پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

امنیت زیستی حلقه اتصال امنیت غذایی و ملی است

0

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری: امنیت زیستی حلقه اتصال امنیت غذایی و امنیت ملی است.


سید علی علوی گفت: دنیا به واسطه تغییرات اقلیمی و اهمیت موضوع “ترسیب کربن” به سمت کاشت نهال رفته و قرار است که تا سال 2030 یک تریلیون درخت با همکاری کشورهای مختلف در جهان کاشته شود. به عنوان مثال کشور چین هدف کاشت 70 میلیارد درخت، عربستان 50 میلیارد درخت، اتیوپی 10 میلیارد، ترکیه 7 میلیارد و افغانستان نیز کاشت یک میلیارد درخت را مدنظر دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری ادامه داد: نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال گذشته کلید خورد و هرسال قرار است 250 میلیون نهال کاشته شود و بعد از 4 سال به یک میلیارد برسد. مطابق فرمایش مقام معظم رهبری در روز 15 اسفند (روز درختکاری) 1401 که اگر هر ایرانی 3 نهال بکارد، این هدف به راحتی قابل دسترس است. نظر رهبری این است که با همکاری مردم و نظارت و حمایت دستگاه‌های دولتی میتوان این طرح را انجام داد. البته تا پیش از ۱۵ اسفند کاشت یک میلیارد نهال تکلیف قانونی بود و با ورود مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر سهم هر ایرانی ۳ اصله نهال، تکلیف شرعی شده است.
وی با اشاره به اینکه ما جز 10 کشور اول تولید‌کننده کربن در جهان و از نظر ترسیب کربن نیز در رتبه 42 جهان قرار داریم، گفت: باید این اختلاف میان تولید و ترسیب کربن را جبران کنیم که این کار باید با کاشت نهال کم شود، کاشت درخت بهترین راه برای ترسیب کربن است و کشور ما به واسطه تغییر اقلیم و ترسیب کربن ناگزیر است که این مسیر را طی کند.
سید علی علوی درباره نقش درختان در ذخیره آب گفت: در جنگل‌های هیرکانی هر هکتار جنگل به طور متوسط 1500 مترمکعب و در جنگل‌های زاگرس 1000 مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند. ما در کشور 2.4 میلیون هکتار جنگل هیرکانی و 6 میلیون هکتار نیز جنگل‌های زاگرس داریم که برای مثال در هیرکانی این رقم معادل 3.6 میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند که برابر با یکی از بزرگترین سدهای کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به اینکه هر توسعه‌ای در بستر منابع طبیعی انجام می‌شود و امنیت زیستی، حلقه اتصال امنیت غذایی و امنیت ملی است، افزود: از 164 میلیون هکتار مساحت کشور، 137 میلیون هکتار در ید مدیریت سازمان منابع طبیعی است و ما باید به بهترین نحو ممکن وظیفه حاکمیتی خود را در خصوص ارتقای وضعیت زیستی کشور انجام دهیم که کاشت یک میلیارد درخت بخشی از این وظیفه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی ساری دارای 7 نهالستان با سطح 164 هکتار است، افزود: برای اداره کل ما تولید 40 میلیون اصله نهال در چهار سال برنامه ریزی شده است که تلاش میشود بیشتر از این تعداد بتوانیم تولید کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.