پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منطقه آزاد مازندران در انتظار لایحه دولت است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا ، علی محمد شاعری در نخستین سفر اسلامی استاندار جدید مازندران به شرق استان در دیدار با ائمه جمعه بهشهر، نکا و گلوگاه در شهرستان بهشهر، اظهار کرد: شاخص های اصلی توسعه در یک منطقه از چند خروجی اندازه گیری می شود که در ابتدا نرخ بیکاری مورد توجه است و با مشاهده آمار و نرخ بیکاری در 22 شهرستان مازندران به راحتی متوجه می شوید که شهرستان بهشهر بالاترین نرخ بیکاری را در استان دارد.

وی افزود: بیکاری در یک شب ایجاد نمی شود بلکه بیکاری معلول عقب ماندگی، توسعه نیافتگی و نبود سرمایه گذاری در طول چند دهه گذشته است که باید این مشکل در شهرستان بهشهر رفع شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: غرب مازندران منطقه گردشگری و توریستی، مرکز استان قطب کشاورزی و شرق مازندران زون تجاری و صنعتی است که سرمایه گذاری ها و شاخصه ها گویای این موضوع بوده و شرق مازندران پیشران توسعه استان محسوب می شود.

شاعری اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد و نیز حفاری شمال در بهشهر و نیروگاه برق شهید سلیمی نکا که در شرق مازندارن قرار دارند اما بالاترین نرخ بیکاری سهم بهشهر می شود که این موضوع جای تعجب دارد و باید برای رفع این مشکل به دنبال یک راهکار اساسی گشت که به همین منظور باید برنامه عملیاتی برای رفع مشکلات شهرستان های شرق مازندران تنظیم شود و به سرعت به مرحله اجرا درآید.

وی افزود: میانگین مهاجرت از روستا به شهر در استان مازندران 50-50 و میانگین کشوری 25- 75 است در حالی که بهشهر با آمار 80 – 20 از روستا به شهر بالاترین نرخ مهاجرت در مازندران را دارد و در شهرستان بهشهر همه روستاییان مناطق هزارجریب را رها کرده و حاشیه نشینی در شهر بهشهر را انتخاب کردند در حالی که اگر در روستاها سرمایه گذاری شود این اتفاقات صورت نمی گیرد و باید برای برون رفت از این وضعیت، طبق برنامه پروژه های آب، زیربنایی، انرژی و حمل و نقل را به اتمام برسانیم.

عضو مجمع نمایندگان مجلس مازندران با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد پیشران توسعه مازندران است، گفت: در حال حاضر بندر امیرآباد صادرات استان های مازندران، گلستان و سمنان را انجام می دهد و از طرفی در طی یک سال گذشته دکتر روحانی رئیس جمهور، جهانگیری معاون رئیس جمهور و حدود 70 درصد وزرای کشور از منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بازدید کردند و قابلیت ها و ظرفیت بالای این منطقه را از نزدیک دیدند.

شاعری خاطرنشان کرد: در مهر ماه 95 نامه درخواست ایجاد منطقه آزاد تجاری امیرآباد از استانداری مازندران به ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ارسال شد و در گردش کار صورت گرفته این نامه توسط جهانگیری معاون رئیس جمهور و سپس کارشناسان شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه در آبان 95 موافقت با ایجاد منطقه آزاد امیرآباد طی ارسال نامه ای از آقای ترکان به فلاح استاندار وقت مازندران اعلام شد که چند ماه بعد این پروسه با انتخابات ریاست جمهوری مصادف و به دلیل ملاحظات سیاسی روند کار برای چند ماه متوقف شد.

وی ادامه داد: در شهریور سال جاری مرتضی بانک به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور منصوب شد و فلاح استاندار وقت بلافاصله به  بانک نامه درخواست پیگیری پرونده ایجاد منطقه آزاد تجاری امیرآباد را ارسال کرد و در نتیجه موافقت محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان آخرین سند این پرونده در آبان سال جاری به استانداری مازندران طی نامه اعلام شد که در حال حاضر پرونده ایجاد منطقه آزاد تجاری امیرآباد تکمیل شده و فقط باید دولت این طرح را به لایحه تبدیل و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: منطقه آزاد تجاری امیرآباد متعلق به بهشهر یا شرق مازندران نیست بلکه قطعا در جهت توسعه کل استان و کشور ایران گام برمی دارد که باید فارغ از مسائل و درگیری های منطقه ای مازندران این تصمیم بر طبق شاخصه های شورای عالی مناطق آزاد کشور اتخاذ شود و نباید توپ انتخاب منطقه آزاد مازندران در زمین نمایندگان مجلس بیفتد بلکه باید توسط مسئولان استانی و ملی تصمیم گیری شود.

 شاعری خاطرنشان کرد: سالانه 500 هزار تن مرکبات و یک و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور روسیه است و بجای اینکه محصولات کشاورزی مازندران از بنادر شهید رجایی و چابهار صادر شود می توانیم از منطقه آزاد مازندران صادرات انجام دهیم که باید با همکاری و تعامل ظرفیت سازی کنیم.

وی افزود: قطعا مازندران این ظرفیت را دارد که دو یا سه منطقه آزاد داشته باشد و می توان منطقه آزاد دوم را به بابلسر و منطقه سوم را به نوشهر بدهند زیرا برخی استان های کشور دو منطقه آزاد دارند. تمام 15 استان مرزی کشور یک و یا دو منطقه آزاد دارند یا در حال تصویب نهایی هستند در حالی که در مازندران اختلافات محلی نمی گذارد که ما تصمیمات ملی را بگیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.