پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برای سردار طوسی؛ سرداری که یک لشکر مدیون اوست

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ مریم نظری| شهید سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام طاغوت در دوران قبل از انقلاب و فعالیت‌های سیاسی تا سقوط حکومت شاهنشاهی در بهبوهه پیروزی انقلاب و مقابله با ظلم و جور در مرزهای مختلف و دفاع از میهن و ناموس و وطن در هشت سال دفاع مقدس است که با گذری کوتاه در روستای طوسکلا نکا محل ولادت این شهید سرافراز و همچنین در شهرستان نکا می‌توانی به راحتی بزرگی، عظمت، ولایتمداری، خلوص و مهربانی را بشنوی.

۱۸ فروردین ماه سالروز شهادت شهید سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی است؛ سرداری که نه تنها در میدان جنگ در آراستگی و آرایش نظامی سرآمد و زبانزد بود و دیدگاه‌ها و نظرات ایشان در اطلاعات عملیات و اجرای عملیات برکسی پوشیده نیست؛ بلکه در محل زندگی هم از ایشان به مهربانی و خوشنامی و دستگیری از نیازمندان یاد می‌شود؛ مردی که به قول هم محلی‌هایش “کسی از او درشتی ندید”.

شهید محمدحسن طوسی جانشین فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا مازندران در سال ۱۳۳۷ در روستای طوسکلا در شهرستان نکا در شرق این استان متولد شد و در فروردین سال ۶۶ در سن ۲۹ سالگی در شلمچه با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها به شهادت رسید و مفقود شد و بدن پاکش در سال ۱۳۷۴ بعد از ۸ سال گمنامی در نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای طوس‌کلا به خاک سپرده شد.

درباره سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی گفتن؛ در واقع سخن از ایثار و خوبی‌ها و ازخودگذشتگی‌هایی است که باید به عنوان ارزش انقلاب گفته شود؛ سرداری که به عنوان قائم مقام لشکر ۲۵ کربلای مازندران از مردان بی‌ادعایی بود که به دنبال نام و مقام نبود و تنها دغدغه‌شان ولایت‌مداری و خدمت به نظام و اسلام بود و اینکه یک لشکر مدیون رشادت‌های ایشان است.

سردار طوسی همچون همه شهدای ما نمونه بارز ” عند ربهم یرزقون” هستند که با شناخت دقیق وارد کار و زار شدند و با زمان‌شناسی؛ الگوی همیشه تاریخ شدند و همچنین نمونه بارز این آیه قرآن در سوره احزاب آیه ۲۳ که آمده است: ” در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند. “

سردار طوسی مردی برای همیشه و برای همه نسل‌هاست و تنها مختص جنگ و دوران دفاع مقدس نبود بلکه افکار و ایده‌ها و دیدگاه‌های بلند این سردار سرلشکر شهید برای همه نسل‌هاست و اکنون هم باید مهندسی جنگ و نقش‌آفرینی‌های این شهید بزرگوار در دستور کار قرار گرفته و اولویت مهم باشد.

آری سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی و مقابله با دشمنان و تروریست‌ها و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام طوسی عزیز را به این مقام والا رساند و و اینچنین بود که در تقدیر از سردار شهید طوسی مقام معظم رهبری درباره شهید طوسی فرموده است: ” شجاعت و فعالیت شهید طوسی در عرصه جنگ موجب کسب فتوحات مهم سرافرازی و افتخار ابدی شده است.”

سردار طوسی فرمانده‌ای دلسوز برای رزمندگان

حلیمه عرب‌زاده همسر شهید طوسی هم با اشاره به دلسوزی‌های شهید طوسی برای رزمندگان می‌گوید: همواره دلسوز و نگران رزمندگان بود و اینکه الان چه می‌خورند و چگونه استراحت می‌کنند و به همین دلیل مرخصی‌های زیادی نداشتند و حتی وقتی در اهواز هم بودیم بعد از دیدن من و دخترم مدت زیادی نمی‌ماندند و می‎رفتند و می‌گفتند بچه‌ها تنها هستند و رزمندگان را نباید تنها بگذارم آنها هم مدت زیادی است که از خانواده دور هستند.

