پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش قاچاق چوب در پیچ و خم اجرای طرح تنفس جنگل‌های هیرکانی

0

ایسنا/مازندران رییس انجمن تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور افزایش قاچاق چوب را از پیامدهای اجرای نادرست طرح تنفس در جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: اجرای ناقص این طرح موجب شد ساختارهای قدیمی به یک باره حذف شود و قرقبانان حذف شده و حقوقشان داده نشود که در نتیجه نظارت ضعیف و قاچاق چوب بسیار گسترده شده است.

مسعود مولانا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای ناموفق طرح تنفس در جنگل‌ها و پیامدهای آن اظهار کرد: مدیریت نامناسب توسط سازمان جنگل‌ها، آماده نبودن ساختارهای لازم برای اجرای طرح و عدم تخصیص بودجه لازم باعث شد طرح تنفس به صورت نصف نیمه اجرا شود و شرکت‌های بهره‌بردار سعی کنند به بهره‌برداری روی آورند.

وی با بیان اینکه طرح تنفس به ضد خود تبدیل شده است، تصریح کرد: وقتی حرفی برای اجرای طرح به این مهمی زده شد باید ساختار آن مهیا شود نه اینکه طرح به مدل سابق خود بازگشته و اراده‌ای برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی نباشد.

رییس انجمن تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور تغییر مدیران متعدد در سازمان جنگل‌ها را از دیگر دلایل ناکامی این طرح دانست و گفت: شرایط بسیار بدی وجود دارد و شوربختانه جنگل‌های هیرکانی دائما در حال قربانی شدن است.

مولانا انتقال آب از خزر به فلات مرکزی را یکی از غیر علمی‌ترین و غیر کارشناسی‌ترین نظرات عنوان کرد و افزود: وقتی به جای نگاه اکوسیستمی، حفاظت از خاک، تولید آب و تلطیف به جنگل به شکل چوب و منبع درآمد نگاه می‌شود، دیگر چه توقعی می‌توان از حاشیه نشین جنگل داشت که زندگی خود را به سختی سپری می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه سطح جنگل‌ها به علت مدیریت ناصحیح دائما در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: ساختار معیوب سازمان جنگل‌ها کاری نمی‌کند و شکاف بین مسئولین و مردم نیز در این خصوص مزید بر علت شده است.

رییس انجمن تشکل‌‍های محیط زیست و منابع طبیعی کشور ادامه داد: محیط زیست یک متغیر مستقل نیست که به تنهایی بتواند مستقل از سایر متغیرها حفاظت کند و وقتی شرایط کشور مناسب نیست طبیعتا محیط زیست نیز شرایط مناسبی نخواهد داشت.

مولانا حفاظت از جنگل را به عنوان پایه و اساس توسعه پایدار برشمرد و گفت: نمی‌توان شعار توسعه داد اما به فکر حفاظت از جنگل نبود.

وی یادآور شد: طبق آمار جهانی بیش از 25 درصد مساحت یک کشور باید جنگل باشد در حالیکه در کشور ما این عدد تنها ۷ تا ۸ درصد بوده که یک سوم آمار جهانی محسوب می‌شود و همین مقدار کم نیز در حال از بین رفتن است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.