پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرا رسیدن فصل گاوبانگی / شکارچیان در کمین

مدیر روابط عمومی محیط زیست مازندران از آغاز فصل گاوبانگی در بین گوزن نر ایرانی در جنگل های هیرکانی این استان خبر داد و از تشکل های زیست محیطی برای جلوگیری از فعالیت شکارچیان در این فصل کمک طلبید .

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، میلاد بهرامی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: محیط بانان مازندران برای حفاظت از بقایای نسل گوزن های نر ایرانی ساکن درجنگل های هیرکانی ۲۵ چادر را همزمان با فصل گاوبانگی در مناطق زیستگاهی این گونه برپا کردند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به این که در فصل گاوبانگی رقابت در بین گوزن های نر برای بیرون راندن رقیب انجام می شود ، احتمال سوء استفاده شکارچیان غیرمجاز برای شکار این حیوانات تحت حمایت نیز افزایش خواهد یافت.

 

او ادامه داد: گروههای محیط بانی برای جلوگیری از شکار گوزن های نر در فصل گاوبانگی در جنگل های این استان چتر حفاظتی خود را در این مناطق پهن کردند.

 

وی زمان گاوبانگی گوزن های ایرانی را در جنگل های هیرکانی مازندران ازنیمه اول شهریورماه تا نیمه اول مهرماه به مدت یک ماه اعلام کرد.

 

مدیرروابط عمومی محیط زیست مازندران از تشکل های حامی محیط زیست خواست تا هرگونه تردد مشکوک افراد غیرمسئول در مناطق سکونتگاهی مرال ها را به محیط بانان مستقر اطلاع دهند.

 

مرال یا گوزن قرمز ، نماد تنوع زیستی مازندران و از گونه های حمایت شده در جنگل های شمال است که قلمرو آن از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش های از خراسان شمالی امتداد دارد.

 

مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا ، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه ، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم ترین زیستگاههای مرال در کشور است.

 

گاوبانگی به فعالیت پر سر و صدای گوزن های نر همزمان با فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو گفته می شود .

 

گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند.

 

در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدای مربوطه حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.

 

شکارچیان در این زمان در نقطه ای کمین کرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، کدو و غیره صدای گوزن ها را تقلید می کنند و گوزن نری که شکارچیان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حرکت کرده و در مقابل شکارچیان ظاهر شده و به راحتی شکار می شود.

 

همچنین در فصل گاوبانگی گوزن های نر جوانی که موفق به تعیین قلمرو نشده اند از قلمرو نرهای بزرگ تر رانده شده و به حاشیه مناطق پناه می آورند، بنابراین گوزن های نر و جوان در طول فصل گاوبانگی بسیار آسیب پذیر هستند.

 

در ضمن گوزن ها در فصل جفتگیری به دلیل ترشح هورمون های مربوطه از هشیاری و تمرکز بالایی در شناسایی و فرار از دست شکارچیان برخوردار نیستند و به سهولت شکار می شوند.

 

به دلیل آسیب پذیر شدن گوزن ها در فصل گاوبانگی، محیط بانان زیستگاههای مرال در مناطق جنگلی شمال کشور اقدام به برپایی پست های موقت گاوبانگی به وسیله چادر در نقاط حساس نموده و حفاظت از گوزن ها را تشدید می کنند. در سایر

 

ایام سال شکار مرال به دلیل پوشش انبوه زیستگاه های جنگلی و هشیاری گوزن ها با مشقت بیشتری همراه است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.