وی در مورد آخرین دیدارها و روزهای پایانی اعزام به جبهه گفت: آخرین باری که حاجی می‌خواست به جبهه برود گفت: می‌دانی چقدر دلم برای‌تان تنگ می‌شود؛ اما اسلام برایم مهم‌تر است و باید بروم و هنگام رفتن دست دخترم سمیه را در دستم گذاشت و گفت: جان تو و سمیه.

عرب‌زاده گفت: ۱۸ فروردین ۶۶ شلمچه، عملیات کربلا ۸ سردار طوسی به همراه سردار نبوی و نوبخت برای شناسایی منطقه اعزام شدند که در خط اول شناسایی، دشمن با پاتک آنها را مورد هدف قرار می‌دهد و هر سه به شهادت نائل می‌شوند و پیکرهای مطهرشان ۹ سال در آن منطقه می‌ماند.

همسر سردار طوسی در مورد بازگشت سردار طوسی بعد از سال‌ها گمنامی گفت: شبی خواب دیدم همه جای منزل‌مان را پرچم زده‌اند و روی آن نوشته شده، مالک اشتر و چند روز بعد، پس از گذشت ۹ سال خبر تفحص پیکر سردار شهید محمدحسن قاسمی طوسی را به خانواده اعلام می‌کنند.

 

 

پدر می‌خواست گمنام باشد

سمیه قاسمی‌طوسی تنها یادگار سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی‌طوسی است که در سخنانی به نقل از سردار کمیل می‌گوید: سردار طوسی می گوید: “اگر من شهید شوم از من تجلیل می‌کنند اما اگر سربازی شهید شود در گمنامی است».

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی پدرش افزود: پدر اعتقاد قلبی و قوی به حضرت زهرا(س) و رادت ویژه به این بانوی کریمه داشت و در همه حال جویای خانواده شهدا بود و ارزش و احترام خاصی برای خانواده شهدا قائل بودند و وقتی به گلزار شهدای گمنام اهواز می‌رفتیم از جایگاه شهدا در محضر خداوند می‌گفت و همواره آرزوی شهادت داشتند و اینکه ما باید صبر کنیم و با همین اعتقادات مادر را قانع می‌کرد.

 

دختر سردار طوسی با اشاره به صداقت کامل بین پدر و مادر، علاقه و دوستی این دو زوج را بی‌نهایت توصیف می‌کند و می‌گوید: آنقدر علاقمندی بین پدر و مادرم زیاد بود که وقتی مادرم بیمار می‌شد؛ با شنیدن اینکه پدر در حال برگشت از جبهه است؛ سلامت کامل پیدا می‌کرد.

وی همچنین افزود: سردار کمیل، مشاور عالی فرماندهی کل سپاه در مورد پدر چنین نقل می‌کند: با سردار شهید در حال طی کردن مسیر اروندکنار ـ  آبادان بودیم که شهید طوسی با صدایی لرزان و با بغضی بی‌درمان، لب به سخن گشود و یادی از دوستان شهیدش در واحد اطلاعات و عملیات کرد و چند تن از شهدا را نام برد و گفت: دیدی این بچه‌ها چقدر بچه‌های مظلوم، چقدر بچه‌های پرکاری بودند، چه کارهای بزرگی توی جبهه کردند. وقتی آن‌ها شهید شدند، فقط در همان محدوده محل، روستا یا شهرشان تشییع شدند. هیچ کسی آن‌ها را نمی‌شناخت و آنگونه که سزاوارشان بود از آنها تجلیل نشد. آنها گمنام و ناشناخته ماندند و شخصیت و زحمات‌شان برای مردم ناگفته ماند. از آنجائیکه من فرمانده این بچه‌ها بودم، مردم و مسؤولان مرا می‌شناسند. ناراحتم و می‌ترسم از آن روزی که وقتی من شهید بشوم، تشییع جنازه‌ام شلوغ شود، صدا و سیما وارد شود، مسؤولان بیایند، برایم تبلیغات کنند. کل استان اعلامیه پخش کنند؛ این است که برای بعد از شهادتم هم ناراحتم. من خودم را خیلی کوچکتر از آن بسیجیان شهید می‌بینم.

