پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی بارش و دمای نرمال پاییزی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: میانگین بارش فصل پاییز سال ‏جاری در حد میانگین بلندمدت و در ارتفاعات استان گرایش به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

????? ??? ?? ? ???? ????? ? ?????
0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: سید محمدرضا رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: میانگین ارتفاع بارش سال زراعی ۹۵ ـ ۹۴ در سطح مازندران حدود ۱۵ درصد نسبت به دوره آماری افزایش یافت که انتظار می‏‌رود میانگین بارش فصل پاییز سال ‏جاری در حد میانگین بلندمدت و در ارتفاعات استان گرایش به کمتر از میانگین بلندمدت باشد.

 

وی با بیان اینکه در ماه‌‏های آذر و دی، ارتفاع بارش در سطح کشور به میانگین بلندمدت خود نزدیک می‏‌شود، افزود: به‌طوری‌که موجب شده تا بارش فصل زمستان در محدوده نرمال باشد.

 

*ضرورت مدیریت در مصرف بهینه آب و انرژی

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه انتظار می‌‏رود میانگین بارش ۶ ماهه دوم سال ۹۵ در سطح کشور متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت باشد، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و همچنین برداشت آب‌های زیرزمینی بهتر است کماکان برنامه‌ریزی در مصرف بهینه آب و انرژی در دستور کار باشد.

 

این مسؤول تصریح کرد: بر اساس آمار ثبت شده ایستگاه‏‌های هواشناسی سینوپتیک استان مازندران، بارش سال زراعی ۹۵ ـ ۹۴ نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد و نسبت به دوره بلندمدت حدود ۱۵ درصد افزایش یافت، بیشترین افزایش بارش در شهرهای گلوگاه حدود ۴۷، رامسر ۴۰، دشت‌ناز ۲۵، آمل ۲۴ و نوشهر ۲۰ درصد بوده و همچنین بیشترین کاهش بارش در بلده حدود ۱۶، کیاسر و بندرامیرآباد ۳ و کجور یک درصد رخ داد.

 

رضوی یادآور شد: بر اساس نمایه خشکسالی SPEI در سال زراعی ۹۵ ـ ۹۴، در برخی از مناطق به‌ویژه ارتفاعات استان درگیر درجات خشکسالی خفیف تا متوسط و در دیگر نواحی در حد نرمال تا ترسالی خفیف بوده است.

 

وی در مورد پیش‏‌بینی بارش پاییزی در مازندران، گفت: پیش‌‏بینی بارش استان مازندران در دوره سه ماهه فصل پاییز در حد میانگین بلندمدت و در ارتفاعات متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت بوده و در مهر ماه بیشتر از میانگین بلندمدت و در آبان ماه در مناطق غربی و ارتفاعات استان گرایش به کمتر از  میانگین بلندمدت خواهد بود.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: دمای هوا در فصل پاییز در حد میانگین بلندمدت (بین ۰٫۵- تا ۰٫۵+) و در ارتفاعات استان متمایل به بیش از میانگین بلندمدت در نوسان خواهد بود.

 

رضوی با اشاره به بی‌‏هنجاری دمای هوای ماه‏‌های مهر و آبان، افزود: میانگین دمای هوا در این دو ماه به‌ویژه در آبان ماه تا یک درجه سلسیوس بیش از میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی می‌‏شود.

 

وی یادآور شد: پیش‏‌بینی فصلی در انتهای هفته نخست هر ماه در مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور صادر می‏‌شود و صحت آن برای سه ماهه نخست براساس آخرین ارزیابی، حدود ۷۰ درصد است.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در فصل پاییز آرایش الگوهای فشار سطح متوسط دریا و ارتفاع ژئوپتانسلی سطح میانی جو به گونه‌ای هستند که مانعی برای نفوذ سامانه‏‌های بارشی بر روی فلات ایران خواهد بود، تصریح کرد: در دو ماه آغازین پاییز بارش‌‏ها در اغلب مناطق کشور کمتر از نرمال بوده و کاهش بارش در مناطق غربی محسوس‌تر خواهد بود.

 

رضوی اضافه کرد: از انتهای آذر ماه تا دی ماه با عقب‌نشینی پر ارتفاع جنب حاره‌ای، میانگین ارتفاع بارش کشور در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد شد، در ابتدای پاییز بی‌‏هنجاری دمای کشور در حدود کمتر از یک درجه اما در ادامه تا ۱٫۵ درجه افزایش می‌‏یابد.

 

وی در پایان گفت: در پیش‌بینی فصلی که در اوایل آبان ماه صادر شده جزئیات بیشتر در مورد بارش و دمای هوای استان اطلاع‌رسانی می‌شود./فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.