پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هزینه بالای خوراک، چالش بزرگ صنعت دام و طیور

0

وی درباره نحوه اعطای تسهیلات سرمایه در گردش توسط جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: براساس بازدید مسئولان جهاد کشاورزی، دامداری های فعال شناسایی شده و هر شهرستان به میزان تسهیلاتی که در اختیار داشت به واحدهای کوچک کمک می کرد و نظارت این ارگان تضمینی برای رضایت بانک ها بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه دام سیاست‌های غلط را که ناشی از تصمیمات غیر اصولی با عدم آینده نگری را علل رکود صنعت دام دانست و خاطرنشان کرد: صنعتی کردن در شرایطی که بیش از 60 درصد شیر تولید شده کشور از طریق دامداری های سنتی و کوچک تولید می شود، سیاستی اشتباه بود.

آقاجانی با اشاره به این که ایجاد واحد صنعتی نیاز به هزینه بالا داشته در شرایطی که هم اکنون واحدهای سنتی کوچک تعطیل شده به وفور وجود دارد تصریح کرد: مضاف براین که با وجود چنین فضای خالی برای پرورش دام و طیور نیاز به سرمایه گذاری برای صنعتی شدن علیرغم کاهش ارزش پول ملی تصمیم نادرست دیگری است.

تهدید دامداری های کوچک در مازندران

وی با اشاره به تهدیدات دامداری های کوچک در وضعیت کنونی یادآور شد: تغییر نگرش مردم نسبت به روستا و تبدیل آن به جایگاه خوش نشینی با خروج دام و طیور از آن به ویژه در مناطق جلگه ای مازندران روستاهای این استان را از اقتصاد کشاورزی به ویژه در زمینه دام و طیور دور کرد.

آقاجانی خاطرنشان کرد:قیمت بالای نهاده و خوراک دام و طیور، عدم تطابق و همخوانی بین قیمت محصول دامی نظیر شیر با هزینه های دامپروری مانند خوراک و نبود بیمه برای پوشش خسارت دام و دامداری بخشی از مشکلات عدیده این بخش و خطراتی است که دامداری های سنتی را به شدت تهدید می کند.

هزینه بالای خوراک چالش بزرگ صنعت دام و طیور کشور

وی مقرون به صرفه بودن را اولویت اول هر فعالیت اقتصادی دانست  و گفت:70 درصد از هزینه های دام و طیور بحث نهاده و خوراک است و عمده سرفصل این مبحث قیمت بالای نهاده ها در صنعت دام و طیور بوده که با وجود واردات در این بخش نیاز به بازنگری و توجه ویژه را طلب می کند.

دکترای علوم دامی ، هزینه بالای تهیه خوراک برای دام را علل بی انگیزگی دامداران برای ادامه فعالیت  دانست و تصریح کرد: قیمت محصولات دامی نظیر گوشت و شیر با هزینه جاری نگهداری دام تناسب نداشته و در مقایسه با سایر کالاهای کشور رشد قیمتی نکرده است.

آقاجانی  یادآور شد: قیمت یک کیلو بره پرواری در سال 91 چیزی معادل 10 هزار تومان بود که در سال 97 با پشت سر گذاشتن دو بحران عظیم مالی کشور و افزایش ناموزون دلار در دو مرحله، اکنون به دوبرابر افزایش یافته در شرایطی که مصالح ساختمانی نظیر آهن در چنین فاصله زمانی افزایش چندین برابری را تجربه کرده است.

این محقق با بیان این که در چنین شرایطی سود دامدار تقریبا سربه سر شده است افزود: بنا به دلایل گفته شده بحران یا اختلال در تولید محصولات دام و طیور باعث آشفتگی بازار و ورشکستگی تولید کننده شده و صدمات بازار صنعت دام و طیور نشات گرفته از بروز چنین عارضه هایی است.

آقاجانی کاشت علوفه به عنوان کشت دوم در زمین های کشاورزی را راهکار نسبتا مناسب برای کمبود خوراک  دام دانست خاطرنشان کرد: استفاده از علوفه هایی که نیاز آبی پائینی دارند و نیز استفاده از نژادهای دام و طیوری که مورد اصلاح قرار گرفته و بهره وری بهتری داشته باشند قطعا راهگشا است.

طرح خروج دام از مرتع، از ایده تا اجرا بدون اندیشه

وی در مورد ارزیابی طرح خروج دام از مرتع گفت: این طرح دارای موافقین و مخالفانی است که سبب شده به شکل سیاه و سفید به آن نگاه کنند و معتقدم باید تمام ملاحظات طرح در نظر گرفته شده و بین اهم و مهم یکی را انتخاب کنیم.

دکترای علوم دامی با اشاره به اینکه این طرح در شرایط ایده آل بسیار خوب و مفید بوده و سبب حفظ جنگل ها و بهبود تراکم آن و ترمیم مراتع می شود، به بیان نواقص طرح پرداخت و تصریح کرد: هم زمان و همگام با اجرای این طرح باید اصلاح نژاد برای دام ها انجام شود و با وجود کمبود منابع خوراک دام تدابیر آن را اندیشید؛ همچنین جایگاهی مناسب برای نگهداری دام های خارج شده از مراتع و جنگل ها در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه هنوز طرح به شکل کامل اجرا نشده و دام های مراتع و جنگل ها از نژادهای بومی و دورگ هستند که بازدهی پائینی دارند گفت: آسیب این دام ها بسیار کم است و دامداران نیز با حفظ محدوده تحت چرای دام های خود به نوعی محیط بانان بومی مناطق خود هستند، زیرا ممکن است  با خروج دامداران، پیشروی سکونت گاه ها به اراضی ملی و ساخت و سازهای غیر مجاز مجددا از سر گرفته شود.