رسم سردار طوسی؛ رسم شهدایی و حسینی

فرمانده بسیج ناحیه نکا هم با اشاره به اینکه سردارسرلشکر محمدحسن قاسمی‌طوسی، فرمانده‌ای کارآمد؛ وقت‌شناس و زمان‌شناس نام برد که با مدیریت جنگ و رشادت‌های بی‌پایانش به فرموده رهبری فتوحات فراوانی را کسب کرد.

 

مجیدرضا شعبانی به خبرنگار فارس گفت: رسم سردار طوسی؛ رسم شهدایی و حسینی است که باید به نسل جدید منتقل شود و همه ما در این راستا وظیفه داریم تا این ارزش‌ها را به درستی به جامعه بشناسانیم.

وی افزود:  لشکر ۲۵ کربلا مدیون رشادت‌های سردار طوسی است و نامگذاری سالروز شهادت این فرمانده شجاع به نام روز نکا تنها بخشی از وظایفی است که برعهده داریم و باید نقش‌آفرینی و مدیریت جنگ، ، اخلاق‌مداری و نظم و انضباط این شهید و مردم‌داری ایشان به نیل جدید منتقل شود.

شعبانی با اشاره به خاطراتی از همسر شهید طوسی گفت: همسر شهید طوسی نقل می‌کنند که وقتی به مقام قائم مقامی لشکر ۲۵ کربلا در دفاع مقدس رسید به ایشان تبریک گفتم که شهید طوسی برافروخته شد و گفت: ” اکنون مسؤولیت سنگینی برعهده دارم و مسؤولیت جبهه، جنگ و شهدا با من است و این تبریک ندارد.”

فرمانده سپاه ناحیه نکا با اشاره به ساماندهی‌ها و سازماندهی و پشتیبانی جنگ توسط سردار طوسی خاطر نشان کرد: اگر سردار طوسی اکنون هم در میان ما بود همین وضعیت را داشت و در کمک‌های مومنانه و تلاش برای رسیدگی به نیازمندان در سیل و زلزله و مشکلات پیش‌قدم بود و لذا باید این ارزش ها به جامعه جوان بیش از گذشته معرفی شود.

وی گفت: باید بدانیم همه ما امروزمان و نفس کشیدن‌مان در این آرامش را مدیون سردار طوسی و همه شهدایی هستیم که از جان خود گذشتند تا ما در آرامش و آسایش باشیم و باید بدانیم احیا کردن راه و رسم شهید بهتر از اسم شهید است و در این راستا تلاش کنیم.

 

 

بخشی از وصیت نامه شهید

“انقلاب اسلامی ما در یک برهه ای از زمان واقع شد که به جرأت می توان گفت که تمام اسلام در مقابل تمامی شرک و کفر قرار گرفت و پیروزی انقلاب باعث احیاء اسلام در تمام دنیا و شکست آن باعث شکست اسلام خواهد شد؛ پس باید همه دست به دست هم در صراط مستقیم و پیرو امام به حرکت ادامه دهیم .”

از خانواده سردارسرلشکر محمدحسن قاسمی‌طوسی دو برادر دیگرش محمدحسین و محمدابراهیم نیز به درجه شهادت رسیدند و مقبره این سه شهید در روستای طوسکلا در دو کیلومتری شمال شهرنکا قرار دارد.

به گزارش فارس؛ طوسی یک اسم نیست، رسمی برای عاشقی و وصل و دلدادگی است؛ مرامی است که مکتب و اعتقاد و تجلی آن باید در جامعه نهادینه شود و در بزرگداشت این رسم عاشقی اهتمام ویژه داشت و امروز در سالروز شهادت این سردار که خود یک لشکر بود و لشکری مدیون رشادت‌های وی، آمدیم تا بیش از گذشته پیام شهدا را به مخاطبان و نسل جدید برسانیم؛ آمدیم تا نیازمان با تجلیل از این شهید ارزشمند و بزرگداشت نام و یادش برآورده شود.

 /۸۶۰۰۲/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.