پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

8 تا 10 موکب مازندران برای اربعین به کربلا اعزام می‌شود/افزایش چند برابری نذورات در دوران کرونا

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، در این روزها که دل‌ها روانه کربلا و سفر به اربعین می‌شود، لحظاتی با طعم تلخ کرونا که کام برخی از موکب‌داران با کسب رضایت از حضور در کربلا آن هم پس از یک سال وقفه طولانی شیرین شده است.

محتوای خبر به افزایش چند برابری پرداخت‌های مردمی و خیران به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مازندران برمی‌گردد که تاثیر چشمگیری بر روند فعالیت‌های این ستاد داشته و نشان از افزایش میزان محبت و حجم دلدادگی عشاق اهل بیت (ع) پس از شیوع کرونا دارد.

در ایام سوگواری آقا عبدالله الحسین (ع) درست زمانی که صدای پای کاروان زخمی عاشورا به گوش می‌رسد و موکب‌داران آماده سفر به مسیر اربعین می‌شوند، سری  به ساختمان ستاد بازسازی عتبات عالیات در مرکز مازندران زدیم، در همان بدو ورود تصاویری زیبا از حرمین اهل بیت (ع) جلب توجه کرد، تصاویری از گذشته تاکنون و تغییرات زیبای ظاهری که صورت گرفته است.

برای کسب اطلاع از فعالیت‌های این ستاد در روزهای کرونایی با محمدحسن اصغری مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران هم‌صحبت شدیم.

وی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، اظهار کرد: همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان باید گفت به فرموده پیامبر اکرم پس از ایشان قرآن و اهل بیت (ع) به یادگار ماندند، حوزه کاری مربوط به اهل بیت (ع) و عترت است‌.

وی افزود: از این رو احیای حرمین که در قرآن از آن با عنوان “شعائر الی الله” یاد شده را وظیفه خود می‌دانیم، حرمین در کشور عراق در یک قرن گذشته نه خوب نگهداری و نه بازسازی شد، در طی بررسی‌ها در سال ۱۳۸۲ حرم امام علی(ع) در در نجف مساحتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر داشت و از امکاناتی همچون آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و غیره محروم بود و بدتر اینکه دورتادور حرم محل جمع‌آوری ضایعات بود.

*انفجار حرمین امامین عسگرین و ایجاد جرقه در ذهن سردار دل‌ها

اصغری تصریح کرد: حرم امام حسین (ع) در کربلا نیز با ظرفیت کم محل عبور و مرور زائران بود، حرمین امامین جوادین در کاظمین و امامین عسگرین در سامرا نیز ظرفیت بسیار کمی داشت و در موقعیت بهداشتی نامناسبی قرار داشت که حتی امنیت جانی برای زوار فراهم نبود، دشمن نیز به این نتیجه رسید که شیعیان از زیارت اهل بیت (ع) دست نمی‌کشند و در این مسیر چیزی برایشان مهم نیست، از این رو در سال ۱۳۸۳ حرم امامین عسگرین را منفجر کردند.

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران ادامه داد: شهید والامقام سردار حاج قاسم سلیمانی در پی شنیدن این اخبار پیشنهاد بازسازی این حرم و همچنین حرمین دیگر را به مقام معظم رهبری ارائه داد تا از وضعیت نامطلوب خارج شود، رهبر فرزانه با آن موافقت کردند، در نتیجه شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات عالیات سال ۱۳۸۲ تشکیل و دستورات آن در اواخر سال ۱۳۸۳ به استان‌ها ابلاغ شد.

*آغاز رسمی فعالیت این ستاد از سال ۱۳۸۴ در مازندران

این مسؤول با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در مازندران از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این ستاد با هدف مشارکت تمام دوست‌داران اهل بیت بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی آغاز به‌کار کرد و در این مسیر شاهد حضور دلدادگان از شیعیان، ادیان دیگر و همچنین آزادی‌خوان بوده و هست، تا جایی که کشور هند رقیب ایران در بازسازی شد و فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهد اما در مجموع نظارت بر کنترل پروژه‌ها بر عهده ایران است و انجام معماری‌ها در چهارچوب ساختار ایرانی اسلامی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات سیکل خاصی دارد، یادآور شد: ستاد مرکزی براساس جمعیت هر استان سقفی برای کمک‌های نقدی و غیرنقدی تعیین می‌کند، استان مازندران تاکنون در بحث تامین جزو پنج استان برتر کشور بوده است.

