پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جلب مشارکت بخش خصوصی از راهبرد های اساسی بودجه سال ۹۶ شهرداری است

0

محمد حسن محمدی کیادهی عضو شورای شهر ساری در خصوص روند تصویب بودجه شهرداری گفت: براساس تعریف ماده ۲۳ آئین نامه مالی شهرداری ها بودجه سالانه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت ها و اقداماتی که باید در طی یک سال مالی انجام شود به همراه برآورد مبلغ و میزان مخارج (هزینه) و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه ها انجام آن ها پیش بینی می شود و پس از تصویب شورای شهر قابل اجراء است.

 به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی شورای شهر ساری وی خاطرنشان کرد:البته سال مالی شهرداری از اول فروردین تا آخر اسفند است، حال چگونگی فرآیند تصویب بودجه را توضیح خواهم داد.طبق ماده ۶۷ قانون شهرداری ها، شهرداری باید تا آخر دی ماه بودجه سالیانه خود را به شورای اسلامی پیشنهاد کند.

وی با بیان اینکه شهرداری ساری در موعد مقرر یک جلد بودجه را در هشتاد صفحه و پیش بینی ۴۱۰ میلیارد تومان بودجه تسلیم شورای شهر نموده است،افزود: ممکن است این سوال برای شهروندان بوجود بیاید که مبنای رقم اعلامی شهرداری چیست وچگونه به این رقم رسیده است، شهرداری ها در بودجه نویسی ابتداء باید منتظر باشند که وزارت کشور بخشنامه بودجه شهرداری های کشور را اعلام کند. در این بخشنامه کلیه سیاست گذاری های بودجه ای را از نظر دولت ابلاغ می کند.

عضو چهار دوره ی شورای شهر ساری یاد آور شد:در سال ۹۶ مهمترین راهبردهای اساسی در این بخشنامه چنین است:

۱ـ فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه انسانی

۲ـ نظارت، شفاف سازی و نظام مند نمودن بودجه

۳ـ افزایش مشارکت شهروندان

۴ـ جلب مشارکت بخش خصوصی

۵ـ رعایت اجرای کلی اصلاح الگوی مصرف

۶ـ تأکید بردرآمد پایدار شهرداری

۷ـ هوشمندسازی اطلاعات برای بهبود خدمت رسانی

۸ـ توسعه نظام برنامه ریزی مدیریت شهری

۹ـ هدایت منابع مالی به سوی پروژه های اولویت دار

وی همچنین گفت:شهرداری ها بر مبنای این سیاست کلی و دستورالعمل قانون شهرداری و آئین نامه مالی شهرداری ها بودجه خود را تهیه و تنظیم می کند البته یک فرمول کلی در شهرداری وجود دارد و آن هم جمع درآمد وصولی ۹ماهه سالجاری با جمع درآمد سه ماهه سال گذشته می شود مبنای بودجه سال بعد که شهرداری ها در افزایش و یا کاهش با دلایل منطقی می توانند اقدام کنند.حال اگر هر شهرداری بخواهد بودجه را افزایش دهد باید برنامه و آیتم هایی که برای افزایش در نظر گرفته را به صورت منطقی و مستدل به شورای اسلامی پیشنهاد کند.

 محمدی کیادهی اظهار داشت:یکی از آیتم های مهم، تحقق بودجه سال گذشته شهرداری است، مثلاً شهرداری ساری که بودجه سال جاری اش ۳۶۵ میلیارد تومان بدون بودجه سازمان های ده گانه بوده اعلام نموده که بودجه اش تماماً محقق شده و حتی می خواهد متمم هم بزند متمم معمولاً در افزایش بودجه است که شهرداری ها در وسط سال به شورا پیشنهاد می دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در افزایش بودجه که قبلاً در مقاله لایحه عوارضی به اطلاع شهروندان رسانیده ام،اضافه کرد: تصویب لایحه عوارضی است که قبل از تصویب بودجه باید به تصویب شورای شهر برسد. اگر در لایحه عوارض و خدمات شهرداری افزایشی داشته باشد تأثیر زیادی در افزایش بودجه شهرداری نیز خواهد داشت. قبلاً توضیح دادم که در سالجاری شورای اسلامی شهر بلحاظ مشکلات اقتصادی شهروندان برای سال ۹۶ هیچگونه افزایش در نظر نگرفته است.

 عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری گفت:براین اساس شهرداری ساری بودجه سال ۹۶ خود را به موقع و به مبلغ ۴۱۰ میلیارد تومان به شورای اسلامی شهر پیشنهاد داده است، و بودجه ده سازمان تحت پوشش شهرداری هم حدوداً ۱۵۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت:این رقم نسبت به سالجاری ۳/۱۲ % رشد داشته است. البته از زمان شهردار شدن آقای عبوری از ابتداء تاکنون (۹۱ الی ۹۵) بودجه شهرداری از رقم ۹۰ میلیارد تومانی به ۵۰۰ میلیارد تومان با احتساب سازمان های تابعه رسید که رشدی ۶۰۰ درصدی داشت و در سطح شهرداری های کشور بی نظیر و جزء اولین ها می باشد.

محمدی کیادهی متذکر شد: شهرداری ها باید در بودجه خود اعلام کنند چند درصد بودجه را هزینه جاری و چند درصد را عمرانی هزینه خواهند کرد که شهرداری ساری در بودجه ۹۶ خود ۵/۳۱ درصد هزینه جاری و ۵/۶۸ درصد هزینه عمرانی در نظر گرفت.یعنی در سال ۹۶ شهرداری ساری ۲۸۱ میلیارد کار عمرانی در سطح شهر انجام خواهد داد. البته بودجه سازمان های شهرداری مثل سازمان عمران که حدود ۸۰ میلیارد تومان است هم به آن اضافه می شود.

وی در خصوص سرانه بودجه ساری بیان داشت:از نظر سرانه ریالی برای هر نفر با جمعیت ۳۱۰ هزار نفر شهر ساری تقریباً برای هر نفر ۱،۳۲۲،۵۰۰ تومان می شود، مساحت شهر ساری ۳۰ کیلومتر و درجه ساری هم ۱۱ می باشد.

 محمدی کیادهی تصریح نمود:بودجه سال ۹۶ شهرداری ساری با توجه به این که لایحه عوارض افزایش پیدا نکرده است، منطقی و معقول می باشد که جا دارد از همین جا از پرسنل خدوم شهرداری ساری و شهرداران مناطق و روسای سازمان ها و پرسنل زحمتکش و شهردار محترم و مکتبی شهرمان آقای عبوری تشکر کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.