پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آنچه که تولیدکننده را به زمین می‌زند

0

قیمت های بی ثبات، تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی، نوسانات بازار ارز و سیاست های تجاری غلط باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به حوزه تولید شده است.

محمد خانمدی، مسئول اداری یک شرکت تولیدی در تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مشکلات شرکت ما همانند سایر کارخانه ها و کارگاه های تولیدی کشور به سیاست های کلان این حوزه ارتباط داشته و باید مدیران و مسئولین کشور با بازنگری مجدد تصمیماتی راهبردی اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت در سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت یک میلیارد تومان تسهیلات گردید، یادآور شد: بانک ها در اعطای تسهیلات به تولید کننده هیچ تفاوتی قائل نشده و بازپرداخت تسهیلات و بهره بانکی در این تسهیلات همانند سایر وام ها بوده و حتی بانک ها برای ضمانت و مدارک ضامن سخت گیری هایی به مراتب سخت تر نسبت به سایر تسهیلات به عموم مدنظر قرار می‌دهند.

مسئول اداری این شرکت خضوصی، مشکلات خرد نظیر ایرادات وارده از سوی شهرک های صنعتی، هزینه های شارژ و حامل های انرژی، عوارض، تهیه قطعات و لوازم و موضوعاتی از این قبیل در سد راه تولید را بسیار ناچیز دانست و گفت: این قبیل موانع و مشکلات قابل حل بوده و تاثیر چندانی بر میزان تولید و فروش یک شرکت نخواهد داشت هرچند که نمی توان از این موارد به سادگی گذشت اما آنچه بر مقوله تولید تاثیرگذار بوده و سبب رکود آن خواهد شد ریشه در اقتصاد کلان و سیاست های اقتصادی نادرست در سطوح بالای کشور دارد.

* نبود انگیزه برای تولید از سوی سرمایه گذار چالش تولید در کشور

قاسم نوروزی، دکترای اقتصاد، مشکلات کلی تولید و صنعت را در کشور ناشی از  نبود انگیزه برای تولید از سوی سرمایه گذار دانست و تاکید کرد: یک سرمایه گذار بدنبال بستری امن، مطمئن و با ثبات برای سرمایه گذاری است که ریسک پذیری در آن بسیار پائین باشد.

این استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر اقتصادی دلایل نبود انگیزه برای تولید را چهار فاکتور اساسی و مهم عنوان و تصریح کرد: ریسک اقتصادی، ریسک بازار، ریسک مالی و ریسک سیاسی عواملی است که تولید یک کشور را دچار چالش می‌کند که از این میان ریسک سیاسی در حوزه استان مازندران قابل توجیح نبوده و مصداق ندارد.

وی در ادامه به تشریح فاکتورهای فوق پرداخته و افزود: قیمت‌های بی‌ثبات، تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی، نوسانات بازار ارز و سیاست‌های تجاری غلط سبب افزایش ریسک اقتصادی تولید می‌شود؛ در کنار آن ریسک بازار شامل چالش هایی نظیر مارکتینگ و بازاریابی بوده و عدم اطلاع از شرایط بازار و در برخی موارد انحصاری بودن و رقابتی نبودن عرضه محصولات سبب کاهش انگیزه برای ورود به حوزه تولید شده است.

نوروزی، ریسک مالی را مهمترین چالش تولید خواند و خاطرنشان کرد: شبکه بانکی ناکارآمد و نظام مالیاتی ضعیف و نیز نبود شفافیت در حوزه مالی مانع از ورود سرمایه گذار به این عرصه شده و منجر به فرار سرمایه از بخش تولید می شود.

*ثبات اقتصادی مهم ترین راهکار برای افزایش تولید مطلوب

این مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد ایجاد ثبات اقتصادی در کشور به دور از نوسانات ارزی و ریالی و بدون تورم را یکی از راهکارهای اساسی و کارآمد خواند و اظهار کرد: اصلاح سیستم بانکی کشور با نرخ متناسب در پرداخت‌ها و بهره بانکی، ایجاد شفافیت مالیاتی به دور از رانتهای مالی و اطلاعاتی، ایجاد فضای کسب و کار رقابتی و همچنین سهولت در صدور مجوز و پروانه‌های تولید و بهره برداری با از میان برداشتن بروکراسی مفرط از جمله پیشنهادات و راهکارهایی است که خواهد توانست سبب ورود سرمایه گذار به عرصه تولید شود.

