پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نبود سیاست قوی برای جذب بازارها دریایی

0

موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر تعدادی از کریدورهای ترانزیتی و ظرفیت و قابلیت های بنادر شمالی ایران نسبت به سایر بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر از نقاط قوت حمل و نقل دریایی خزر است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، دریای خزر با پتانسیل بالقوه جهت سرمایه‌گذاری، دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و رونق بخشی بندرهای شمالی باعث شده تا 95 درصد اقتصاد مردم دنیا از طریق دریا انجام گیرد به سبب این‌که دریا ارزان‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و پرحجم‌ترین تناژ حمل و نقل بین‌المللی را در بر دارد.

*نبود سیاست قوی برای جذب بازارها دریایی  

«بهبود عیسی‌زاده» پایلوت کشتی‌ها و فرمانده کشتی‌های زیر 3000 تن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قدرت چانه‌زنی در بازار باعث فروش زیاد و بهتر اجناس است و مزیت‌های بیشتری را در برمی‌گیرد اما متأسفانه ایران سیاست جذب بازار قوی را ندارد.

وی افزود: یکی از مزیت‌های دریای خزر ارتباط آن به دریای آزاد خلیج‌فارس و کشورهای همسایه خزر، برای انتقال اجناس است، باید حداکثر استفاده در راستای رونق اقتصادی دریایی در برگیرد.

عیسی‌زاده با بیان اینکه حمل و نقل دریایی در حیطه مواد اولیه خام برای ما مقرون به صرفه است، گفت: از طریق حمل و نقل دریایی که ارزان‌ترین راه است برای خرید مواد خام وارد کشور مورد نظر شده و با اضافه شدن ارزش افزوده به مواد خام رونق اقتصادی بدست می‌آید.

کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی در ادامه گفت: خرید مواد خام و مقرون به صرفه بودن باعث توسعه اقتصادی در شمال کشور می‌شود.

این کارشناس مهندسی دریایی تصریح کرد: در صنعت دریایی هم‌اکنون مواد خام بسیاری در دریای خزر و مرزهای آبی جا به جا می‌شود، که در بخش اقتصادی باعث منتفع شدن کشور ما و کشور طرف قرارداد خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که با بستن قراردادها با کشور صادرکننده مواد خام به لحاظ ارتباط مرزهای خزر با آب‌های آزاد حمل و نقل دریایی بهترو منتفع‌تر می‌شود، گفت: در توسعه زیر ساخت‌ها و صنایع سنگین به یکسری واردات محصولات خام  مانند سنگ آهن، نیاز داریم که باعث توسعه بخشیدن به صنعت و صنایع می‌شود.

عیسی‌زاده گفت: مواد خامی مثل سنگ آهن، گندم، جو و چوب از کشورهای همسایه‌ای مانند قزاقستان خریداری و از راه آبی خزر وارد ایران می‌شود که به صنایع سنگین در کشور ارسال می‌شود تا با بهره‌وری از این مواد خام کیفیت صنعت افزایش یابد.

فرمانده کشتی‌های زیر 3000 تن خاطرنشان کرد: استخراج چاه‌های نفتی خزر به علت عمق زیاد و شیب به سمت ساحل بسیار پر هزینه است و صرفه اقتصادی ندارد، از همین‌رو قراردادهای مختلف از جمله با کشور ترکمنستان برای خرید نفت خام، در ازای هزینه خرید انتقال نفت ترکمنستان به آب‌های آزاد برای فروش به کشورهای دیگر از راهکارهای حمل و نقل دریایی برای مقرون به صرفه بودن هزینه‌ها و ارتباط با سایر کشورهاست.  

*فرصت‌های کم‌نظیر اقتصادی خزر در سایه بی‌توجهی

«قاسم اصفهانیان امیری» کارشناس رشته ناوبری و فرمانده کشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوار ساحلی دریای خزر با داشتن 480 کیلومتر مرز آبی مملو از فرصت‌های کم‌نظیر اقتصادی است.

وی افزود: دریای خزر از بزرگترین دریاچه‌های جهان است که با وجود استعدادهای نهفته در دل آن، اگر توجه ویژه‌ای به آن شود خود به تنهایی قادر به دگرگونی اقتصادی کشور است.

مدرس و سرپرست گروه دریایی دانشکده فنی و حرفه‌ای محمودآباد با بیان این‌که دریای خزر خود به تنهایی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تعیین اقتصاد کشور در حوزه دریایی داشته باشد، گفت: متخصصان دریایی، دریای خزر را ظرفیتی عظیم در حوزه جغرافیایی می‌دانند که در سایه غفلت، کم‌توجهی و بی‌برنامگی‌ها در حال تلف شدن است.

اصفهانیان امیری تصریح کرد: با توجه به این‌که اقتصاد کشور ایران آن طور که انتظار می‌رود از ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود بهره نگرفته است می‌توان با برنامه‌ریزی هدفمند در همه حوزه‌ها از جمله گردشگری و صنعت توریسم، با نگاه مثبت ایجاد بسترهای مناسب و مفید را شاهد باشیم.

مسئول کمیته تخصصی گروه دریایی دانشکده فنی و حرفه‌ای محمودآباد خاطرنشان کرد: با داشتن بنادر مهم دریای خزر تا بندر انزلی، امیر آباد و نزدیکی دو بندر نوشهر و فریدونکنار به پایتخت می‌تواند در حفظ سلامت محیط زیست و ایجاد بسترهای مناسب در همه حوزه‌ها برای توسعه کشور تلاش کرد.

*انجام بیش از 80 درصد صادرات و واردات از طریق حمل و نقل دریایی  

«محمد امیدی» کارشناس علوم دریایی و کارشناسی ارشد تحول دریایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از 80 درصد صادرات و واردات کشور از طریق حمل و نقل دریایی به جهت کم هزینه‌تر بودن صورت می‌گیرد.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر تعدادی از کریدورهای ترانزیتی و ظرفیت و قابلیت‌های بنادر شمالی ایران نسبت به سایر بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر از نقاط قوت حمل و نقل دریایی خزر است.

کارشناس علوم دریایی پتانسیل موجود در حجم تجارت در دریای خزر را از فرصت‌های حمل و نقل دریایی دانست و گفت: دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه، موقعیت جغرافیایی مناسب، برنامه‌ریزی استراتژیک رقابتی و ایجاد زیر ساخت‌های جاده‌ای کافی در محور شمال به جنوب کشور به منظور ایجاد امکان ترانزیت کالا از کریدور شمال به جنوب کشور از دیگر فرصت‌های مناسب دریای خزر برای توسعه اقتصادی مازندران است.

گزارش از «بهناز مقدس» خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.