*اعزام ۱۵۰۰ نیروی متخصص مازندرانی به حرمین اهل بیت (ع)

اصغری اضافه کرد: ستاد در مازندران تاکنون موفق به اعزام هزار و ۵۰۰ نفر نیروی متخصص داوطلب بدون دستمزد به حرمین شده، به این صورت که هر نیرو بر طبق نیاز پس از انجام یک ماه کار صلواتی و سه روز زیارت به حرمینی غیر از حرم معین که در آن مشغول به‌کار بود به کشور بازمی‌گردد در ضمن هزینه ایاب و ذهاب این نیروهای تخصص بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است.  

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران با اشاره به عملکرد این ستاد برای بازسازی حرمین از سال ۱۳۸۳ تا پایان سال ۱۳۹۹، گفت: در این مدت در استان برای بازسازی حرم امیرالمومنین (ع)  و صحن حضرت الزهرا (س) بیش از ۱۶ میلیارد تومان هزینه شد، قیمت ساخت هر یک متر بنای این صحن ۳ میلیون تومان برآورد شده خیران می‌توانند با پرداخت این مبلغ و خرید هر یک متر یک سند افتخار دریافت کنند.

*صرف هزینه ۱۲ میلیارد تومانی برای ساخت صحن حضرت زهرا(س)

این مسؤول افزود: کار ساخت صحن حضرت زهرا (س) از سال ۱۳۹۱ به مساحت ۲۲۰ هزار متر مربع در پنج طبقه آغاز شد به این صورت که ۱۱۰ هزار متر مربع بخش زیارتی و مابقی بخش‌های خدماتی و اداری است، مازندران تاکنون موفق به جمع‌آوری ۱۲ میلیارد تومان برای ساخت ۴ هزار متر مربع از این صحن شده است.

وی با بیان اینکه همچنین مازندران سهمی اصلی در بازسازی حرم امام حسین (ع) داشته، گفت: همانطور که می‌دانیم قبر مطهر امام حسین (ع) هفت متر زیر زمین است، از این رو یک صحن زیارتی در زیرزمین ساخته شد، کار نازک‌کاری راس الحسین (ع)، کار اختصاصی دور تا دور داخل حرم، نصب کتیبه‌های ۸۰ سانتی در قسمتی که شهدای هفتاد و دو تن مدفون هستند، صرف هزینه ۶۰۰ میلیون تومانی در بخش دکور، خرید سنگ و نصب راه پله برای چهار ورودی، خرید درب طلاکوب برای حرم و افزایش هفت متری ارتفاع گنبد حرم با مقاوم و لاغرسازی چهار ستون زیرین با صرف هزینه ۵ میلیارد تومانی برای هر ستون از جمله اقدامات ستاد در مازندران برای بازسازی حرم امام حسین‌ (ع) به‌شمار می رود.

* خیران از طبقه متوسط رو به پایین هستند

اصغری همچنین اعلام کرد: گنبد حرم امام حسین (ع) ۲۶ هزار قالب خشت طلا می‌برد که قیمت هر قالب ۳ میلیون است، خیران می‌توانند با مشارکت در خرید هر قالب یک سند افتخار با نام خود دریافت کنند، تاکنون ۲ هزار قالب توسط خیرانی که از طیف متوسط رو به پایین هستند خریداری شده است.

*بازسازی حرم حضرت ابوالفضل (ع)

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران یادآور شد: تمام کار سنگ‌کاری سرداب حرم آقا ابوالفضل عباس (ع) را ستاد بازساری عتبات عالیات در مازندران بر عهده گرفته است، در خصوص صحن حضرت زینب کبری در جوار حرم امام حسین (ع) که مساحتی حدود ۱۵۵ هزار متر مربع داشته و در سه طبقه در حال ساخت است، هزینه ساخت هر متر بنا ۴ میلیون تومان است که مازندران تا الان هزار و ۵۰۰ متر مربع را به نام خودش ثبت کرد، در این بخش شاهد ورود خیران بودیم که از یک تا ۲۰۰ متر مربع را خریداری کردند.

وی با بیان اینکه ارائه وام “بنای نور” طی تفاهم‌نامه با بانک رسالت با هدف تسهیل‌گری برای کمک خیران ارائه می‌شود، افزود: در حال حاضر این بانک تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن وام را ارائه داده و به حساب ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان واریز می‌کنند خیران با پرداخت اقساط در کار خیر بازسازی مشارکت می‌کنند.

