پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ایین و فرهنگ مردم بلوچ در عید قربان

0

 

مردم بلوچ عید قربان را با کمیت و کیفیت متفاوتی برگزار می کنند؛ در بین آنها عید قربان یا قربان حاجیان می گویند که ده ذی الحجه برگزار می شود نظافت و غبارروبی منازل نخستین اقدامی است که خانواده های بلوچ (استان سیستان بلوچستان) انجام می دهند زنان در برگزاری آیین‌های مختلف در بلوچستان نقش کلیدی ایفا می‌کنند آنها با نزدیک‌شدن عید، خانه و کاشانه خود را آراسته و خود را برای میزبانی خویشاوندان و اقوم نزدیک و دور آماده می‌کنند.

 

در بلوچستان می‌توان پیش از عید، بوی عطر آگین آن را در کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاهای مختلف احساس کرد و مردم با شور و شعف مثال زدنی خود را برای برگزاری آیین‌ها و آداب و رسوم خاص این منطقه آماده می‌کنند. در عید سعید قربان که بزرگترین عید ملی و مذهبی آنها به شمار می رود لباس های نو و پاکیزه پوشیده و ضمن انجام مراسمات معنوی، به شادمانی پرداخته و به یکدیگر تبریک می گویند. در این روز بزرگان فامیل به کودکان و کوچکترها عیدی می دهند،انجام مراسم قربانی در روز عید پس از قرائت دو رکعت نماز صورت می گیرد .

 

لازم نیست در روز عید قربان همه قربانی کنند اما آنها که وضع مالی خوبی دارند واجب است که در این روز قربانی کنند.گوشت قربانی در بین اقوام بلوچ به سه بخش تقسیم می شود که یک بخش به نیازمندان داده می شود، بخشی برای پذیرایی از میهمانان در همان روز مصرف می شود و بخشی نیز به مصرف خانواده می رسد. بر اساس این رسم قبل از عید قربان همه افراد خانواده استحمام کرده و لباس های نو می پوشند.

محمدامین زرین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.