پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جمعیت زنان دیابتی مازندران ۲.۵ برابر مردان است

0

دکتر نادر آهنگر روز چهارشنبه  همزمان با هفته دیابت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمار بیماران دیابتی مازندران را بر اساس برآوردهای رسمی حدود ۲۳۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون تنها ۱۶۰ هزار بیمار دیابتی استان در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران شناسایی شدند که بیش از یکصد هزار نفرشان زن هستند.

جمعیت مازندران زیر پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل قرار دارند.
آهنگر با اعلام این که بیماران دیابتی شناسایی شده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت نظر و درمان قرار دارند، علت بالا بودن آمار زنان دیابتی نسبت به مردان را هم کم تحرکی و چاقی بانوان در این استان اعلام کرد.

وی توضیح داد: بر اساس آمارهای رسمی اگرچه مازندران رتبه اول را در چاقی نسبت به سایر استان های کشور دارد، ولی آمار چاقی در زنان استان بیشتر از مردان و به همین دلیل هم بیشتر در معرض یا مبتلا به بیماری دیابت هستند.

فراتر رفتن دیابت در مازندران از میانگین کشوری 

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران همچنین نسبت به پیش افتادن آمار بیماران دیابتی استان از میانگین کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: بر اساس آمار حدود ۱۲.۹ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال در مازندران  دیابت دارند که نشان می دهد این رقم ۲ درصد نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که ۷۰ هزار نفر از مجموع حدود ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دیابتی بالای ۲۵ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هنوز مورد شناسایی نشده اند و یا حداقل اطلاعاتشان در صورت اجرای طرح کنترل و درمان به مراکز بهداشت استان ارائه نشده است.

آهنگر برنامه اولویت دار مرکز بهداشت مازندران را شناسایی تمام جمعیت بیماران دیابتی و راه اندازی مرکز اطلاعات جامع برای این بیماران معرفی و پیش بینی کرد که بخشی از بیماران دیابتی که در فهرست مراکز بهداشتی قرار دارند، در سایر مراکز کلنیکی هم دارای پرونده باشند که راه اندازی مرکز جامع می تواند تمام اطلاعات این بیماران را به صورت یک کاسه در اختیار مرکز بهداشت برای اجرای برنامه های کنترلی قرار دهد.

موفقیت ۳۰ درصدی برنامه های کنترل دیابت
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از عدم موفقیت ۷۰ درصدی طرح های کنترل بیماری دیابت در استان خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که برنامه های کنترلی در ۳۰ درصد از این بیماران شناسایی شده مبتلا به دیابت در استان به نتیجه مثبت رسیده و در بقیه جمعیت بیماران با وجود اجرای برنامه های کنترلی از قبیل کنترل تغذیه، کاهش استرس، ورزش و غیره ، نتیجه مثبتی اخد نشده است.

وی اضافه کرد : به نظر می رسد برای عدم موفقیت برنامه های کنترلی در دو سوم بیماران دیابتی باید طرح های مطالعاتی ویژه صورت گیرد تا با شناسایی علت این ناکامی نسخه جدیدی برای درمان بیماران دیابتی پیچیده شود.

دکتر آهنگر با تاکید بر این نکته که در حال حاضر نمی توان علت خاصی را برای ناکامی ۷۰ درصدی در کنترل بیماری دیابت در مازندرانی ها معرفی کرد، توضیح داد: ولی بر اساس مطالعاتی که در یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا انجام شد که از لحاظ شرایط آب و هوایی و تغذیه تا حدودی زیادی شباهت با استان مازندران دارد، مشخص شد که طرح های کنترل دیابت در آنجا به دلیل مصرف بی رویه سموم کشاورزی موفقیت آمیز نبود.

وی افزود: تاکنون طرح تحقیقاتی برای اثبات این فریضه در استان مازندران انجام نشده، ولی به نظر می رسد باید در برنامه کاری قرار گیرد و عوامل مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
دیابت چیست؟
دیابت یا بیماری قند ، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهرمی شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است. دبابت به دو نوع تقسیم می شود: دیابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی ، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها ، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.بر اساس تحقیقات انجام شده بین پنج تا ۱۰ درصد بیماران دیابتی در گروه نوع یک قرار دارند.دیابت نوع دوم که ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را در بر می گیرد ، بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی موجب بروز علائم بیماری می شود.

بر اساس داده های آماری ، در ایران هفت میلیون نفر به دیابت دچار هستند و که ده درصد جمعیت کشور را شامل می شود.از سوی دیگر دیابت یکی از عوامل مهم در بیماریهای نارسایی کلیوی ، نابینایی و قطع عضو در بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سالگی به حساب می آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.