پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روزی 400 تن زباله ساری به منطقه گویچاله چهاردانگه حمل می‌شود

3

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان 12ساله روزی 400 تن زباله ساری به منطقه گویچاله مرز سمنان حمل می شود خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند، آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ زباله ساری قرار بود به مدت 6 ماه به این منطقه آورده شود اما متاسفانه به مدت 12 سال این زباله حمل می‌شود والان چند سال با وعده ساختن زباله سوز در ساری مردم از این وضع اسفناک خسته شدند.

روزانه 400تن زباله با شیرابه و زباله مطب‌های مازندران و کشتارگاه‌ها در این منطقه تخلیه می‌شود که به آب‌های زیر زمینی نفوذ کرده باعث بروز آفت بر باغات و شیوع بیماری میان اهالی شده است.

روزانه ده‌ها کامیون زباله از مرکز استان مازندران در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدی‌شهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان ساکن این مناطق شده است.

در چند سال گذشته نامه‌نگاری‌های قابل توجهی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران برای رفع این چالش انجام شد اما تاکنون برای رفع این چالش اقدام موثری صورت نگرفته است که نیازمند عزم ملی است.

سوال مردم از مسؤولان این است آیا با سکوت شما همچنان باید نظاره‌گر این بود که به آب‌های زیرزمینی ،محیط زیست و روستاهای اطراف صدمه وارد شود ؟

مدیرکل امور شهری استانداری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به امید خدا با راه‌اندازی زباله‌سوز زباله‌ها به آنجا منتقل می‌شود.

محمد محمدی‌تاکامی افزود: در حال حاضر هم سیستم جدیدی برای شیرابه در حال راه‌اندازی است که می‌تواند به رفع بخشی از مشکلات کمک کند.

پیش از این هم فربد فخاری مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر ضرورت تشکیل سازمان پسماند مرکزی در مازندران، خاطرنشان کرد: مدیران اجرایی پسماند می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و در حوزه مدیریت پسماند راهکارهای علمی و عملی را نشان دهند و همچنین اعتبارات جزیره‌ای که در این زمینه به شهرداری تخصیص می‌یابد در همان حوزه هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی از طریق استانداری دارد اتفاق می‌افتد تا سازمان پسماند مرکزی در مازندران شکل گرفته و سیاست و برنامه اجرایی مدونی برای کل استان در نظر بگیرند.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه کاهش تولید زباله نخست مدنظر است، اظهار کرد: باید سیاست‌هایی را در دستور کار داشته باشیم تا تفکیک زباله از مبدا اتفاق بیفتد که این مهم در کاهش هزینه‌های حمل و نقل و آلودگی زیست محیطی موثر خواهد بود.

دفن 80 درصد زباله در مازندران

فخاری با اشاره به اینکه 80 درصد از زباله‌های مازندران دفن می‌شود، گفت: تفکیک زباله در طرح مدیریت پسماند یک حلقه است که چند شاخص دارد که باید روی حلقه‌های دیگر کار شود.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه براساس آمار 3 هزار و 150 تن زباله در روز تولید می‌شود که سرانه تولید زباله یک کیلوگرم باید کاهش یابد، اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدا اتفاق بیفتد و دستگاه‌های فرهنگی صدا و سیما باید پای کار بیایند و مردم نیز در این زمینه مشارکت کنند.

مشکل زباله در استان سرسبز مازندران حکایت دیگری دارد چراکه هر جای این طبیعت زباله اگر زباله دپو شود مشکلات زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت.

3 نظرات
  1. شاهین می گوید

    با سلام و خداقوت
    خیلی جالبه، اداره محیط زیست که وظیفه ذاتی آنها حفاظت از محیط زیست است ….
    راهکارهای جالب و خنده داری میده، آقای محترم مواد باز یافتی رو می شه در قسمت از مسیر تا دفن جمع آوری کرد ولی فلزات سنگین ، جیوه و امثالهم که به وفور در زباله ها هستند و بازیافتی هم در کار نیست رو چی کار باید کرد، شیرابه که مال زباله تره و بازیافت مال زباله خشک اون چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. ناشناس می گوید

    این مسئولین کاری نمیکنند فقط اقدام انقلابی از طرف همه اهالی منطقه لازم است.

  3. ناشناس می گوید

    این مسئولین کاری نمیکنند فقط اقدام انقلابی از طرف همه اهالی منطقه لازم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.