پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

600 میلیون مترمکعب کسری آب در فصل زراعی مازندران

0

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: 600 میلیون متر مکعب کسری آب در فصل زراعی مازندران وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد ابراهیم یخکشی در اولین جلسه مجمع نمایندگان استان مازندران در سال 97 با موضوع تامین آب اراضی کشاورزی گزارشی از وضعیت سال آبی مازندران ارائه کرد و گفت: فصل زارعی شالیکاری مازندران دو میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که بخاطر عدم بارش نزولات جوی که طی چهل سال گذشته بی سابقه بود، 600 میلیون مترمکعب کسری نسبت به سال گذشته وجود دارد.

وی افزود: ذخیره آب سدها 114 میلیون مترمکعب، ذخیره آب زیر زمینی 50 درصد و آب رودخانه ها 35 درصد کاهش داریم که این درصد کاهش، چالش جدی را متوجه کشت برنج خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران تصریح کرد: تدابیر مختلفی برای مدیریت منابع آب با همکاری دستگاه های ذیربط اتخاذ شد که نوبت بندی، رهاسازی آب سد آیت الله صالحی، کشت زودهنگام و لایروبی نهرها در دستورکار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه تنها 10درصد آب های سطحی مازندران مهار شده است، خاطرنشان کرد: با اتمام سد هراز بخش قابل توجهی از منابع آبی استان تامین خواهد شد.

ولی الله نانواکناری، سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران در این جلسه نگرانی کشاورزان برای تامین آب، چگونگی تقسیم عادلانه آن و همچنین تامین سوخت مورد نیاز شالیکاران را علت اصلی این جلسه اعلام کرد و از برگزاری نشست بعدی با حضور اسلامی استاندار مازندران در پارلمان خبر داد.

وی با اعلام این که مجمع نمایندگان با اعمال ابزار نظارتی و تعاملی با هدف حمایت از کالای ایرانی دغدغه های کشاورزان را به طور جدی حمایت خواهد کرد افزود: حسب نشستی که 28 اسفند در دفتر استاندار داشتیم تفاهم شد تا هم چون سال 96 مسائل کلان استان با همراهی دستگاه های اجرایی در وزارت خانه ها پیگیری شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.