جنگلها و بوته ها ، افزایش راندمان محصول در واحد سطح ، تهیه منابع پروتئینی دیگر ، غیر از گوشت قرمز ، تبدیل دیم زار هیا کم بازده به علوفه های چند ساله  و بهبود وضع بهداشت و افزایش سطح فرهنگ جامعه را از راهکارهای بهبود اکوسیستم های ناپایدار برشمردند.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن در ۷۲ نوع محصولات کشاورزی نقش محوری در امنیت غذایی کشور دارد. 

برنج ، محصولات آبزی ، مرکبات ، کیوی ، گوشت مرغ و قرمز و فرآورده های لبنی از مهمترین محصولات کشاورزی مازندران است که رتبه نخست تا سوم کشور را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.