*صرف هزینه ۳۶ میلیارد تومانی در کربلا

وی با اعلام اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در مازندران در کربلا تاکنون ۳۶ میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت: این کمک‌ها برای بازسازی حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت ابوالفضل(ع) و صحن زینب کبری(س) هزینه شده، همچنین در امر بازسازی حرم امامین جوادین یک میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون تومان هزینه کردیم، برای حرمین امامین عسگرین نیز ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف شد، برای بازسازی حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در سوریه نیز تاکنون ۲ میلیارد تومان هزینه کردیم.

اصغری با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در کنار بازسازی عتاب مقدسه و کمک به مردم در بحران، ماموریت خدمات‌رسانی به زائریا اربعین حسینی اعزام و تشکیل موکب اربعین را نیز بر عهده دارد، اظهار کرد: در این راستا در زلزله سر پل ذهاب سال ۱۳۹۸ روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم به مدت یک ماه توزیع شد، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به سیل‌زدگان صرف کردیم.

*افزایش مشارکت مردم بعد از کرونا

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران از افزایش چند برابری کمک‌های مردمی ارسالی به این ستاد پس از شیوع کرونا خبر داد و گفت: این جذب خلاف تصورمان بود، چرا که در سال ۱۳۹۸، خیران ۳ میلیارد تومان پرداخت کردند اما در سال ۱۳۹۹، شاهد کمک ۱۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومانی به ستاد بودیم، همچنین ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای بازسازی حرمین جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به جزئیاتی از اقدامات مواکب مازندران در سال ۱۳۹۹، از محل همین کمک ۱۵ میلیارد تومانی، ادامه داد: در بخش پویش مهربانی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، در بخش پویش مومنانه بیش از ۹۹ میلیارد ریال، پویش مشارکت عاشقانه ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال، در بخش بهداشت و سلامت بیش از ۱۸ میلیارد ریال، در بخش اقدامات جهادی ۲۰ میلیارد ریال و مشارکت در بازسازی حرم حضرت زینب (س) ۱۰ میلیارد ریال هزینه شد.

*کمک یک میلیارد تومانی مواکب در رمضان ۱۴۰۰ به نیازمندان

وی افزود: هشت موکب در استان در ماه رمضان ۱۴۰۰ نیز یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان صرف؛ توزیع  ۳ هزار و ۲۶۰ بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد تومان بین نیازمندان، پخت ۷ هزار پرس غذا با صرف هزینه ۲۱ میلیون تومانی، قربانی ۱۰ راس گوسفند با صرف هزینه ۲۰ میلیون تومان و اهدای دو سری جهیزیه با صرف هزینه ۴۰ میلیون تومانی کردند، در پنج ماه سال جاری با وجود کرونا تاکنون حدود ۳ میلیارد تومان جذب داشتیم.

*فعالیت ۳۰ موکب مازندرانی

اصغری با اشاره به اینکه موکب‌ها در شرایط عادی برای حضور در اربعین باید توانایی پذیرایی از زائران در سه بحث اسکان، تغذیه و درمان را به تعداد هزار، ۲ هزار و ۳ هزار نفره داشته باشند، گفت: مازندران ۲۶ موکب اصلی و ۴ موکب فرعی دارد، جمعا ۳۰ موکب داریم، برای اربعین امسال همه اعلام آمادگی کردند، مقرر شد ۶۰ هزار نفر از کشور در اربعین حضور پیدا کنند که سهم مازندران  ۸ تا ۱۰ موکب است.

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران با بیان اینکه شرایط اعزام مواکب در سال جاری سخت شده، یادآور شد: قبلا اجازه انتقال بار داشتیم امسال افرادی که امکاناتی در عراق دارند و بر این اساس که پول کافی برای تهیه کالاهای مصرفی در عراق جذب کرده باشند اعزام خواهند شد تا روزانه برای ۲ هزار نفر غذا تهیه کرده و هزار اسکان داشته باشند، که حدود پنج موکب این شرایط را دارند.

به گزارش فارس؛ جالب است که بدانیم از اقدامات این ستاد می‌توان به چاپ کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای ” تجلی مودت” اشاره کرد که همه اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران در این کتاب به رشته تحریر درآمده و رتبه برتر کشوری را کسب کرده، در این کتاب نام خیرانی که مبالغ بالای ۱۰ میلیون تومان را اهدا کردند ذکر شده است.

 /۸۶۰۴۸/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.