پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ارسال پیام تبریک سالروز تولد نیما یوشیج برای مردم نور

0

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال برای نخستین بار همزمان با سالروز تولد این شاعر مازندرانی پیام تبریک تولد این شاعر بزرگ به صورت صوتی برای 24 هزار مشترک تلفن ثابت این شهرستان پخش شد.

داود فلاح افزود: علاوه بر پخش پیام صوتی ، امروز جشن تولد نیما یوشیج هم با حضور 300 دانش اموز  در سالن پیامبر اعظم رویان برگزار شد و برنامه های مختلفی از جمله قرائت اشعار نیما توسط دانش اموزان اجرا شد.

وی گفت : در این آئین همچنین از 10 معلم این شهرستان نور که در زمینه اشعار نیما یوشیج فعالیت داشتند با اهدای لوح تقدیر شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور خاطر نشان کرد : همچنین قرار است آئین بزرگداشت این شاعر بزرگ مازندران فردا بر سر مزارش در روستای یوش بخش بلده نور با حضور مردم محل و مسئولان  برگزار شود.

علی اسفندریاری که با نام یوشیج پدر شعر نو در زبان و ادبیات فارسی شناخته می شود در 21 آبان 1274 خورشیدی در روستای یوش بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران متولد شد. او در 12 سالگی به همراه خانواده به تهران رفت و پس از مدتی زبان فرانسه و عربی را فرا گرفت.

نیما به تشویق استادش نظام وفا سرودن شعر را آغاز کرد و بر اثر آشنایی با زبان و ادبیات فرانسه، راهی تازه در برابرش آشکار شد. مطالعات و تحقیقات او در این زمینه به ثمر نشست و اینگونه او سبکی تازه را در شعر در پیش گرفت.

او در طول عمرش خود توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییر ناپذیر می‌نمود، با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش، تحول بخشد ‘تعریف و تبصره و یادداشت های دیگر’ ، ‘حرف های همسایه’ ، ‘حکایات و خانواده ی سرباز’ ، ‘شعر من’ ، ‘مانلی و خانه ی سریویلی ، ‘فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ’، ‘قلم انداز’، ‘کندوهای شکسته'(شامل پنج قصه ی کوتاه)و ‘نامه های عاشقانه ‘از جمله آثار این شاعر مازندرانی است.

 نیما پدر شعر نو  ایران در شب 16 دی 1338 خورشیدی به علت بیماری ذات الریه در گذشت و در روستای زادگاهش یوش به خاک سپرده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.