تولیدکنندگان کوچک موتوهای محرک اقتصاد کشور

پوریا احسانی مشاور فارم‌های نگهداری طیور در گفت و گو با ایسنا مازندران با اشاره به نقش روستائیان در بخش دام و طیور به ویژه تولیدکنندگان خرد گفت: از مزایای چنین بنگاه های کوچک اقتصادی، پائین آمدن هزینه دولت برای صنعت دام و طیور است، زیرا از ظرفیت کشاورزی در دو پتانسیل عمده زراعت و دامپروری بهره خواهد برد.

استاد دانشگاه رودکی تنکابن وظیفه نظارت از سوی مسئولین و دست اندرکاران برای نگهداری و حفظ واحدهای سنتی را بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: طرح بهبود تغذیه دام و طیور با جیره نویسی از سوی بازرسان و کارشناسان مطابق با مقتضیات خانوار دامدار، خرید متناسب و به موقع فرآورده های تولیدکنندگان خرد، اعمال بسته های تشویقی برای تولید علوفه بومی و سازگار در منطقه و پشتیبانی از نحوه نگهداری و تولید محصولات می تواند سبب ماندگاری تولید در روستاهای استان شود.

وی با بیان این که در کشورهای خارجی دولت خریدار محصولات دام و طیور بوده و کشاورز یا دامدار دغدغه فروش و صرفه و سود را ندارد گفت: حمایت از مشاغل خانگی و کارگاه های زودبازده در قالب بنگاه های کوچک اقتصادی سیاستی است که جوانان را به ماندگاری در روستا برای اشتغال ترغیب می کند.

مشکلات طیور مشابه مشکلات دام

مشاور فارم‌های نگهداری طیور، دو علت داخلی و خارجی را عدم به صرفه نبودن فعالیت مرغداری ها دانست و افزود: واردات خوراک طیور و نوسانات بازار ارز به عنوان عوامل خارجی و کرایه حمل و نقل و عرضه ناموزون گوشت مرغ توسط دولت به عنوان مشکلات داخلی گریبانگیر بخش طیور شده است.

وی از عملیاتی نشدن سیاست دولت با ارائه ارز 3800 تومان برای واردات خوراک طیور خبر داد و یادآور شد: نوسانات بازار خوراک طیور از هر کیلو 150 تا 200 تومان شروع شده و این تغییر قیمت ها، برآوردها و برنامه های تولیدکنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که بسیار از مرغداران به نقطه زیان مالی رسیده اند.

دادن یارانه به تولید کنندگان به جای مصرف کنندگان

احسانی اعطای یارانه به صاحبان تولید و صنعت را راهکاری اساسی دانست و تصریح کرد: به جای اینکه مردم یارانه دریافت کنند، دولت با اعطای یارانه به صنعتگران و تولیدکنندگان به ویژه محصولات استراتژیک، باعث پائین نگهداشتن قیمت نهایی محصولات شده و به این طریق سود بیشتری عاید مردم خواهد شد.

ترویج و اطلاع رسانی پاشنه آشیل همه بخشهای کشاورزی

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم دامی از کم کاری مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان ها برای ترویج و اطلاع رسانی به کشاورزان و دامداران گلایه کرد و افزود: ادارت جهاد کشاورزی وظیفه ترویجی خود را مهم جلوه نداده و ناآگاهی کشاورزان و دامپروران ما لطمه به بدنه کشاورزی می زند، برای توسعه اقتصاد دامی باید به سمت جامعه دامپرور دانا و کشاورز دانشی حرکت کنیم.

دکترای تغذیه علوم دامی و فعال اقتصادی این عرصه، مدیریت و دانش فنی پائین بهره برداران مازندران را سبب کاهش فرآوری تولید خواند و گفت: با ارتقای سطح دانش عمومی در حوزه تولید دام و طیور قطعا می توان به تولید پایدار امیدوار باشیم.

حفظ ثبات بازار اسباب و ابزار تولید پایدار

احسانی در خصوص واردات و صادرات و مشکلات پیش روی این حوزه ها گفت: مشکل اصلی ما تامین خوراک در دوب خش دام و طیور بوده که بخش اعظم آن وارداتی است و حفظ این صنعت در چنین شرایطی نیازمند ثبات بازار به ویژه بازار ارز است.

وی با بیان این که برای رسیدن به پایداری، تولید نهاده، دام و فرآورده به میزان نیاز، قطعی است یادآور شد:لازمه رسیدن به پایداری در قیمت دام و طیور کنترل و کاهش هزینه های جانبی تولیدی است؛ در غیر این صورت تاثیرات مخرب افزایش قیمت این محصولات استراتژیک مستقیما بر اوضاع کشور جبران ناپذیر خواهد بود.

گزارش از نوید ساداتی خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.