* بانک ها مسبب اصلی بازایستادن چرخ های تولید و اقتصاد

محسن خطیبیان، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی معتقد است مشکل اصلی تولید عمدتا با اقتصاد بیمار کشور گره خورده و تافته‌ای جدا بافته از آن نیست.

وی، بانک‌ها را مسبب اصلی و مصداق بازایستادن چرخ های تولید و اقتصاد خواند و تصریح کرد: بانکها به هیچ وجه شرایط و مشکلات تولید کننده را در اعطای تسهیلات لحاظ نکرده و با سنگ اندازی مانع از تعامل آسان فی‌مابین در سایه آرامش شده و تمام راهکارهایی پیشنهادی از طرف ادارات مرتبط نظیر صنایع و معادن با سدی به نام بانک برخورد کرده و متوقف می شوند.

وی با بیان این مطلب که حمایت دستگاه ها و ادارات مرتبط در شهرستان از تولید تنها روی کاغذ بوده گفت: در مقام عمل هیچ یک از ادارات و سازمان های دست اندرکار و مرتبط وعده های خود را عملیاتی نکرده و هیچ مورد بسته تشویقی از سوی آنان برای تولید کننده در نظر گرفته نشده است؛ بعنوان مثال سازمان تامین اجتماعی با قوانین غیر منطقی در حوزه بیمه کارگر و کارفرما باعث بروز بسیاری مشکلات در این خصوص شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان مصداقی در مورد خزرگندمک رقابت این شرکت با نانوایی را در صنف خبازی غیر عادلانه توصیف کرد و گفت: شرکت خزرگندمک با داشتن آزمایشگاه میکروبیولوژی دارای محصولات نان سنتی استاندارد با برند سیب سلامت بوده و محصولات آن با داشتن تاریخ انقضا و تولید کیفیت مورد تائید دارند حال این که در بازار رقابتی شهرستان بدلیل نبود قانون صنفی درست نانوایی های سنتی با بسته بندی نان و ارائه آن به مارکتهای غذایی، فروش این محصول شرکت را تحت شعاع قرار داده اند.

وی در ادامه افزود: ورود شبکه بهداشت در این حوزه و ایجاد یک نظام صنفی با قوانین مصوب اصولی مانع از توزیع نان توسط نانوایی ها به شکل بسته بندی خواهد شد.

* ارائه بسته های تشویقی برای شرکت های شهرک های صنعتی

سمیرا شفیعی کیا، کارشناس ارشد مهندسی صنایع با اشاره به اینکه هزینه حامل های انرژی در شهرک های صنعتی با دیگر مناطق فرقی ندارد، گفت: ارائه بسته های تشویقی برای شرکت هایی که در محدوده شهرک های صنعتی قرار گرفته اند انگیزه برای تولید را بالا خواهد برد؛ به عنوان مثال تعرفه پایین حامل های انرژی، مالیات و عوارض محدود، خدمات ارتباطی نظیر تلفن و اینترنت با هزینه کمتر و پیشنهاداتی از این دست سبب رونق شهرک‌های صنعتی خواهد شد.

این استاد دانشگاه، نوسان قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی که متاثر از مشکلات اقتصادی است را از علل رکود خواند و ضمن اشاره به اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با بخش تولید و صنعت هیچ مسئولیتی در قالب تولید ندارند، گفت: گویا مسئولین ما هنوز از بیماری مزمن بخش تولید آگاهی پیدا نکرده و تنها با تجویز مُسکّن‌ها و نسخه‌های زودگذر در فکر آرام کردن اوضاع هستند؛ حال اینکه تولید ما نیاز به درمان قطعی دارد.

گزارش از نوید ساداتی خبرنگار ایسنای مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.